menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Adukibonen

Ga naar meest recente reactie

evadepeva

Evadepeva

Ik zou graag adukiboontjes willen opkweken dit jaar. Ik kan er helemaal niets over vinden..
Heeft iemand enig idee of dit kan in het Hollandse klimaat?
En als alternatief rode kidneybonen, hier lees ik ook niets over.
Ik hoop dat er iemand is hier die me verder kan helpen.
dinsdag 16 maart 2010 - 09:45
printemps

Printemps

Na wat te googlen kom ik steeds tegen dat ze in zoete gerechten gebruikt worden en/of dat ze zoetig zouden smaken
of dan die andere bonen een alternatief zijn weet ik niet maar ik vrees ervoor

Ik kom ook soms tegen dat ze in Azie geteeld worden
Misschien is het zoals de soyaboon en hier niet te telen dan

mvg


Soms kom ik ook de naam AZUKI tegen
Zou dit hetzelfde zijn ???
Of gewoon andere schrijfwijze


http://users.telenet.be/alainproviest/produkt.html
dinsdag 16 maart 2010 - 15:22
cee

Cee

gewoon proberen zou ik zeggen, ik denk dat aduki bonen hetzelfde is als azuki of adzuki bonen.

Heb dit op het internet gevonden:

U kunt jaarrond in huis zaaien. Zaai ongeveer een eetlepel per keer. Zaden eerst goed spoelen en 6 uur in water laten weken. De zaden in een speciaal kiembakje laten kiemen bij circa 15 tot 20 graden. Niet te warm en niet in direct zonlicht plaatsen. Twee keer per dag grondig spoelen om de kiemen fris en schoon te houden. Bij warm weer vaker spoelen. Goed kiemen is zeer belangrijk voor een goed eindresultaat. Overtollig water goed laten weglopen en maximaal 2 mm water in het bakje laten staan. U kunt ze ook zaaien in een schaaltje met zaaigrond of vochtig keukenpapier. Spoelen is dan niet nodig, vochtig houden wel. Na de oogst kunnen de kiemen eventueel in een afgesloten schaal een paar dagen in de koelkast bewaard worden.

Na het weken kan je wel op een boontje testen of er geen buitenschil (beschermvlies) vanaf kan, dan zouden ze normaal sneller kiemen.

Ik ben zelf bezig met enkele andere projectjes op m'n vensterbank:
Gember, avocado, chirimoya en ananas.

De avocado doet het uitstekend, maar als er twee in het totaal overleven ben ik al een gelukkig man.
dinsdag 16 maart 2010 - 15:45
evadepeva

Evadepeva

Ik ga het gewoon proberen, ik wacht wel even een maandje nog.
Het is inderdaad een soja boontje, qua smaak lijkt het een beetje op een kidneyboon, alleen nog iets zoeter. Ik gebruik ze regelmatig in gerechten en soep, vandaar dat het me leuk lijkt om er zelf wat te telen. Vorig jaar had ik er een paar gezaaid, maar wegens ziekte een paar weken niet in de tuin geweest en toen vond ik ze niet meer terug!! Heeee, hier stonden toch bonen???
Ze waren ook maar een paar cm groot toen ik ze plantte.

Avocado heb ik ook ooit eens geprobeerd, na een aantal maanden maar weggedaan..
Ananas is ook een leuk project lijkt me! Ik ga chirimoya even opzoeken...

Edit: Wat een leuke vrucht/groente/vruchtgroente!! Mocht het lukken dan ben ik wel geïnteresseerd in wat zelfgeoogste zaden!!
dinsdag 16 maart 2010 - 15:56
cee

Cee

De chirimoya heb ik ook via het tuinforum hier gekregen,

maar momenteel willen ze nog niet kiemen,

Als ik ze groot genoeg krijg, deel ik vanzelfsprekend alle zaden hier op het forum uit, maar dan moet ik waarschijnlijk nog enkele jaartjes op wachten?

wie zal het zeggen.

succes met de kaduki boontjes

groetjes Cee
dinsdag 16 maart 2010 - 16:34
printemps

Printemps

Ik denk dat hiet een beetje een misverstand is

Opkweken??

Laten kiemen???

Mogelijks zijn ze even moeilijk als de Mungbonen

mvg
dinsdag 16 maart 2010 - 18:18
evadepeva

Evadepeva

Het laten kiemen is me vorig jaar gelukt.
In al mijn onwetendheid gewoon 3 bonen in de potgrond gestoken en ze kwamen op. Dat lijkt het probleem niet (behalve als het beginnersgeluk was...) Maar dan naar buiten, of in het plastic kasje?
woensdag 17 maart 2010 - 09:58
evadepeva

Evadepeva

Inmiddels staan er drie trotse babietjes op de vensterbank. Ze hebben nog ruimte genoeg, dus ik houd ze voorlopig binnen. De stekgrond was op, dus heb ze in cocospotgrond staan.
Ik denk dat ik ze eind mei een beschutte plek buiten ga geven. Het plastic kasje zal wel wat te klein zijn... (tja, daar willen ook komkommers, tomaten, aubergines, pepers en paprika's in.... )
En nu maar hopen op een lekker warme zomer, met regelmatig een zacht buitje ('s nachts )
maandag 3 mei 2010 - 12:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon