menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomatenblad krult en vergeeld

Ga naar meest recente reactie

mario3

Mario3

Sinds vorige week heb ik enkele tomatenrassen uitgeplant in de serre: Black Krim, Olijf tomaat, Auriga en Ida Gold. Na enkele dagen zag ik dat de bladeren van de Ida Gold's er ongezond, gelig en ondersteboven gekruld begonnen uit te zien. Nog 2 dagen later vertoonden ze bruine "uitgedroogde" vlekken . Op bijgevoegde foto zie je enkele planten die in pot uitgeplant zijn. Ondertussen schijnen ook mijn Black Krim's, die gewoon in de grond in de serre staan, ook al ondersteboven gedraaide bladeren te hebben. Is er iemand die weet aan wat dit verschijnsel te wijten is en hoe het eventueel behandeld of vermeden kan worden?

Alvast bedankt en mvg,
Mario
dinsdag 26 mei 2009 - 22:09
mario3

Mario3

Bijgevoegd de beloofde foto

Groenten

dinsdag 26 mei 2009 - 22:15
mario3

Mario3

....en nog een...

Groenten

dinsdag 26 mei 2009 - 22:16
annd6

Annd6

Mario,
ik denk dat die plekken door zonnebrand zijn.
Te felle zon kan zoiets veroorzaken of ook wat nat op de bladeren en dan er zon op.
Het vergelen van de onderste bladeren kan niet zoveel kwaad, die verwijder je gewoon.
Groetjes
Ann
woensdag 27 mei 2009 - 12:07
mario3

Mario3

Ann,
Blij om je antwoord te zien!
Ik vreesde al dat er een of andere schimmel mee gemoeid was en zag in mijn gedachten reeds al mijn planten op de vuilhoop belanden...
Hopelijk heb ik te vroeg gepanikeerd

Mvg,
Mario
woensdag 27 mei 2009 - 19:55
annd6

Annd6


Ken dat gevoel.

Groetjes
Ann
woensdag 27 mei 2009 - 20:19
JovanDreumel

JovanDreumel

Ook zou het mogelijk zijn, dat je de planten te hard bemest hebt. Dan doen ze dat ook wel.
donderdag 28 mei 2009 - 09:12
Thanja

Thanja

De eerste foto ziet eruit als zonnebrand. Het omkrullende blad op de tweede foto kan door te weinig water komen, maar ook door te veel bemesting.

En zoals Ann al zei: vergeelde (of verbrande) bladeren mogen er afgehaald worden.
donderdag 28 mei 2009 - 10:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon