menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verwarmde zaadbak maken

Ga naar meest recente reactie

stephen1230

Stephen1230

Hey iedereen, het is weer zover om te zaaien maar dit jaar heb ik een nieuwigheidje (voor mij dan toch) besteld. namelijk suikerriet zaden, deze zaden ontkiemen iets moeilijker maar vooral op een hoge temperatuur (25-30°C). Ik wou een bakje kopen maar dit is redelijk duur voor die paar stengels die ik wil zetten. Is er een mogelijkheid om zelf een verwarmd zaadbakje te maken? een gloeilamp erboven of zo'n warmtemat ofzo eronder leggen?
is dit mogelijk?
groetjes
dinsdag 15 februari 2011 - 23:13
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Hallo,

Zelf nog niet gemaakt en ook niet gekocht.
Maar ik dacht dat ik ergens heb gelezen dat je een houten kader kan maken. Met glas/plexi gals aan de zijkant. Dan plexiglas/glas denksel maken.
En zand er in. Met in dat zand een warmte kabel.
Maart ik denk ook dat je met verwarm mat kunt doen. .

Pas wel op. Vriend van mij had electric deken. heeft het ingestoken. Ging gaan slapen. En zag oppeens zijn kamer in brand staan .
Ik denk ook dat het met een verwarm mat kan gebeuren.

Groeten

Cedric

Ps. Ik denk dat de lente hier bijna is! Lekker warm buiten met zonnetje op de rug.!
woensdag 16 februari 2011 - 15:54
stephen1230

Stephen1230

hmm het gaat moeilijk zijn dan om de juiste temperatuur in te stellen of niet ? ik zal best nog even nadenken voor ik zo maar iets in elkaar steek
en zou dat met die warmtekabel goed gaan denk je ?
donderdag 17 februari 2011 - 01:49
vinifera

Vinifera

Hoi,

Ik heb deze week een vierkante bak gemaakt en er
een verwarmingskabel ingelegd.
Ik heb de kabel gewoon op de grond gelegd in lussen (kabel was 5m, 50W)
Hierbij heb ik me ook een thermostaat gekocht (= stopcontact die aan en uit gaat
van zodra de ingestelde temperatuur bereikt is).
Deze moet ik nog aansluiten en deels beschermen tegen regen.

Deze week zou ik hem willen aanzetten om te zien wat dit geeft van grondtemperatuur.

Het proberen waard zou ik zeggen

donderdag 17 februari 2011 - 17:33
stephen1230

Stephen1230

viel dat mee om te maken?
laat me zeker weten hoe het gegaan heeft he
donderdag 17 februari 2011 - 19:05
vinifera

Vinifera

Morgen neem een foto zodat u er een beeld kan van vormen
donderdag 17 februari 2011 - 19:23
vinifera

Vinifera

Dit zijn de prijzen die ik betaald heb.
De thermostaat is ook voor andere dingen te gebruiken ;
onder andere voor de elektrische 7-delige vensterbankkas
Ziehier de prijzen

1 x Thermostaat digitaal (stukprijs €89.00)
1 x Verwarmingskabel bodemverwarming 6 m (stukprijs €49.00)

Zie foto in bijlage de middenste bak met kabel (nog aan te sluiten)

Deze compostbakken bestaan uit gerecycleerde plastiek, die bij ons te verkrijgen
waren in het containerpark. (de hoogte kan je opbouwen) (ik denk 20 euro)

In de voorste bak heb ik pootaardappelen geplant (van zodra het loof 15 à 20 cm
vul ik bij). Het idee te werken met bakken is gekomen op de website van Jelle.
In de achterste bak zij peulerwten en doperwten geplant.




Groenten

vrijdag 18 februari 2011 - 16:11
vinifera

Vinifera

nog een foto

Groenten

vrijdag 18 februari 2011 - 16:31
jdcoster

Jdcoster

Mijn allereerste broeibak heb ik gemaakt in 1976 van afvalhout. Hij moet bovengronds ongeveer 40 cm hoog geweest zijn en 3x1 m, afgedekt met een raam met heldere plastiekfolie bespannen.
Ik heb hem 50 cm diep uitgegraven en weer gevuld met ... paardemest waar dan mijn zaailaag van 20 cm boven op kwam. Ik kon buiten al sla zaaien en selder in februari.

Bijna niemand kent en gebruikt dat systeem nog maar het werkt prima en verbruikt geen energie. Die paardemest begint onmiddelijk warmte af te geven en doet dat toch wel enkele weken lang.

Ik was eens in de gelegenheid van The Lost Gardens of Helligan (Cornwall in GB) te bezoeken en daar kweekte men in de vorige eeuw nog met behulp van dit systeem, geperfectioneerd met luchtkanalen en warmtemuren, bijna het jaar rond zelfs meloenen en ... ananassen in de kasteeltuin.

Misschien interessant voor de gedreven bio-tuinders om daar weer eens mee te expirimenteren
vrijdag 18 februari 2011 - 17:01
jdcoster

Jdcoster

Nee hoor, vers en in een dikke laag.
Dan begint die laag na een paar dagen op te warmen, net als een komposthoop.
Ik de zomer verwerk je de resten dan ook verder in die kompost.

Mooi anekdootje:
Die paardenmest kreeg ik in 1976, het jaar van mijn huwelijk, als huwelijkscadeau van een vriend die mij ook wat wou schenken, maar het niet zo breed had (studeerde nog, had al een kindje en zijn vrouw werkte maar deeltijds).
Had hij geen geld, hij kon wel aan veel paardenmest geraken. Het lijkt een beetje een bizar cadeau, maar ik was daar wel tevreden mee.
We moesten die dan nog samen, elk met een kruiwagen, vijfhonderd meter ver gaan halen in een stoeterij op een ijskoude winterdag, maar we waren jong en hadden pret.
Gek hé, wat men allemaal specifiek en levendig onthoudt uit een periode van 45 jaar tuinieren?
vrijdag 18 februari 2011 - 21:33
stephen1230

Stephen1230

ik ga toch ook het systeem met de paardenmest eens proberen, heb zelf een paardenmestmachine staan dus aan de mest komen is geen probleem, het proberen waard zou ik zeggen.
moet het om de zoveel tijd vervangen worden? want de mest geeft toch maar een tijdje warmte af ?
zaterdag 19 februari 2011 - 11:55
jdcoster

Jdcoster

Die broeibakken zijn eigenlijk alleen bedoeld om vroeg te kunnen zaaien en in het volle licht.
Om dus al stevige planten te hebben tegen dat de nachtvorst stopt.
Die plantjes worden dus nadien ter plaatse uitgeplant, iets wat men met pastinaak niet doet.
Pastinaken hebben een zeer lange penwortel die al gauw in de broeilaag zal doorschieten en 'verbranden'.
zondag 27 februari 2011 - 23:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon