menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Phoenix buiten overwinteren

Ga naar meest recente reactie

LauraK

LauraK

Al een paar jaar heb ik een Phoenix canariensis in een grote pot staan, en elk jaar wordt de plant
mooier. Normaal zet ik de palm 's winters binnen neer, maar als hij in de lente dan naar buiten gaat,
verkleuren de bladeren vaak naar bruin, omdat ze niet (meer) aan de zon gewend zijn.
Helaas heb ik binnen de mogelijkheid niet de plant voor een zonnig raam te laten overwinteren.

Dat is de reden dat ik erover denk om deze palm gewoon buiten te laten staan, en hem af te dekken
als de temperatuur beneden de -5 graden komt. Is er iemand die dit op dezelfde manier oplost?
Of kan ik de plant toch maar beter binnen halen? Uiteraard wil ik de palm niet kwijtspelen!

Groeten van Laura.

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 5 november 2008 - 10:26
leeuwtje

Leeuwtje

Phoenixen zijn moeilijk buiten te houden terwijl het bij sommige mensen toch wel lukt. Zij doen dan vaak zo'n lichtslang van de kerst door het hart van de palm.
Maar jouw palm is dan nog wel een heel stuk kleiner dan die van hen zo te zien.
De jouwe heeft ook nog als nadeel dat hij in een pot staat.
Heb je geen mogelijkheid om hem alleen met vorst binnen te halen.
woensdag 5 november 2008 - 13:11
LauraK

LauraK

Hallo Leeuwtje,

Dat is beslist geen gek idee om de Phoenix met vorst naar binnen te halen! De palm staat in een
grote plastic pot die in de terracotta buitenpot staat, dus echt zwaar werk is het dus niet. Hoe meer
ik erover nadenk, hoe beter ik dit idee vind worden! Bedankt voor de tip!

Groeten van Laura.

P.S. Ik heb hier nog steeds iets voor je staan... Die planten staan inmiddels veilig in de schuur, dus als
je 'm liever in het voorjaar op komt halen, is dat ook prima.
woensdag 5 november 2008 - 15:13
leeuwtje

Leeuwtje

Ik wil hem nog wel komen halen hoor. Ik heb het alleen nog veel te druk gehad met van alles en nog wat. Ik heb in mijn kas gelukkig ook genoeg plaats.
woensdag 5 november 2008 - 19:48
Eniavaswen

Eniavaswen

Hey Laura

Ik ken ook iemand die niks binnen zet, maar de niet-winterharde planten zet hij allemaal gegroepeerd dicht bij het huis. Daar is het altijd iets warmer dan verder in de tuin. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar zijn plantjes zien er wel allemaal nog mooi uit.

Misschien de moeite om te overwegen met planten die een beetje vorst wel kunnen hebben?
donderdag 6 november 2008 - 14:32
LauraK

LauraK

Hallo Karen,

Dat is zeker een goede tip! Inderdaad staat de palm daar een stuk minder in de wind, en tegen het huis
aan is het sowieso wat warmer dan verderop in de tuin. Ik ben ook van plan de plastic binnenpot nog
te omwikkelen met noppenfolie, ter isolatie. Als het dan ècht hard zou gaan vriezen, kan ik de palm ook
makkelijk even binnen zetten. Met al jullie goede adviezen gaat het zeker lukken, bedankt!

Groeten van Laura.
donderdag 6 november 2008 - 14:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon