menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Uien bewaren

Ga naar meest recente reactie

JovanDreumel

JovanDreumel

Bij het oogsten van de ui moet het loof niet tekort worden afgesneden, want het gedeelte wat blijft zitten moet goed kunnen indrogen. De wortelresten worden verwijderd en dan een plaats zoeken waar ze snel kunnen drogen. Bij mij gaat dat onder een multifunctioneel oppottafeltje. Daar kunnen ze in de wind en uit de regen een mooi poosje liggen. Als ze helemaal droog zijn gaan ze in een luchtige zak en opgeborgen op een vorstvrije plaats.

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 3 augustus 2010 - 13:10
verbena46

Verbena46

Jo, prachtige uien, vooral die rode zijn super lekker.
Ondanks dat we ze in de schaduw en op de meest minder warme plaats hangen
is er toch een probleem dat ze gauw gaan rotten.
(is rotten alleen oorzaak dat ze niet goed gedroogd zijn ? )
Nu telen we minder.
Volgend jaar wil ik alleen de rode, zijn minder sterk van smaak.

gr Verbena
dinsdag 3 augustus 2010 - 21:14
JovanDreumel

JovanDreumel

Rotten kan een paar oorzaken hebben:
1. Ze kunnen tijdens de groei aangetast zijn door de wortelvlieglarve. De vreterij gaat door tijdens de bewaring en geeft rotting.
2. Te vroeg oogsten en niet goed gedroogd voor de definitieve bewaring. Koel, maar vorstvrij.
3. Ga uit van gezond plantmateriaal. Bij rode is daar veel verschil in. Hele mooie bolletjes kopen dus.
dinsdag 3 augustus 2010 - 21:24
renate67

Renate67

ik heb ze vaak gezien in lange trossen met het lange loof aan elkaar gevlochten (net zoiets als haar invlechten, steeds een ui erbij en met het loof verder vlechten (zoals ze in frankrijk ook met knoflook doen) en dan 1,5-2m lange vlecht opgehangen aan balk, zo goede ventilatie aan alle kanten, en in loop van winter steeds een paar eraf snijden .
woensdag 4 augustus 2010 - 15:01
Eve

Eve

Heb ik ook gezien, die lange trossen, maar ik vraag me af of die dan wel goed genoeg kunnen uitdrogen daar waar het loof zat. Op Gardener's World zette iemand ze ondersteboven op een metalen net / rek, dus het loofdeel naar beneden, zei dat ze zo beter uitdrogen en dus beter bewaren - ik ga dat deze keer maar eens proberen, als het niet lukt dan is het volgend jaar weer op dezelfde manier als Jo doet. De onze drogen in een leeg serreke.

Eve
maandag 9 augustus 2010 - 23:08
JovanDreumel

JovanDreumel

De mijne zijn al bijna droog, maar ik laat ze nog rustig liggen. De regen kan er niet bij.
maandag 9 augustus 2010 - 23:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon