menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Is er een verklaring

Ga naar meest recente reactie

Leentje

Leentje

Onze courgettes blijken echt, maaar dan ook echt, niet te eten te zijn.!!!
Sommige wel, de meesten niet????

Zelfs met, na met zout gewerkt te hebben, (dat had iemand geprobeerd) is het nog vééééél te bitter.
Moest ik weten hoe vergif zou smaken, ewel zo stel ik het mij voor.
De smaak krijg je ook nadien met niks uit je mond (wijn, koffie ...)
Alls waar de doorgesneden courgette mee in contact komt, is ook naar de vaantjes. Een vriendin had ze in de soep gedaan, heeft ook al het woord
zondag 17 september 2006 - 21:38
Fons

Fons

Leentje, het zaad van de courgette was dat eigen gewonnen zaad?
Waarschijnlijk heb je zaad dat gekruist is met sierfruit (kalabas) of hebt ge zaad van sierfruit gelijkend op courgettes gezaaid en die zijn inderdaad niet te eten.

Groetjes Fons.
zondag 17 september 2006 - 21:56
andre

Andre

Ja Leentje een andere uitleg heb ik ook niet

andre
zondag 17 september 2006 - 22:01
Leentje

Leentje

Ben al lang blij DAT er tenminste een uitleg is !

Ik heb die plantjes gekocht op Mol markt voor normaal courgettes, de bladeren zijn ook normaal. Zien er ook normaal uit. Tenminste, ben op internet gaan opzoeken, ze zijn donker en lichter groen gestreept. Dus niet overal even donker. Trouwens de andere courgettestruik die op de composthoop staat, is volledig donkergroen (tenminste de meeste) en die is ook niet te eten.

Zou de kweker zoiets overkomen kunnen zijn (kruis van zaden)? Heb je dat al ooit gehoord?

Groetjes,
Leen
zondag 17 september 2006 - 22:10
andre

Andre

Leentje.

Misschien verkocht die man courgette planten, maar heeft hij zich vergist en u sierkalabassen plantjes gegeven. Anders weet ik het niet dit nog nooit mee gemaakt

andre
zondag 17 september 2006 - 22:44
Leentje

Leentje

André en Fons,

De cougettes zien er wel uit als normale courgettes. Ik zal eens op internet kijken hoe "siercourgetten" er zouden uitzien!

De smaak is echt verschrikkelijk. De dame die ik er twee meegaf, heeft speciaal naar mij gebeld om mij te verwittigen ze niet meer mee te geven aan andere personen. Zij heeft compleet al haar soep moeten wegkappen!

Erg hè
Groetjes,
Leen
maandag 18 september 2006 - 15:20
lisa

Lisa

dit vind ik nu echt erg -ik let ook altijd op met wie ik ruil -en dan nog van de mert
echt erg
groetjes lisa
maandag 18 september 2006 - 17:21
Adrienne

Adrienne

Goh man, gelukkig ben je er niet ziek van geweest !!!
Ik krijg kortelings gele cougette zaden, als ge wilt stuur ik er je richting uit.
maandag 18 september 2006 - 20:49
Leentje

Leentje

Adrienne,
Dat is lief van je!
Ja Ines dat is zeker erg.
André en Fons toch nog vraagjes!

Hieronder enkele citaten van websites.

Tip: Zelf zaad winnen is erg moeilijk en onbetrouwbaar, hybride soorten bevatten soms nauwelijks de originele "genen" en worden ook vrij snel gekruist met andere families. (zijnde pompoen, komkommer, ...).
De bloemen van courgette zijn éénslachtig, dus ofwel mannelijk ofwel vrouwelijk. Courgettes zijn éénhuizig, dit betekent dat zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen op dezelfde plant voorkomen.

De bloemen zijn gesteeld en ontstaan in de bladoksels. Voor bevruchting moet stuifmeel van de mannelijke bloemen op de stampers van de vrouwelijke bloemen worden overgebracht. Doorgaans zorgen bijen voor de vruchtzetting.

- Zet geen courgettes in de buurt van sierkalebassen. Er kan dan kruisbestuiving optreden, waardoor de vruchten van de courgette niet eetbaar zijn

MIJN VRAAG:
1) Als nu het zaad en bijgevolg het plantje wel raszuiver was, doch de bloem wordt bestoven via kruisbestuiving van bv. een sierpompoen. Wat soort vrucht krijg je dan ?
a) blijft dat sowieso een courgette met normale smaak
b) wordt het een courgette doch met slechte smaak
c) wordt het een sierpompoen met smaak van courgette
d) wordt het ALTIJD een gedrocht
Nu ik heb niks sierpompoenen, kalebassen of what so ever in den hof
Wel komkommers. De komkommers zijn echter goed van smaak.
Ik versta er echt niks van!
En waarom aan dezelfde stuik de één wel goed van smaak en de andere niet, dan moet het toch eerder met de bestuiving te maken hebben, dan met het zaad??? Niet?

Groetjes,
Leen
dinsdag 19 september 2006 - 00:07
andre

Andre

Hallo Leentje

bij kruisbestuiving kan je een courgette krijgen met een slechte smaak tot zelf rrn gedrocht. Nu moet je niet zelf sierkalabassen staan hebben er kan ook kruisbestuiving gebeuren doordat u gebuur sierkalabassen staan heeft. Om dit te voorkomen kan je een beetje helpen met de bestuiving en door het volgende:
Neem een mannelijke bloem en druk die tegen een vrouwelijke bloem dan beschermt je de vrouwelijke bloem door er een neteldoekje of gaas rond de bloem te doen . na dat je ziet dat er zich een vrucht begin te komen verwijderd je het doekje. Dat is wel een wat groot werk .

Groetjes andre
dinsdag 19 september 2006 - 15:36
Leentje

Leentje

Bedankt André voor de uitleg!
Is inderdaad heel wat werk.

Riskeer ik dat nu ook met mijn pompoenen dat die NIET deugen o.w.v. kruisbestuiving met diezelfde sierpompoenen van hier of daar een buur?

En hoe kan ik die smaak controleren voor ik ook een volle kastrol pompoensoep moet wegkappen. Ik bedoel kan je pompoen rauw gaan proeven en smaken die dan ook zo bitter als gal.

Weet je hoever een dergelijke kruisbestuiving mogelijk is? 100m of 500m of ???
Groetjes

Leen
dinsdag 26 september 2006 - 19:52
Fons

Fons

Leentje om zeker te zijn maak eerst een weinig soep,waarschijnlijk zit het wel snor met uw pompoenen, heb vorig jaar ook pompoenen en sierkalabassen in dezelfde omgeving geplaatst en de pompoensoep en pompoenconfituur waren toch lekker.

Groetjes Fons.
dinsdag 26 september 2006 - 21:15
Victor44

Victor44

Fons,hoe hebben jullie de pompoencofituur gemaakt? of is dit een vraagje over koken?
dinsdag 26 september 2006 - 21:20
Leentje

Leentje

Weeral bedankt voor de tip en goed te horen dat het waarschijnlijk dan toch goede pompoenen kunnen zijn!

Groetjes,
Leen
zondag 1 oktober 2006 - 22:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon