menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mijn appel verliest al zn appels

Ga naar meest recente reactie

BMWtje

BMWtje

Hallo,

Ik heb in mijn tuin een jong appelboompje, deze heb ik vorig jaar geplant. Nu had ie dit jaar een stuk of 7 appeltjes, maar deze zijn met en met aan de boom gaan rotten en kregen van die schimmel puntjes over het hele appeltje om vervolgens af te vallen. Inmiddels geen appel meer over. Waar kan dit aan liggen? Iemand een idee?

Groet,

BMWtje
dinsdag 21 augustus 2007 - 08:25
hugo

Hugo

zou denken aan de appelzaagwesp,, kijk eens op volgende site,ziekte, appelzaagwesp

http://www.bongerdgrooteveen.nl/Home.htm

groetjes
dinsdag 21 augustus 2007 - 08:43
BMWtje

BMWtje

Bedankt voor de link! Zeer helpzaam.
Ik zie daar bij de fruitmot een afbeelding van 3 appeltjes die er precies zo uitzien als bij mij. Dus het zou dan goed kunnen zijn dat ik last heb/had van fruitmot!

BMWtje
dinsdag 21 augustus 2007 - 09:57
Jeannette1

Tekst aangepast

Jeannette1

Hai Hugo, heel erg bedankt voor deze URL, wij kunnen hier heel veel uithalen!

Wij hebben een Reine Claude Verte, hadden dit jaar ruim 25 kilo vruchten.

Is nu ca. 7,5 meter hoog, is dit jaar voor het eerst vruchtdragend en heeft zijn best gedaan zou ik zeggen!

Hiervan overheerlijke jam gemaakt op diverse manieren, met en zonder wat likeur!

Ook hebben wij voor de komende feestdagen er heel wat op Brandewijn gezet.

Alleen de appel die wij hebben (was een Ballerina boompje, is nu 3,5 à 4 meter hoog).

Heeft dit jaar voor het eerst hele mooie vruchten, 15 stuks, die beginnen nu ook een rood wangetje te krijgen.

Ik zal strak even een paar foto's plaatsen.

Groetjes, Jeannette

BMWtje, ik wens jou heel veel suc6!
dinsdag 21 augustus 2007 - 12:00
Jeannette1

Jeannette1

Hai heren, hier dan de beloofde foto's!

Dit zijn enige pruimen, Reine Claude Verte.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Shot at 2007-08-21

Dit zijn enige mooie appels van de 15.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Shot at 2007-08-21

Dit is mijn oogappeltje helemaal bovenaan in de boom.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Hugo, wanneer kunnen of moeten wij de appels eraf halen?

Groetjes, Jeannette
dinsdag 21 augustus 2007 - 13:40
phili

Phili

Hoi jeannette,
wat een plaatjes van appels, ze zien er schitterend uit, ik heb zelf een cox en een golden delicious staan om te kijken of ze al geplukt mogen worden draai ik voorzichtig een beetje aan de appel, als het steeltje dan gemakkelijk loslaat mogen ze eraf, maar dan ben ik nog selectief en pluk ze niet allemaal tegelijk, sommige hebben wat meer tijd nodig.
Met m'n verjaardag heb ik een pruimenboom van m'n man gekregen, een krooske, een oud pruimenras, in oktober krijg ik hem, dus nog even wachten.
groetjes catootje.
dinsdag 21 augustus 2007 - 19:07
hugo

Hugo

zoals catootje zegt, als je er lichtjes aan draait en ze lossen zijn ze plukklaar,, kan je ook zien aan de pitten, deze moeten donkerbruin zijn

groetjes
dinsdag 21 augustus 2007 - 19:48
Jeannette1

Jeannette1

Hai Catootje en Hugo, als ik tegen Ger zou zeggen dat hij er voorzichtig aan mag draaien om te zien of ze eraf kunnen, liggen ze gisteren al in de schaal!

Nu komen de kids gelukkig vrijdag weer thuis uit India en ik hoop, dat de appels tot vrijdag of zaterdag kunnen blijven hangen.

Mijn schoonzoon zal het namelijk heel erg fijn vinden om de appels mooi te zien hangen en wil ze dan samen met Ger plukken, ik weet nu al hoe dat gaat.

Die twee kunnen niets buiten elkaar, Ger heeft zelfs bijna geen biertje gedronken zolang zij weg zijn.

Dat wordt dus feest dit weekend!

Bedankt voor de raadgevingen!!!

Catootje, jou wens ik erg veel suc6 met je fruitbomen!!!

Groetjes, Jeannette
dinsdag 21 augustus 2007 - 19:59
phili

Phili

Hoi jeannette,
wat een reis helemaal naar india, dat is iets wat ik ooit nog hoop te doen, het lijkt me een prachtig land om te zien en mee te maken, een broer van mijn vader is daar gaan wonen en heeft daar een praktijk als homeopatisch arts en een vriend van ons kwam ook uit india en als je de verhalen over de cultuur daar hoort, echt prachtig.
Maar over de appels zou ik maar niet inzitten hoor de echte pluk bij de boomgaard is nog maar net begonnen met de vroege rassen, dus je man en schoonzoon kunnen er tegn aan in het weekend.
veel plezier,
groetjes catootje
vrijdag 24 augustus 2007 - 22:27
Jeannette1

Jeannette1

Dank je wel Catootje, voor je lieve woordjes.

Bashir komt uit Kashmir, ging daar 1 juli naar toe omdat zijn vader ziek was en Fanny zou hem later nagaan voor hun vakantie.

In Kashmir was het weer oorlog zoals gewoonlijk en daar hebben zij een erg nare periode gehad.

Gelukkig hebben zij de schade in kunnen halen in Manali en Simla (beide plaatsen in de bergen) van Noord India.

De cultuur is geweldig!

Wat de appels betreft, vindt Bashir dat hij er eerst voor moet werken (met Ger samen de tuinbank in elkaar zetten en iets aan de tuin doen.

Als het kan halen zij de appels maandag van de boom.

Groetjes, Jeannette
zaterdag 25 augustus 2007 - 21:34
phili

Phili

Hoi Jeannette,

Wij lopen wel eens te klagen over ons landje, maar als ik dan in je stukje lees dat je schoonzoon even naar zijn ziekevader gaat in een land waar oorlog is en de woorden zoals gewoonlijk alsof dat heel vanzelf sprekend is, dan mogen wij toch wel heel dankbaar zijn met alleen onze zorgen of de appels al geplukt mogen worden en hoe wij onze overvloed uit de tuin kunnen bewerken, terwijl ze daar waarschijnlijk al blij zijn dat er iedere dag een maaltijd is, gek he zoveel verschil en waarom.
Wij waren vandaag op visite bij m'n schoonzus en daar hebben we met z'n alle de stoofperen geplukt, ze waren veel groter dan andere jaren, een goed peren jaar dus.
groetjes catootje
zondag 26 augustus 2007 - 21:01
Jeannette1

Jeannette1

Hai Catootje, ja het is een bijzonder schoon/mooi land met een schitterende cultuur en natuur!!!

Soms vraag je jezelf af, waarom oorlog???

Nu mag ik van de artsen NOOIT meer vragen waarom, dus doe ik het ook niet meer.

Maar zo stiekem komt het toch wel bij mij op hoor.

Zeker als je weer alle ellende hoort op radio en t.v.

In India zelf waren eerst de studenten opstandig met alle gevolgen van dien.

Nu zijn de Moslims en Hindu's elkaar weer aan het bombarderen etc.

Dus ik vraag mij nu maar af WAARVOOR???

Voorlopig gaan zij niet meer naar Kashmir of India terug in ieder geval.

Bashir zal ook God op zijn blote voeten danken, als hij zijn Nederlandschap krijgt!!!

Dat is gelukkig voor hem volgend jaar mei geloof ik!

Wij prijzen ons gelukkig met Fanny en Bashir, want als zij naar India gaan nemen zij ook altijd medicijnen, schoolartikelen en nog veel meer voor de armen mee.

Het is soms maar goed, dat niet iedereen weet wat zich daar allemaal afspeeld!

ZOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO jammer met zo'n mooie cultuur!!

Groetjes, Jeannette
zondag 26 augustus 2007 - 21:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon