menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Knoflook

Ga naar meest recente reactie

annemiek123

Annemiek123

mijn knoflookblad begint te vergelen en ze gaan wat slap hangen,
ik had tenen van een grote franse knoflook geplant in oktober.
Nu heb ik er eentje uitgehaald en die ziet er niet goed uit, het omhulsel is open.
wat denken jullie? alles nu maar oogsten ?? en gebruiken wat nog goed is?

Groenten

zondag 29 mei 2011 - 13:20
Tarragon

Tarragon

Zoals je weet, heb ik zo goed als geen ervaring, maar mijn kennis bestaat grotendeels uit wat ik lees

Als ongeveer 2/3 van het blad begint te vergelen en te verslappen, wordt het stilaan tijd.

Sommige knoflooksoorten zijn vroeg en kan je al vanaf juni oogsten (tenminste als ze in het najaar van vorig jaar geplant werden). Juni is binnen 2 dagen. Je kent de soort niet; het kan zijn dat het een vroege is.

We mogen ook niet vergeten dat we dit jaar een uitzonderlijk mooie, warme en droge lente hadden. Goed mogelijk nu dus inderdaad het startsein is voor jouw knoflook om geoogst te worden.

Iets aanraden durf ik niet. Alleen maar datgene zeggen wat ik al gelezen heb. Ik hoop niettemin dat het wat helpt.
zondag 29 mei 2011 - 13:56
annemiek123

Annemiek123

Ik weet wel wanneer ik normaal moet oogsten, heb al vaker knoflook geteeld, maar nog nooit dat het omhulsel open was....dat is zo vreemd.
zondag 29 mei 2011 - 14:11
Borsalino

Borsalino

Misschien geraakt bij het schoffelen of hakken?
Of maden? Heb je de knoflook eens opengesneden?

Heb hier op de tuinen hele velden ajuin zo gezien, tegen de wortels maden van de ajuinvlieg.
zondag 29 mei 2011 - 18:14
annemiek123

Annemiek123

Heb hem nu opgemaakt, en er zitten idd bruine dingen tussen de lagen , zo'n 4 mm groot, ze zijn wel dood.... en het binnenste ziet er schoon uit...neem aan dat ik dat kan eten???
dan kan ik best alles uit de tuin halen toch? en schoon maken?
zondag 29 mei 2011 - 19:00
Borsalino

Borsalino

Is niet gezegd dat ze het allemaal hebben, bij de ajuin heb ik er maar 30% last van de anderen bijna 100%.

Ik heb het tot nu toe niet bij de look.
Ik had er deze week een 6 die al omvielen door einde leven, maar de tenen in feite nog iets te klein.
Zal wel aan het te warme-droge voorjaar komen.
Deze waren geplant in september.
Die van eind oktober (Vreeken bestelling!) zien er nog frisgroen uit.
Ik heb 8 rassen in totaal 330 tenen geplant, waarvan de helft uitgedund vanaf voorjaar ter consumptie als lookstengels.
Er staan er nu nog een 160.
zondag 29 mei 2011 - 20:05
Rita1960

Rita1960

Is niet gezegd dat ze het allemaal hebben, bij de ajuin heb ik er maar 30% last van de anderen bijna 100%.

Borsalino, 30 % last van dat ongedierte in je ajuin.. en wie /wat zijn de anderen??
knoflook, of je medetuinierders??

zondag 29 mei 2011 - 20:32
Borsalino

Borsalino

Rita das grappig, zal van de week met de medetuinders langs de dierenarts gaan om ze te laten ontwormen

Ajuin bij mij 30% maden van ajuinvlieg, de andere medetuinders bijna hun gehele oogst, op soms een 5 niet.

Ik had ze 4 weken eerder geplant, daardoor komt waarschijnlijk de mindere schade bij mij.

Volgend jaar staan ze onder gordijnen van Ikea.
zondag 29 mei 2011 - 20:37
Rita1960

Rita1960

Nou nou Borsalino.. medetuinierders als dieren aanmerken???
da's wel erg kras hé


Heb jij je ajuin op een plaats waar ze -redelijk- beschut staan??

'k heb er tot nu toe nog geen last van ( even afkloppen.. klop klop) ze staan bij mij op een vrij - lees- erg winderige plaats.

en ja, de vitrage van de Ikea doet wonderen... net zoals een fijnmazig net over de kolen tegen de rupsen van de koolwitjes

zondag 29 mei 2011 - 20:46
Borsalino

Borsalino

Ze staan bij 3 andere op zelfde beschutte plaats tegen een zuidermuur.
zondag 29 mei 2011 - 20:57
Rita1960

Rita1960

zou de mate van besmetting dan toch ook te maken hebben de standplaats?

beschutte plaats tegen een zuidermuur en dan in tegenstelling hiertoe een erg winderige plaats??

daarnaast zou je m.i. ook nog eens moeten denken aan de nabuur groenten..
ui-preivlieg houden niet van wortelgeur.. en omgekeerd...

en dan.. in Zeeland hectares gewijs uien.. en geen ui-vlieg...

toch maar laten waaien dan?????

zondag 29 mei 2011 - 21:23
Borsalino

Borsalino

Je zou gelijk kunnen hebben alleen ik heb heb naast mijn ajuin enkelen rijtjes wortelen staan

Vorig jaar stonden mijn ajuinen iets verder ook aan de zuidermuur en geen aantasting gehad.
Toen stonden er geen wortelen naast wel patatten.
zondag 29 mei 2011 - 22:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon