menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plantgoed opkweken op paardemest-warmte

Tita

Tita

Hallo,

omdat ik binnen in huis niet de mogelijkheid heb om plantjes (tomaatjes enz) voor te kweken wegens te donker, zou ik het eens in de serre willen proberen in een broeibak. Eigenlijk weet ik daar niet veel van, ik heb er ooit ergens iets over gelezen maar vind het nergens terug. Het zou een soort bak of put moeten zijn, waarin je (pure?) paardenmest brengt. Dit gaat na enkele dagen broeien en wordt dus warm (maar hoe wordt het niet te warm?) Door een glas (is een oud raam ook goed?) op de bak creëer je een miniserretje in de serre, waarin het ook 's nachts warm genoeg blijft om plantgoed op te kweken. En dan kan je dus in kleine potjes voorkweken.

Is er iemand die hiermee ervaring heeft, of wat meer uitleg kan geven, of weet waar ik een website vind die hier meer uitleg over geeft? Het zou mij wel erg helpen! Ik zou nl wel graag eens zelf tomaten en zo opkweken. Of indien iemand tips heeft over rassen die je gemakkelijk zelf kan opkweken?

Alvast bedankt en groetjes,

Tita
maandag 21 januari 2008 - 19:43
JovanDreumel

JovanDreumel

Tomaten hebben bij het kiemen wel warmte nodig, maar bij de verdere opkweek kun je ze beter niet te warm hebben. Dus een bak maken in je serre met (verse paardemest eronder in ) zou misschien wel kunnen. Met een termometer kun je meten of het warm genoeg wordt voor de kieming (moet ingeveer 20 gr. zijn). Handig is om ze meteen in potjes te kweken. 1 zaadje in een klein potje. De potjes afdekken met glas of plastik, natuurlijk niet pal op de potjes. Als ze eenmaal gekiemd zijn met een paar blaadjes, dan wat koeler houden om ze stevig op te kweken. Bekijk op mijn blog hoe ik dat doe. Ik kweek ze op om buitentomaten te kweken. Daarvoor begin ik iets voor 1 april en dan kan ik ze half mei buiten uitplanten.
dinsdag 22 januari 2008 - 17:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon