menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pepers

Ga naar meest recente reactie

Pieter

Pieter

Ik heb dit jaar een mooie opbrengst gehad van mijn pepers. Vorig jaar waren die iets te laat gezaaid en stonden die in de kleine potten (2L), dit jaar heb ik ze overgepot in een grote vierkante pot en een irrigatiesysteem geïnstalleerd zodat die elke 2 dagen goed water kregen. Resultaat: vele lekkere pepers, de gele is de Peruaanse 'ají amarillo', redelijk pikant met een heel typische smaak. In de Peruaanse keuken bestaan daar enkele hele lekkere recepten voor. Die kleine rode is er ene waarvan ik enkele jaren geleden in België enkele zaadjes van heb gevonden. daar ken ik de naam niet van.
Voor volgend jaar heb ik ook al enkele zaden van de 'ají negro' die in een soort stoofpot wordt gebruikt.
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 12 oktober 2009 - 19:43
wim1970

Wim1970

In mijn eerste "peper"-jaar, hebben de pepers ook vrij goed opgeleverd :
rode en gele rocoto, scotch bonnet red en nu beginnen mijn Aji Amarillo's ook langzaam aan oranje te kleuren! Ze stonden allemaal in potten van 5 of 11 liter.

Maar volgend jaar ga ik ook zeker nog een maandje vroeger zaaien, dus ergens begin of midden januari.

En ja, inderdaad, de aji amarillo is de meest gebruikte peper in de Peruaanse keuken en met heerlijke recepten, ik kan het beamen! Vandaar ook dat ik ze gezaaid heb!
maandag 12 oktober 2009 - 22:44
Thanja

Thanja

Prachtige foto's!

Ik ben niet gek op pepers om te eten, maar ik vind de planten en de vruchten erg mooi!

dinsdag 13 oktober 2009 - 08:59
Pieter

Pieter

Thanja,
Het is niet omdat de peper erg pikant is dat het gerecht dat ook moet zijn hoor. Je haalt er de pikantigheid uit voor zoveel je dat wil door hem doormidden te snijden en in heet water te leggen Let wel, de waterdamp die daaruit opstijgt kan wel prikken aan de ademhaling.
Groetjes,
Pieter
dinsdag 13 oktober 2009 - 10:13
Pieter

Pieter

Mijn twee planten zijn intussen tweejarig en ik probeer ze dit jaar terug over te houden.
woensdag 14 oktober 2009 - 08:30
Thanja

Thanja

Paprika's en pepers zijn over te houden als je het juiste klimaat weet na te bootsen. Het chilipeperforum vind ik een prachtig forum om mee te lezen, vooral ook omdat de fanatieke kwekers het jaar doorgaan. Zo hebben ze kasten gebouwd met speciale verlichting en zorgen ze voor een goede temperatuur.

Ik ga het dit jaar ook proberen met een sierpepertje. Gewoon kijken of het lukt. Wat het nu al lastig maakt is dat de plant van buiten naar binnen is gegaan en binnen 2 weken bladluis ontwikkelt. Binnenshuis heb ik natuurlijk geen lieveheersbeestjes om die te bestrijden. Grote kans dus dat de plant eraan gaat, maar dat zie ik dan wel weer.

Pieter, jij woont toch in Spanje/Portugal? Dan lijkt het me makkelijker om de planten over te houden.

woensdag 14 oktober 2009 - 10:05
Pieter

Pieter

Thanja, ik woon in Valencia, Spanje. Tijdens de winter is het hier 's ochtens vaak rond het vriespunt, mijn pepers stonden vorig jaar kaal, maar zijn in het voorjaar gewoon weer uitgelopen. Ik hoop dat dus dit jaar te kunnen herhalen. Ze staan het hele jaar door op het terras.

woensdag 14 oktober 2009 - 10:10
Linneke

Linneke

Ik heb in intratuin een cayene plantje gekocht en in men hofke geplant en ik heb pepers gehad niet te schatten!! ik heb ze moeten uitdelen aan de buren dat ik gek werd als ik er 20 moest snijden!!

Ik heb de plant nu weggesmeten omdat de blaadjes bevroren waren en "grijs" zagen. nu heb ik zoveel zaadje svan pepers gekocht bij diana dus volgend jaar pepers eten !!!!
donderdag 22 oktober 2009 - 16:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon