menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gras zaaien op droog grond met steentjes en stukjes schors

Ga naar meest recente reactie

BoertjeBert

BoertjeBert

Dag iedereen,

Ik heb een stadstuintje waar ik gazonnetje wil in aanleggen. Ik heb al het onkruid getrokken, maar helaas liggen er nog kleine steentjes en stukjes schors op de grond die ik moeilijk kan uitkuisen (zie foto). Hoe kan ik er voor zorgen dat gras goed groeit? En wanneer moet ik zaaien?

Ik vermoed dat er nog wat wortels onder de grond zitten. Bovendien kan er nog zo'n 5 cm grond bijgelegd woden. Mijn idee zou zijn om te spitten (zodat de grond ademt en de wortels er uit gaan), nieuwe grond bij de kappen en gelijk te trekken.

Maar ik heb heel weinig ervaring dus alle tips welkom

Bedankt!
Bert

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 18 juli 2016 - 21:47
Patrikc

Patrikc

Ik zie een palmboom staan, is het ergens in 't zuiden ?
En is die grond met steentjes de originele bodem ?
maandag 18 juli 2016 - 23:35
BoertjeBert

BoertjeBert

Dag Patrikc,

Goed opgemerkt! Maar mijn tuintje ligt gewoon in België hoor. Zowel die boom als de bodem zijn overblijfsels van de vorige eigenaars: geen idee of hij origineel is eigenlijk.

Groeten,
Bert
dinsdag 19 juli 2016 - 07:40
leerling

Leerling

Als de grond verhard is, zou ik eerst op een klein stukje proberen of je hem kan omspitten.

Zo ja, dan zou ik er een flinke laag compost gemengd met bentoniet op aanbrengen en dan omspitten.
(In bulk is compost dikwijls goedkoop verkrijgbaar bij een gemeentelijk containerpark).

Zo nee, dan zou ik grond gemengd met compost laten aanvoeren en daar dan nog eens bentoniet door mengen.

Een aantal weken wachten om aanwezige onkruidzaden te laten ontkiemen. Dat onkruid wieden. Misschien dat proces nog een keertje herhalen, en dan gazon zaaien.
vrijdag 22 juli 2016 - 01:59
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

zou er wel mooi gras groeien met die muren (veel schaduw) .
ook is het plaatsje zo klein dat het misschien veel belopen word.