menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Veenmollen

Ga naar meest recente reactie

lam

Lam

Hallo allemaal,
Ook ik heb wel eens problemen welke niet zo makkelijk op te lossen zijn.
Het volgende probleem doet zich voor in mijn moestuin , de planten en speciaal de aardappelen worden aangevreten door veenmollen. In de aardappelen onstaan enorme gaten.
Ook vroeten ze de bedden met groente om.Al diverse middelen geprobeerd, deze zijn nu wettelijk verboden.
Wie heeft er een oplossing ?
Vast bedankt.
Lam
dinsdag 8 maart 2011 - 12:00
lam

Lam

Methode is wel duur voor de hoeveelheid meters die ik heb. Het zou mij op ongeveer € 200 gaan kosten en meer .
Intussen is gespit en we hebben er 18 gevangen, maar ook nu weer blijkt dat er nog voldoende over zijn, om sommige zaaisels kompleet te vernielen.
We gaan dapper voort om ze te vangen.
maandag 25 april 2011 - 21:29
lam

Lam

Methode is wel duur voor de hoeveelheid meters die ik heb. Het zou mij op ongeveer € 200 gaan kosten en meer .
Intussen is gespit en we hebben er 18 gevangen, maar ook nu weer blijkt dat er nog voldoende over zijn, om sommige zaaisels kompleet te vernielen.
We gaan dapper voort om ze te vangen.
maandag 25 april 2011 - 21:30
jeffh

Jeffh

veenmollen zijn beschermd in belgie (nederland weet ik niet) en mogen zelfs niet bestreden worden.
hier bij zitten ze ook in de tuin, en vreten wel eens een aardappel. als het dat maar is.
ik vind het best leuk dat er beschermde insecten in mijn leven.
dinsdag 26 april 2011 - 14:34
JovanDreumel

JovanDreumel

Als je de grond goed freest gaan er dan niet een boel dood? Of zijn die beestjes te vlug. Bij engerlingen helpt dit ook wel.
woensdag 27 april 2011 - 19:59
lam

Lam

Vorig jaar alles gefreest, heeft niets geholpen. Nu met het mooie zachte weer zijn erg actief .Maken gangen in de grond, kleiner dan een echte mol
Was er vorig jaar nog een slakkenkorrel die goed hielp, door het strooien bij de gaatjes waar ze boven de grond komen. Aten de korrel op en einde veenmol.
Thans met ingang van 01-01-2011, verboden.
Het zijn rappe beestjes zeker nu, in de winter bij het spitten zijn ze traag.
Schade is groot vooral aan aardappelen , ze vreten grote stukken weg, soms meerder gaten in een aardappel.
woensdag 27 april 2011 - 20:32
Borsalino

Borsalino

Het kan zijn wat ik nu vertel niet klopt!

Als ik nog een klein manneke was herinner ik me dat mijn grootvader conserveblikken in de gangen van de aardappelen gelijk met de grond ingroef.
Weet niet meer voor welke ongedierte dit was, zou weleens kunnen zijn om veenmollen te vangen.
woensdag 27 april 2011 - 21:22
lam

Lam

In Holland mag de veenmol nog bestreden worden (gelukkig maar). In Belgie niet heb ik intussen uit diverse bronnen begrepen. Het blijft op onze grond (veen) een enorm probleem, zeker door al die zachte winters.
woensdag 10 februari 2016 - 12:19
Carib

Carib

Weet je dat wel zeker? De veenmol is in Nederland een beschermde soort op grond van de Flora en Faunawet en ze mogen niet gedood worden. Ze staan op de Rode lijst als kwetsbare soort, alleen in Zeeland en Zuid-Holland zijn ze wat algemener.
zaterdag 13 februari 2016 - 12:07
lam

Lam

Ze mogen bestreden worden , was op de TV en werd uitgezonden door de VARA. Dat is toch wel een clubje die dat wel in de gaten zou houden. lijkt mij zo.Het was wel 2 jaar geleden intussen.Of ze in de door u genoemde streken actief zijn weet ik niet. In Loosdrecht zijn er ook genoeg .
maandag 15 februari 2016 - 10:37
Carib

Carib

Vreemd, op de site van Vroege Vogels, ook VARA, staat een bericht uit 2013 over veenmollen. Daar staat dat bestrijding uit den boze is omdat ze beschermd zijn. Hier op de rivierklei heb ik er in ieder geval nog nooit een gezien. De naam klopt dus wel
maandag 22 februari 2016 - 18:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon