menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sla verwelkt

Ga naar meest recente reactie

Vic55

Vic55

Vandaag waren een aantal van men slaplanten aan het verwelken doordat een of ander insect zich te goed doet aan de wortel van de sla. Het betreft een insect van ongeveer 2cm. Het heeft een witte kleur en ziet er beetje als een rups uit. Ik heb er een foto van proberen te nemen, maar hij is niet erg scherp. Misschien kunnen jullie er toch aan uit wat dit voor beestje is. En natuurlijk wat ik er tegen kan doen om ervan verlost te worden.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Mvg, Vic
maandag 9 juni 2008 - 23:27
Fons

Fons

Dat is een ritnaald of koperworm, made van een kniptor die onschadelijk is, komt overal voor gewoonlijk als enkeling.
Te nemen maatregel, gewoon vangen en doden.
maandag 9 juni 2008 - 23:38
Vic55

Vic55

Allemaal goed en wel, maar dat beestje zit in de grond hé. En het is pas als de sla begint te verwelken en je dan de wortel uit de grond haalt dat ze te voorschijn komen.

Mvg, Vic
dinsdag 10 juni 2008 - 08:48
andre

Tekst aangepast

Andre

Vic

Dit zijn emelten gewoon vangen is onbegonnen werk. Een zeer oud middel zijn in de helft gesneden aardappelen. Die worden uitgehold en met een stokje als handvat onder de grond gestopt. Alle valletjes moeten dan minstens één keer per week nagekeken en leeggehaald worden.

Groetjes andre
dinsdag 10 juni 2008 - 12:09
Lino

Lino

neen, ik moet je tegenspreken Andre: emelten zijn dikker en grijzer.
dinsdag 10 juni 2008 - 15:57
Victor44

Victor44

André,emelten zijn voor zover ik denk te weten de larven van de langpootmug,maar ritnaalden zijn waarschijnlijk wel te vangen met aardappelen.Maar er is wel verschil tussen beide.Ook mijn gekochte sla werd, op 3stuks na, helemaal weggevreten door witte larven met bruine kop,misschien wel 2jarige engerlingen.Volgens mijn idee zaten deze in de potgrond waar de slakweker ze had in uitgeplant,want ondertussen zijn er van mijn zelfgezaaide slarijen geen enkele meer aangetast.
Grtjs
dinsdag 10 juni 2008 - 18:53
andre

Andre

Tegenspreken dat kan, maar ritnaalden zijn ook de behandelingen met aardappelen, resultaat is eigenlijk het zelfde.

andre
dinsdag 10 juni 2008 - 19:00
Rita1960

Tekst aangepast

Rita1960

Hallo Vic,

Diertje plm 2 cm lang, bruine kop en wit lijf en 3 paar poten vlak achter de kop?? Dan zijn het de LARVEN van de meikever die dit jaar veelvuldig voorkomen.

Vic, kijk ook eens op topic nr 16642 van Victor 44. Sla & Larven


Groetjes,

Rita
dinsdag 10 juni 2008 - 22:20
Lino

Tekst aangepast

Lino

even voor de duidelijkheid:
dit zijn engerlingen (larve van de meikever):
[afbeelding verwijderd niet-https]
zoals Rita1960 net zei: "Diertje plm 2 cm lang, bruine kop en wit lijf en 3 paar poten vlak achter de kop?? Dan zijn het de larven van de meikever die dit jaar veelvuldig voorkomen."


en dit is een emelt (larve van de langpootmug):
[afbeelding verwijderd niet-https]

en dan zijn er nog de ritnaalden (larve van de kniptor):
[afbeelding verwijderd niet-https]


lino
woensdag 11 juni 2008 - 07:54
Rita1960

Rita1960



Lino, je hebt gelijk hoor! het zijn idd de larven van de meikever en niet de emelten
En bedankt dat je er foto's bij hebt geplaatst.

groetjes,

Rita

PS: heb het in mijn bericht gewijzigd
woensdag 11 juni 2008 - 08:27
Vic55

Vic55

Uit de foto's hierboven meen ik te kunnen afleiden dat het inderdaad engerlingen zijn. En wat kan men daar tegen doen?

Mvg, Vic
woensdag 11 juni 2008 - 08:43
andre

Andre

Vic
Het antoord is eigenlijk al gegeven

andre
woensdag 11 juni 2008 - 13:08
Lino

Tekst aangepast

Lino

Opgraven en doden? Of kan je die ook vangen met een aardappel?

[afbeelding verwijderd niet-https]

-----

Nu bedenk ik mij iets:

1) Zitten engerlingen niet eerder onder het gras dan onder sla-plantjes?

2) en de foto die Vic eerst postte, is die niet wat dun en gestrekt om een engerling te zijn?
woensdag 11 juni 2008 - 13:59
Rita1960

Rita1960

Hoi Lino,

Toch nog maar even het boekje met insecten er bij gehaald.
Citaat" Gewone meikever, Melolontha melolontha, .. Larve (engerling) aan wortels van allerlei planten, ook cultuurgewassen, en als zodanig soms zeer schadelijk. Vroeger veel talrijker" einde citaat uit de nieuwe insectengids van M. Chinery.

Er zijn dus meer soorten "engerlingen" !

groetjes,

Rita
donderdag 12 juni 2008 - 20:21
Lino

Tekst aangepast

Lino

ik weet van de meikever en van de junikever (die zijn een maatje kleiner).
Zijn er nog andere denk je?

Ik heb het al gevonden hier: http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=22&tid=14848


maar typisch voor engerlingen is een "zakachtig" achterlijf. Dat heeft dat wormpje op de eerste foto toch niet hoor.
vrijdag 13 juni 2008 - 15:11
Rita1960

Rita1960

Hoi Lino,

Zoals je zelf al aangaf: Het is de LARVE van de meikever! dat 't ie ook wel engerling genoemd wordt, zo soi.
En gezien het feit dat het beestje reeds "gekild" was.. kan het zijn dat er geen zakje te zien is
Zie n.l op de foto enig "bloed" o.i.d. liggen.

groetjes,

Rita
vrijdag 13 juni 2008 - 21:22
Vic55

Vic55

Hallo,
Thx voor de reacties en tips.
Ik heb gisteren zo een nog levend beestje aan een planten kweker laten zien, en die zegt dat het de larve van de langpootmug is. En volgens die gast kunnen dergelijke insecten enkel preventief voor het planten bestreden worden met een middel tegen bodeminsecten. Nu ik ga toch die tip met die aardappel eens proberen. Als ik eens een betere foto kan maken zal ik niet nalaten hem hier te plaatsen.

Mvg, Vic
zondag 15 juni 2008 - 09:43
printemps

Printemps

hallo

langpootmug???
de muggelarve leeft toch in water?
of is deze een uitzondering?

mvg
an
dinsdag 17 juni 2008 - 17:34
JovanDreumel

JovanDreumel

Emelten leven gewoon in de grond. In augustus/september op warmere zomeravonden zet de langpootmug zijn eitjes af en daar komt dus de larve uit nog voor de winter. In april als je de schade ziet dan gaat de larve zich verpoppen en dan heeft bestrijding geen zin, want dan wordt er niet gevreten. En in juni kun je de nieuwe langpootmuggen weer verwachten. Op gazons die verlicht zijn kun je de langpootmuggen goed bezig zien.
dinsdag 17 juni 2008 - 18:02
printemps

Printemps

aha

ik wist niet dat emelt en langpootmug hetzelfde zijn

mvg
an
dinsdag 17 juni 2008 - 18:25
JovanDreumel

JovanDreumel

Langpotmug - ei - larve (=emelt) - pop - langpootmug en de cyclus is rond.
dinsdag 17 juni 2008 - 19:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon