menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pas geplante hoogstam snoeien

Ga naar meest recente reactie

Komiwogi

Komiwogi

Hoi,

Ik heb 3 weken geleden fruitbomen geplant.
De appel- en perenbomen (2 van elk) hebben een stam van ongeveer 2,20 meter tot aan de eerste gesteltak(ken) en een flinke uitgroen van de stam.
Moet ik die nu al meteen snoeien?
Er staat ook 1 kers en 1 pruim van hetzelfde formaat.
Hun kruin is behoorlijk vertakt. Zelfde vraag: nu al snoeien?
Tot slot, moet ik de gesteltakken nu al afbuigen zodat ze meer horizontaal groeien?

Dank je voor de kennis!

Koen
zondag 30 maart 2008 - 18:06
depauws

Depauws

Komiwogi

Uitbuigen is hetgeen moet gebeuren.
Je kiest een harttak, die laat jet rechtop gaan.
Als het goed is zijn er dan nog 3 of 4 takken die als hoofdgestel kunt kiezen, deze buig je uit tot ong 45°, de zijtakken zijn te verdelen over de omtrek.
je kunt ook de harttak en de zijtakken 1/3 afknippen om meer scheutgroei te creeren.
De zijtakken moeten een stuk lager blijven dan de harttak, als je zijtakken ongeveer gelijk brengt in lengte krijg je een evenwichtiger boom.

Groeten
Silvain
zondag 30 maart 2008 - 19:06
Komiwogi

Komiwogi

Silvain,

Dank je!
Echter wat doe ik met de kerselaar en de pruimenboom?
Die zijn al veel verder vertakt.

Koen
zondag 30 maart 2008 - 20:41
depauws

Depauws

Komiwogi
Kers en pruim zijn ziektegvoeliger , die snoei je liefst in de zomer dan groeien de wonden sneller dicht.
Dus wachten tot na de vruchten.
Op grotere kers en pruim zou ik eerder sleunen dat is het weghalen van wat zwaardere takken.
Richtlijnen zijn hier dat er een luchtige boom moet ontstaan, uiteraard evenwichtig in de verschillende richtingen.
Vooral moet U letten op bifurcaties dat zijn twee of meer takken die parallel naast elkaar groeien, er moet altijd één van de twee weg.
Natuurlijk ook alle dood hout , kruisend hout en de waterloten weghalen.
Silvain
zondag 30 maart 2008 - 21:23
an

An

Komiwogi
Kers en pruim zijn ziektegvoeliger , die snoei je liefst in de zomer dan groeien de wonden sneller dicht.
Dus wachten tot na de vruchten.
Op grotere kers en pruim zou ik eerder sleunen dat is het weghalen van wat zwaardere takken.
Richtlijnen zijn hier dat er een luchtige boom moet ontstaan, uiteraard evenwichtig in de verschillende richtingen.
Vooral moet U letten op bifurcaties dat zijn twee of meer takken die parallel naast elkaar groeien, er moet altijd één van de twee weg.
Natuurlijk ook alle dood hout , kruisend hout en de waterloten weghalen.
Silvain


hoi silvain kan je dit iets beter uitleggen ik ben een leek en ik heb nu een week geleden een opal en een elstar en een perzik en een kers gekocht
maar hoe kan je gaan snoeien ik heb er bijna geen vertakking aan zitten hooguit een stuk of 5 per boom
dan hou je niks over en ze zijn niet lang vergeleken met de zij takken alleen de kers is de top veel lager als de rest niet mooi in verhouden met de rest
en hangt het ook nog af van het soort
wanneer is het dan de tijd om te snoeien op dat kaartje staat zo richting okt volgens mij
zondag 30 maart 2008 - 23:01
Quercus

Quercus

Hey An,

Wat Silvain bedoelt is volgens mij het volgende; je moet steeds voorzien dat de kruin van kersen, perzikken, pruimelaars e.d. open blijft. Hiermee wordt bedoelt dat het teveel aan zijtakken die naar de binnenkant van de kruin toegroeien worden verwijderd. Je moet uitgaan van voldoende 'verluchting' van de kruin (om het zo maar te verwoorden). Wanneer er takken zijn die allen naar binnen groeien wordt dit geen goede basis voor het telen van de vruchten.

Stelselmatig takken binnen in de kruin uitsnoeien om dit te voorkomen. Nu welke takken je moet gaan snoeien daar hangt een beetje ervaring aan, maar je zal snel merken welke takken definitief eruit moeten.

Zorg altijd voor een mooie opengroei naar buiten toe.

Greetzz
zondag 6 april 2008 - 09:52
depauws

Depauws

Hello

Ik verwijs even naar een befaamd leraar snoeien namelijk Emeric Pollet, hij zei altijd "ge moet uw klak door de boom kunnen smijten" daarmee bedoelde hij dat er vanuit elk gezichtspunt openingen moesten zijn dwars door de kruin heen.
Voor het snoeien van een jonge boom betekent dit dat men de gesteltakken wijd uit elkaar moet sturen (trekken), na enkele jaren betekent dit dat men eventueel hele takken uit het midden moet wegzagen.
Voor een jonge kers betekent dit gewoonlijk niet veel want groeit deze nogal open.
Een pruim moet je wel sturen , maar het snoeien moet in de zomer gebeuren.

Groetjes
Silvain
zondag 6 april 2008 - 11:49
an

An

okee dan weet ik dat voor als ik snoeien moet
alvast bedankt voor de tips
zondag 6 april 2008 - 22:02
the666bbq

The666bbq

snoeien doet groeien, alleen doet wintersnoei dat iets sterker. 't is te zeggen : waar je in de zomer een stuk wegsnoeit zal de reactie van de boom iets rustiger zijn (als je correct gesnoeid hebt zal de knop gestimuleerd worden maar krijg je geen extra groeiprikkels), als je in de winter snoeit krijg je die typische hevige reactie dat een aantal knopen gaan beginnen uitlopen en dat je zelfs nieuwe scheuten krijgt op de snoeiwonde. Als je dus een tak weg wil dan kan je die best in de zomer eruit halen (bv je hebt 6 gesteltakken en je wil er idealiter maar 4 dan moet je er twee opofferen) als je dat toch in de winter zou doen dan heb je nog een tijdje daarna aan het nasnoeien voor al die reactiegroei terug weg te nemen.

Verder is het bij de jonge boom belangrijk dat je snoeit op "verlengenis". Je volgt gewoon de gesteltakken en zorgt ervoor dat die tak 1 lijn blijft (dus geen splitsingen op het einde). Hou bij het snoeien gewoon de knoppen in de gaten, de richting die de laatste knop aangeeft zal de richting zijn waarin de groei zal uitgaan (en die wil je dus alleszins niet aan de binnenkant van de tak)

Verder is het wat 'algemene snoei principes toepassen' dus eerst alle dode hout eruit tot op gezond weefsel, dan kijken naar kruisende, concurrerende en naar binnengroeiende takken (twee takken op 5 cm van elkaar wil je niet hebben, hou daarbij de 'klak door de boom smijten', of 'duif door de boom vliegen in gedachte').

Snoeien bij een jonge boom doe je vooral om hem (rustig) structuur te geven en zoals bij alle snoeien is het vooral durven (en bij je eigen planten durf je meestal wat minder dan op vreemde bomen
Maar durf gewoon, je moet al lelijk tekeer gaan wil je een boom fataal vernielen (maar het kan natuurlijk wel) maar in het ergste geval snoei je een beetje te veel en verlies je gewoon een seizoen groei. Bij een boom met lelijke verhoudingen is dat soms zelfs de beste keuze : zeer sterk terugsnoeien en 'opnieuw beginnen' in het selecteren van de gesteltakken.
Een goed begin is het halve werk.

Trek desnoods foto's voor en na de snoei, vergelijk dan later de groei van de boom met wat je toen precies gedaan hebt, dan leer je vanzelf hoe een boom werkt.


Peter
vrijdag 18 april 2008 - 14:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon