menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vierkante meter bedjes voor beginner

Ga naar meest recente reactie

Fabienne

Fabienne

Hallo,

ik ben Jenne en ik overweeg een moestuintje te beginnen in mijn piepkleine siertuintje (4 x 12 m).
Ik heb mijn tuintje twee jaar lang niet meer keurig onderhouden en moet nu dringend gaan snoeien en uitdunnen.
Een paar dagen geleden vond ik informatie over Square Foot Gardening en dat bracht me op het idee van eens een moestuintje te beginnen, in een paar verhoogde bedden... Vooral omdat ik een hond heb die anders alles wel eens zou kunnen platlopen en omwoelen.
Heeft iemand ervaring met SFG of tuinieren in verhoogde bedden ?

Ik dacht aan twee bedjes van 1,20mx1,20m om te beginnen, maar ik vraag mij af
- hoeveel m2 je minimaal moet hebben voor één persoon om toch wat opbrengst te hebben ?
- welke groentjes brengen best op voor een beginner ?

Groetjes,
Jenne
woensdag 27 oktober 2010 - 11:24
Gehenna
woensdag 27 oktober 2010 - 11:47
Jorg

Jorg

Jenne even een wedervraag: wat had je zelf in gedachte om in het tuintje te zetten? Daarna kunnen we eens naar de opbrengst / mogelijkheden kijken.

Hier heb je een mooi lijstje met een aantal groenten en de dagen tot oogsten:
http://www.moestuinforum.nl/flexibel-tuinieren-op-de-vierkante-meter-t207.html#p773
woensdag 27 oktober 2010 - 12:58
Fabienne

Fabienne

Tuinfairy en Jorg,

ik dacht aan spruitjes, koolrabi, boontjes of sluimererwtjes, wortelen, snijsla, boerenkool, lenteuitjes, venkel en snijbiet... Alles samen voor één persoon.
ik weet niet wat haalbaar is op 2 of 3 keer 1.20 X 1.20 m.


Jenne
woensdag 27 oktober 2010 - 18:11
Jorg

Jorg

De kolen en snijbiet hebben wel wat ruimte nodig maar dat moet wel lukken met 3x 1.20. Sla en worteltjes kun je meerdere keren zaaien, van boerenkool, snijbiet en erwten kan je meerdere keren oogsten. Wat wil je verder nog weten?
woensdag 27 oktober 2010 - 19:07
Fabienne

Fabienne

Er zullen nog wel een heleboel vragen komen, maar nu ben ik volop bezig met een deel van mijn siertuintje leeg te maken. Het is daar echt een oerwoud geworden, 'k zal nog wel mijn bezigheid hebben.
Als het leeg is zal ik moeten beslissen met welk materiaal ik de bedjes ga afzetten : houten rolborder, betonnen stenen, gevlochten wissen, gewoon hout... ineens een serieuze investering of voorlopig zo goedkoop mogelijk ?
In elk geval, alvast bedankt voor de info !
Misschien toch nog dit : hoe hoog zouden de bedjes best zijn ? Nu heb ik nog geen last van mijn rug of knieën, maar wie weet binnen een paar jaar...

Jenne
woensdag 27 oktober 2010 - 22:24
ecocycle

Ecocycle

Hallo,

Ik teel al een aantal jaren op deze manier, en het werkt inderdaad goed. Wat je in mijn ogen goed in de gaten moet houden is dat je de grondmix vogens het boekje is dus 1/3 vermiculiet, 1/3 turf, 1/3 compost. Het deel compost het liefst uit vijf verschillende compost soorten. Ik had het eerste jaar nog geen eigen compost en heb wat verschillende compost soorten gekocht maar das niet zo goed bevallen, het tweede jaar wel eigen compost en toe ging de "productie" een stuk beter.
De derde (afgelopen jaar) ging nog weer beter.

Volgens het engelse boek(aanrader), is een bak van 1.2x1,2m voldoende om de dagelijkse behoefte aan vitaminen voor een volwassen persoon te kunnen oogsten. (mij overigens niet gelukt). 0,9x0,9 is genoeg voor een kind.

Als je er echt volop groente van wil eten heb je zeker het dubbele nodig.
Sla soorten, Andijvie, Snijbiet, Bietjes, Wortels, Spinazie, Tomaten en Uien gingen het afgelopen jaar erg goed.
Koolsoorten gaan ook wel alleen moet je dan zorgen, dat je snelgroeiers tegelijker tijd in de vakjes er naast zet. Die zijn dan klaar tegen de tijd dat de kool begint te groeien. De onderste bladeren van de kool weghalen wil ook wel helpen om ruimte te besparen.

Trucje voor sla is er 4 in een vakje en dan bladeren plukken die elkaar raken, en aan het eind steeds de grootse in zijn geheel eruit halen. We zouden afgelopen jaar met deze methode elke dag verse sla gehad hebben. (dat hoefde nou ook niet weer, gelukkig hebben we buren die ook sla lusten) Dus ik ben weer naar 1 per vakje gegaan, en deze laten volgroeien. Pluksla geeft ook vrij veel van 1 vakje

Kruiden vind ik de makkelijkste te telen in de bakken.
Als je ook nog aardappelen wil hebben dan kan je zeker nog twee bakken er bij optellen.

Volgens het boek ben je tot 7x efficienter met grond, dus 4 bakken (6m2)komen in theorie overeen met 40m2. (voor 7x moet je wel hele slechte grond hebben, denk ik)

Als je de grondmix uit het boek wil gaan gebruiken, bij boerenbond/welkoop kan je de vermiculiet verkrijgen (€ 17,00 voor 100 liter of zo, wel grof nemen is korrel 5)

Mijn tuintje heeft 19 oktober de TV nog gehaald, bij vroege vogels TV, even zoeken bij uitzendinggemist.nl vanaf 12 minuten in de uitzending (onderwerp composteren). Ze laten de tuin even zien, dat zijn 4 bakken van 0,6x2,4 en 1 bak van 0,9*0,9. Opnamens waren op 14 oktober dus grootste gedeelte van de planten waren al in de keuken beland.

zie ook topic onder "varia" "biologische tuinieren" "mijn composteerbedrijf"
Johan

Hobby composteerder
Adviseur www.eco-cycle.nl
vrijdag 29 oktober 2010 - 00:23
Fabienne

Fabienne

Hallo,

dank je voor deze zeer interessante mail !
Ben blij dat je mij een idee geeft over het aantal en de grootte van de bakken, over de teelwijze en over de grond !

Ik zou willen beginnen met 2 bakken van 1,20 x 1,20 en dan boontjes en tomaten gewoon in de volle grond (tomaten en aubergines tegen zonnige muur en boontjes als afscheiding ?).

Ik vraag me nog steeds af welk soort "verhoog" je onder de bakken kan zetten of maken om ze bvb op 40 of 50 cm hoogte te kunnen bewerken...

Nu heb je mij ook in de verleiding gebracht om het originele SFG van Bartolomew te kopen : is het echt de moeite ? Is het niet te Amerikaans getint ?

Dank en groetjes,
Fabienne

vrijdag 29 oktober 2010 - 15:43
toponypy

Toponypy

hallo Fabienne,
ik heb het al gelezen en het is nogal amerikaans, zo van super, great en fantastic!!!
Maar met het nodige scepticisme steek je er wel wat van op. Ook had ik het gevoel dat hij zijn verhaal in de helft van het aantal bladzijden ook wel kwijt kon, maar begrijp me niet verkeerd, er staan heus wel veel interessante dingen in. Alle beetjes info helpen.

Tony
http://my-square-foot-garden.blogspot.com/
vrijdag 29 oktober 2010 - 16:20
Fabienne

Fabienne

Marianne,

ik ben zeker niet van plan er veel geld aan te spenderen : ik wil zeker eerst zien of het lukt.

Wat me nog niet helemaal duidelijk is : aan de buitenkant zijn jullie bakken 50cm hoog, maar hoe diep zijn ze aan de binnenkant ? Heb je een bodem in de bakken gemaakt of is de laag grond in de bakken ook +/- 50 cm ???


Tony,

ik denk dat ik mij het boek toch maar aanschaf (als ik het via mijn werk bestel (uitgeverij) krijg ik een korting)...



Fabienne
vrijdag 29 oktober 2010 - 16:46
ecocycle

Ecocycle

Hallo,

Je kan ze op de hoogte brengen met wat je maar wil, als er maar 6" mix (of andere grond) in zit en goede drainage. Als je op de SFG website forum naar "tabletop" zoekt kan je aardig wat voorbeelden krijgen.

Het boek is wel erg amerikaans in de zin zoals Tony beschrijft, maar ik gebruik (nadat ik het 2x had gelezen) het vooral nog als naslag werk, voor de plantafstanden en hoe het ook al weer zat.

De grond mix hoef je niet te gebruiken maar aangezien iedereen andere grond samenstellingen heeft, kan je eigenlijk geen universeel boek meer maken.
Als iedereen ongeveer dezelfde mix aanhoud dan kloppen de tips en adviesen in grote lijnen.
De voordelen van de mix, die ik ook wel prettig vindt is dat er nauwelijks onkruid in op komt, het blijft luchtig, houd goed vocht vast en slaat niet dicht.

Mijn ervaring is dat het zelf kweken van groente of kruiden niet goedkoper is, maar wel leuk is om te doen (hobbys kosten nu eenmaal geld en tijd). En afhankelijk of je bestrijdingsmiddelen gebruikt of niet ook nog gezonder. Daarnaast vind ik het vooral leuk om soortjes te proberen die je niet in de supermarkt of groente zaak kan krijgen.

In mijn vorige bericht probeerde ik vooral antwoord te geven op de vraag hoe de ervaring is met "vierkante tuintjes" en een aantal tips.

Ik ben geen commerciële medewerker van ecocycle maar vrijwillige adviseur op het gebied van composteren(in Belgie zijn dat de compostmeesters, geloof ik) , en verder een tuin hobbiest die graag dingen wil proberen en delen.


Johan

Hobby composteerder
Adviseur www.eco-cycle.nl
vrijdag 29 oktober 2010 - 17:18
Fabienne

Fabienne

Tony,

welk boek heb jij precies gelezen : Square Foot Gardening 2005 of het tweede boek All New Square Foot Gardening 2006 ???

Fabienne
vrijdag 29 oktober 2010 - 17:19
Fabienne

Fabienne

Johan,

mij maakt het niet zoveel uit of je commercieel vertegenwoordiger bent of louter hobbyist, ik vindt je informatie heel nuttig en wil je er nogmaals voor danken !

Fabienne
vrijdag 29 oktober 2010 - 17:31
toponypy

Toponypy

Fabienne,

het nieuwste "All New Square Foot Gardening"


Tony
http://my-square-foot-garden.blogspot.com/
vrijdag 29 oktober 2010 - 17:34
Fabienne

Fabienne

Marianne,

bedoel je dat je er worteldoek gaat inleggen ?
Op de laag grind ?

vrijdag 29 oktober 2010 - 17:46
Fabienne

Fabienne

Hé hé, wat een pak informatie al !

Ik ben er heel blij mee.
Dit weekend ga ik mijn stukje grond verder leegmaken, weer of geen weer !
Ik kom af en toe wel eens op het forum kijken.

Prettig weekend iedereen !

Jenne


vrijdag 29 oktober 2010 - 17:54
Jorg

Jorg

Fabienne, ik heb overlaatst een van de sfg boeken van mel eens bekeken, maar ik denk dat je meer plezier zal hebben van een goed Nederlands moestuinboek. De essentiele onderdelen van de sfq zijn gewoon op internet te vinden zoals grondmix (zeker niet verplicht hoor) en plantafstanden.
zaterdag 30 oktober 2010 - 11:24
Fabienne

Fabienne

Je zal wel gelijk hebben Jorg, maar ik heb een zeer slechte eigenschap : éénmaal ik voor een bepaalde hobby kies (tuinieren, schilderen, tekenen, bloemschikken enz enz), dan wil ik daar zo volledig mogelijk over gedocumenteerd zijn en ik koop dan verschillende boeken (niet allemaal tegelijk natuurlijk), om alles bij de hand te hebben of/en om 's avonds in de zetel lekker te genieten en weg te dromen bij die boeken.

Hoewel ik een fervente internetgebruiker ben, is een boek voor mij nog steeds onvervangbaar : ik hou van het gevoel in mijn handen, de geur en het omdraaien van de bladeren, het opzoeken in boeken enz enz...

En zeker op een dag als vandaag, toch net iets te nat om in mijn tuintje verder te werken, geniet ik dubbel van mijn boeken.

zaterdag 30 oktober 2010 - 11:40
ecocycle

Ecocycle

Het was vandaag mooi weer dus hierbij een paar fotos van de tuin.
De bakken zijn gemaakt van een oud houten plafond dus niet te duur.
En we hebben katten vandaar het gaas

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
salie - botersla - pluksla - krul peterselie

[afbeelding verwijderd niet-https]
snij selderie (beetje uit de kluiten gewassen)

[afbeelding verwijderd niet-https]

Johan
zaterdag 30 oktober 2010 - 21:18
ecocycle

Ecocycle

en dan nu de grond bewerking letterlijk en figuurlijk met de hand

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
en het eind resultaat na 10 minuten

Johan
zaterdag 30 oktober 2010 - 21:25
Fabienne

Fabienne

Waw !
het ziet er inderdaad prachtig uit Johan! En wat een supermooie groenten !
Je hebt mij overtuigd, maar om tot zo'n resultaat te komen zal ik toch een paar jaartjes moeten oefenen vrees ik...

Jenne
zondag 31 oktober 2010 - 01:35
ecocycle

Ecocycle

Volgens het zakje Salie (salvia officinalis).

Het eerste jaar ging bij mij vooral minder doordat ik alleen gft-compost van de gemeente had gebruikt, daarnaast lustte de grond toch meer water dan volgens het boek nodig zou zijn. (planten stonden stil en kregen snel gele bladen).
Tweede jaar had ik wat meer verschillende composten gevonden en mijn eigen compost, en als ik water gaf ruim water geven
nu helemaal op eigen compost en grootste gedeelte met regenwater, aangevuld met bronwater.

In het begin voornamelijk aan het stoeien geweest met de zaailingen op tijd in de grond te krijgen. Nu zaai ik elke week op zaterdag en kijk ik wat ik op dat moment in de tuin kwijt kan. Dit is om zo min mogelijk lege vakjes te houden. Wat ik teveel heb geef ik gewoon aan mijn vader die ook een tuin heeft en dan ik mooi vergelijken hoe het verschil SFG t.o.v gewone vaste grond is.

Johan
zondag 31 oktober 2010 - 09:17
an

An

Hoi Johan wat ziet dat er goed uit ,
ik heb een stukje tuin met aan de schutting klein fruit wat erg uit loopt had dit jaar er paprika en tomaten voor gezet ,wil dat volgend jaar weer gaan doen maar ik vraag me af hoe ik dat ga combineren met zo iets als jij hebt .
super gedaan.
gr an
zondag 31 oktober 2010 - 20:44
ecocycle

Ecocycle

Ik heb nog een foto gevonden van eind juli, toen kwamen we net terug van vakantie. Een hoop nieuwe aanplant van lege vakjes, in de vakantie is er een hoop geoogst door de verzorging.
De "oranje puntjes" die je zie is van het druppel systeem, anders moest de verzorging zoveel met water sjouwen.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Johan
dinsdag 2 november 2010 - 22:43
an

An

Hoi Johan ik heb hem ook op geslagen als voorbeeld
dank je an
woensdag 3 november 2010 - 08:31
Fabienne

Fabienne

Inderdaad Marianne, ik leer hier enorm veel van en ik neem Johan's tuin als voorbeeld !!!
Dank je Johan.

Mijn stukje grond dat ik als MM wil gebruiken is nu volledig leeggemaakt, nu moet ik beginnen berekenen hoeveel bakken ik kan zetten en vooral welk materiaal ik ga gebruiken voor de bakken.

Foto's volgen hoor Marianne !

Groetjes,
Jenne
woensdag 3 november 2010 - 11:59
ecocycle

Ecocycle

Als ik het nog een keer bouw hou ik het padje tussen de bakken op 60cm ipv 30cm dat is toch wel een beetje smal. Zeker met wat grotere planten

Johan
woensdag 3 november 2010 - 13:16
Fabienne

Fabienne

Hallo iedereen,

zoals reeds eerder gezegd, is mijn stukje voor de moestuin volledig leeggemaakt.
Nu is de moment gekomen dat ik moet gaan beslissen welk materiaal ik ga gebruiken voor mijn bakken en daar raak ik maar niet uit !

Johan, jij gebruikt hout van vloerdelen, maar waar vind je die en beginnen die niet te rotten ?

Ik had ook al gedacht aan snelbeton blokken.

Kan iemand mij aub raad geven ????

Jenne
donderdag 4 november 2010 - 11:27
toponypy

Toponypy

hallo Jenne,

wat dacht je hiervan?
http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=522

ik denk er sterk aan om die te gebruiken, grootste troef lijkt mij de duurzamheid. De investering waard.

Tony

http://my-square-foot-garden.blogspot.com/
donderdag 4 november 2010 - 11:33
Fabienne

Fabienne

Tony,

ik heb de link nog niet opengemaakt want ik heb zojuist van mijn schoonzoon vernomen dat thermisch behandeld hout (Thermowood, Plato...) in de bouw gebruikt wordt om gevels mee te bekleden. Er zitten geen giftige stoffen in en het is zeeeer duurzaam.
Ik ga daar alvast eens voor informeren.

Dank je,
Fabienne
donderdag 4 november 2010 - 11:41
toponypy

Toponypy

Jenne,
hou je mij op de hoogte? Hoe zit het met de kostprijs?
Het hout, hoe goed het ook behandeld wordt, gaat mijn inziens niet zo lang mee als de gerecycleerde kunststof en door dat die zwart is, warmen die bedjes ook vlugger op.
Ik heb géén commerciële binding met die kunststof bedjes, maar aangezien ik zelf op het punt sta om een keuze te maken, draagt dit mijn voorkeur uit.
Is er misschien iemand die dit leest en daar ervaring mee heeft?

Tony
http://my-square-foot-garden.blogspot.com/
donderdag 4 november 2010 - 11:50
ecocycle

Ecocycle

Het zijn plafond delen (grenen schroten 1,5cm dik). Ik heb die gebruikt omdat ik niet gelijk al geld wou uitgeven en er dan achter komen dat het niet bevalt. Maar het bevalt wel dus ik verwacht dat ze nog een jaar of 2 mee gaan en dat ik dan ook weer moet. Als je steiger delen kan vinden( minimaal 15cm breed), en deze met bijvoorbeeld een aantal keer met lijnolie insmeer dan heb je ook een goede duurzame bak.

Het nadeel van de bakken die over het algemeen worden aangeboden worden vind ik dat ze 1mx1m zijn i.p.v 1,2mx1,2m en je dus vakjes krijg van 0,25mx0,25m i.p.v 0,3mx0,3m. Das eigenlijk net te klein voor kool soorten enzo, plus dat je dan niet het aantal planten in een vakje kwijt kan, wat het boek aangeeft, dan maak je het jezelf net weer even moeilijker dan bedoeling is.

Bij mij zijn de bakken die je tegen de schutting aan zie ongeveer 10cm hoger dan de voorste, dit i.v.m. met de licht inval, anders staat de achterste bak net effe meer in de schaduw van de voorste bak.

Johan
donderdag 4 november 2010 - 11:50
toponypy

Toponypy

Johan,

de bakken van 1 x 1 meter kan je ook indelen in 9 vakken(3x3) van plusminus 33 x 33 cm, wat perfect zal werken.

Tony
http://my-square-foot-garden.blogspot.com/
donderdag 4 november 2010 - 11:54
Fabienne

Fabienne

Eén van de vele linken voor thermisch behandeld hout :

http://www.ecologischbouwen.be/gevelplanken.htm

Jenne
donderdag 4 november 2010 - 11:59
ecocycle

Ecocycle

Daar zit ook weer wat in natuurlijk, ik ging eigenlijk uit van die van boerenbond/welkoop (19,95) uit waar het raster al bij zit.

Johan

PS linkje naar table top voorbeelden op de SFG site
http://squarefoot.creatingforum.com/general-sfg-talk-f5/building-a-table-top-sfgsome-ideas-t297.htm
donderdag 4 november 2010 - 12:12
Fabienne

Fabienne

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het esthetisch element toch wel zeer belangrijk vind :
ik heb al een erg kein tuintje en als ik daar dan nog van die gedrochten van table-top-dinges ga inzetten...
En die zwarte recup bakken vind ik nou ook niet zo mooi...
Ik wil graag iets dat zich na verloop van tijd vanzelf wat in de tuin integreert door bvb groener te worden enz.

Ja, ik weet het : veeleisend

Jenne
donderdag 4 november 2010 - 12:38
dendrodan

Dendrodan

ik denk eraan om dit jaar ook zo'n bakken te zetten voor de kinderen, vooral ons jongste is geintresseerd in zaaien en planten. Als we boontjes eten haalt ze de zaadjes uit en plant ze bij de ficus plant in de woonkamer. daar komt geregeld andere planten uit
vrijdag 25 februari 2011 - 18:12
ecocycle

Ecocycle

effe een update


fotos vanavond genomen

Johan

Groenten

zondag 22 mei 2011 - 20:47
ecocycle
zondag 22 mei 2011 - 20:49
ecocycle
zondag 22 mei 2011 - 20:51
ecocycle
zondag 22 mei 2011 - 20:51
ecocycle
zondag 22 mei 2011 - 20:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon