menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schone van Boskoop

Ga naar meest recente reactie

HappyDeez

HappyDeez

Graag wil ik wat fruitbomen in de tuin. Omdat ze hier gek op appeltaart en moes zijn dacht ik aan deze soort Maar ik zie dat hij niet zelfbestuivend is. Wat houd dit voor mij in? Dat ik er 2 zou moeten kopen?
vrijdag 14 oktober 2011 - 11:09
depauws

Depauws

Happy
Voor appels heb je altijd 2 verschillende varieteiten nodig.
Dus 2 maal Goudrenet helpt U niet vooruit.
Zoek nog een andere soort die gelijktijdig bloeit, eigenlijk niet zo moeilijk want Goudrenet bloeit met veel andere rassen tegelijk.
Bv James Grieve als je een vroege appel wilt of Trezeke Meyers als je een bewaarappel wilt.
Groeten
Silvain
vrijdag 14 oktober 2011 - 11:49
satomi

Satomi

Misschien heeft u wat aan deze link: http://www.fruitpark.nl/bestuivingslijsten.htm
Hier kunt u vinden welke soorten goed zijn voor de bestuiving van bv. de Malus 'Schone van Boskoop', maar ook voor ander fruit.
vrijdag 14 oktober 2011 - 13:30
HappyDeez

HappyDeez

Bedankt voor de reacties. Hmm dat wordt dus uitzoeken.
Punt is alleen wel dat ik niet zo`n heeele grote tuin heb. Dus ik kan er geen 2 grote appelbomen in kwijt (heb ook al een peer en perzik)
vrijdag 14 oktober 2011 - 13:54
HappyDeez

HappyDeez

Ik kom er toch nog niet zo goed uit. Ik wil erg graag een appel voor lekkere appeltaarten/ of appelmoes en een handappel.
Hij mag niet enorm groot worden. Wat kan ik het beste kiezen, misschien halfstam?
Ik denk zelf aan zo`n 4m maximaal. De kruin mag ook niet heel breed worden. Het liefst wat zuilvormig.
vrijdag 14 oktober 2011 - 21:53
Chef

Chef

Zelfbestuivers: Mank's Codlin, Early Victoria, Lemoenappel, Lunterse Pippeling, Lombarts Calville, Perzikrode zomerappel, Ecolette, Groninger Kroon, Elstar, Gloster, Benoni, Court pendu.
vrijdag 14 oktober 2011 - 23:05
HappyDeez

HappyDeez

Hallo Chef
waarom noem je deze soorten? Omdat het zelfbestuivers zijn, ze zuilvormig groeien of omdat het moesrappels zijn?

Zelf kom ik steeds op de Discovert, James Grieve en de schone van Boskoop.
zaterdag 15 oktober 2011 - 07:43
Chef

Chef

Alle genoemde rassen zijn zelfbestuivers. Kruisbestuiving geeft weliswaar meer opbrengst, maar u heeft aangegeven dat dit geen optie is.
zaterdag 15 oktober 2011 - 10:42
HappyDeez

HappyDeez

Ik bedoelde dat ik geen 2 hele grote bomen in de tuin kwijt kan. Dus niet die 6 meter hoog en 5 meter breed wordt bijvoorbeeld.
zaterdag 15 oktober 2011 - 10:59
Chef

Chef

Schone van Boskoop is niet zo makkelijk in de teelt voor particulieren(nogal ziektegevoelig), sterkgroeiend, niet zelfbestuivend en bovendien een groot deel van het jaar volop in de winkel verkrijgbaar tegen een zeer lage prijs. Waarom dan toch een Schone van Boskoop planten? Er zijn voldoende andere rassen beschikbaar die niet deze nadelen hebben en waar je ook lekker moes of appeltaart van kunt maken en die ook als handappel geschikt zijn, alhoewel de vruchtkwaliteit natuurlijk niet te vergelijken is met die van de Elstar.

U wenst een zuilvormige groei. Een appelboom groeit meestal niet zuilvormig maar heeft meestal een bolvormige kroon. Er bestaan echter wel appelrassen die een nogal steile groeiwijze hebben gecombineerd met een matige groei zoals bijvoorbeeld de Lunterse Pippeling: hand- en moesappel, zelfbestuivend, ziekteresistent, geeft altijd vruchten, vrucht lijkt wel wat op de Schone van Boskoop en de vrucht is lang bewaarbaar. Wellicht is dit een goede kandidaat voor u.

James Grieve is nogal kankergevoelig en slechts kort bewaarbaar. Hetzelfde geldt voor Discovery, een echte zomerappel.

Is de bewaarbaarheid van de vrucht overigens belangrijk voor u? Zo niet dan kunt u ook een zomerras planten.

Heeft u nog meer vragen? Stel ze gerust ik help u graag.
zaterdag 15 oktober 2011 - 11:13
HappyDeez

HappyDeez

Fijn dat je zo uitgebreid reageerde.Bedankt! Nu weet ik ook dat de soorten die ik uitzocht niet echt aanraders zijn.
De bewaarbaarheid is niet belangrijk. Wat het belangrijkste is is dat hij in de appeltaart en appelmoes kan en eventueel( is niet noodzakelijk)lekker is om zo uit de hand te eten.

zaterdag 15 oktober 2011 - 12:46
HappyDeez

HappyDeez

Nog even wat. Ik vind het wel erg mooi als de bloezen mooi donker(roze) van kleur is en de appels een moie rode kleur of blos hebben.

De Lunsterse Pippeling neem ik zeker mee in gedachten. Ik heb er al op gegoogled en heeft idd veel overeenkomsten met de Schone v Boskoop.
zaterdag 15 oktober 2011 - 12:49
Chef

Chef

Geen twijfel mogelijk, de Ecolette voldoet het beste aan uw wensen! Dit ras heeft mooie rode appeltjes, is zelbestuivend, is bruikbaar als hand- en als moesappel, staat bekend om zijn mooie roze bloesem, is ziekteresistent en aldus zeer geschikt voor particuliere teelt.

De Perzikrode zomerappel is overigens ook een mooi rood zelfbestuivend appeltje met schitterende roze bloesem. Dit is echter een zomerras dat slechts enkele dagen houdbaar is en niet geschikt als moes- en bakappel. De Ecolette heeft dus veel meer eigenschappen die overeenkomen met uw wensen.
zaterdag 15 oktober 2011 - 22:07
depauws

Depauws

Happy
Na mijn eerste antwoord zie ik dat je ook een kleine boom wil ( 3of4 m diam), zuilvormig.
De groeikracht wordt bepaald door de onderstam.
Een M9 is te zwak om deze grootte te bereiken.
Een halfstam of hoogstam lijkt aangewezen ( beiden op zaailing).
Eigenlijk is dit volledig hetzelfde alleen is de halfstam op 1.7m/2m afgeent en de hoogstam een halve meter hoger.
Daarna zul je wel moeten snoeien om de vorm te bereiken en te houden.
Ik raad U aan een snoeicursus te volgen. Echt interessant gezien je meerdere bomen hebt.
Groeten
Silvain
zaterdag 15 oktober 2011 - 22:27
HappyDeez

HappyDeez

De Ecolette en de Malus Mokum staan inmiddels in mijn tuin. Bedankt voor jullie tips en adviezen!
maandag 24 oktober 2011 - 13:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon