menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eitjes op suikermais

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

vandaag zag ik dat er op zowat de helft van mijn suikermais plantjes eitjes waren afgezet.
de plantjes zijn nog maar een 10 cm groot en telkens op het grootste blad zat een hoopje gele eitjes op de bovenkant van het blad,dus niet onderaan(vandaar ook dat ik ze snel opmerkte,gisteren waren ze er nog niet)
waarvan zouden dit de eitjes zijn??(heb ze ondertussen kapotgewreven)
het zit ook enkel op de mais,dus tis selectief gedaan(er zitten ander planten tussen: peterselie en ajuin etc)
maandag 7 juni 2010 - 15:15
Koeier

Koeier

Hoi Centinel,

Ik ben bang dat je lieveheersbeestjes eitjes kapot hebt gemaakt, ze vreten erg veel luizen voor je op!! In het dorre mais overwinteren ze ook vaak.

Gr Erik
maandag 7 juni 2010 - 15:34
Koeier

Koeier

[afbeelding verwijderd niet-https]
Dit zijn de larven van het lieveheersbeestje, deze vreten nog de meeste luizen op.

Gr Erik
maandag 7 juni 2010 - 15:38
cetinel

Cetinel

lieveheersbeestjes en huh larven ken ik wel hoor.
volgens mij zetten die hun eitjes niet af op de bovenkant van de bladeren,ik denk eerder aan de fritvlieg,alleen weet ik dus niet hoe hun eitjes zijn...(waren dus echt geel)
ik ga es googlen op de eitjes van het lieveheersbeestje om te zien hoe die eruitzien.....


ook die hun eitjes zijn geel blijkbaar
maar volgens mijn opzoekwerken denk ik toch dat het om de fritvlieg gaat(eitjes afzetten begin juni,vooral mais en grassoorten,als ze nog klein zijn,na de eerste aantal bladeren is de kans veel minder groot)
maandag 7 juni 2010 - 22:18
Koeier

Koeier

O sorry hoor.

hopelijk vind je het.
dinsdag 8 juni 2010 - 08:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon