menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nut van verspenen

Ga naar meest recente reactie

guillaume

Guillaume

Meestal als je tomaten, salade, ... zaaid moet je die na een bepaalde periode verspenen. wat is het nut daar eigenlijk van???
is dat omdat de plantjes nieuwe energie en voedingsstoffen zouden vinden in de nieuwe grond waarin ze verspeent worden???

groetjes,

guillaume
zaterdag 28 maart 2009 - 09:28
cetinel

Cetinel

meer ruimte om te groeien en verse voedzame aarde...
normaal zaai je in zaai en stekgrond,die bevat geen voedingsstoffen.
dus van zo gouw de plantjes te hanteren zijn worden ze verspeend om ze voedzame aarde te geven,maar meer ruimte is even belangrijk om verder te kunnen groeien.
zaterdag 28 maart 2009 - 09:52
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Precies. En als die ruimte er is en er is voldoende voedsel, dan hoeft het dus ook niet altijd. Zo verspenen we sla niet, die zaaien we in de volle grond.
zaterdag 28 maart 2009 - 10:14
guillaume

Guillaume

maar ik heb nu tomaten gezaaid, maar stel nu dat ze te vroeg klaar zijn om buiten gezet te worden. dan moet ik ze verspenen in een potje met teelaarde waarschijnlijk. als ik wat teelaarde en gewone aarde meng zou dat dan nog lukken of mag dat niet??
zaterdag 28 maart 2009 - 10:34
Thanja

Thanja

Hoe groot heb je de plantjes nu staan?

Bij mij staan ze nu in trays met 6 potjes, waarbij de potjes 5x5cm zijn. Dat betekent dat ik ze nog een keer kan verpotten (half-eind april), voordat ze naar buiten gaan. Ik zet ze dan in potjes van 9x9cm. In die potjes kan ik ze houden tot half mei. Daarna krijgen ze meer ruimte in een grote bloempot en mogen ze van mij groeien wat ze willen.

Ik weet niet wat je bedoeld met 'gewone aarde', maar ik neem aan aarde uit de tuin? Ik zou het niet doen: je weet niet hoeveel voedingsstoffen of ziektes er in die grond zitten. Tomaat wil graag voedingrijke grond, ik zou daar niet op bezuinigen. Je ziet het terug in de plant en de opbrengst.

zaterdag 28 maart 2009 - 11:04
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik zaai ze meteen in potjes. 1 zaadje per potje. zie blog http://www.jovandreumel.info
zaterdag 28 maart 2009 - 12:33
guillaume

Guillaume

nu heb ik ze in 1 grootte plantenbak gezaaid om ze dan daarna in potjes te doen.

maar vandaag zal ik paprika's zaaien in kleine potjes van 6 cm diameter die ook in de grond mogen. zal ik dan de paprikas nog eens moeten verspenen in zo een potje maar dan met 9 cm diameter of niet??

groeten,

guillaume
zaterdag 28 maart 2009 - 13:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon