menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuwe tuin

Ga naar meest recente reactie

BennyBoy

BennyBoy

Hallo Allemaal,

een klein vraagje.
Ik ben van plan om deze week een 10 ton compost te bestellen voor mijn tuin.
Het gaat over een tuin waar nog niets op staat (nieuwbouw)

Is dit een probleem als ik 1. de compost nu laat komen.
2. Zo snel mogelijk verdeel en infrees.
3. Nog min. 1a2 maanden wacht tot we beginnen te gras te zaaien.

een 2e vraag gaat over de afsluiting. (1.8m. hoog ca. 70Lm.)
Wij hebben hier nog 2 denkpistes over : zowiezo een bekaertdraad (betonplaat en bovenbuis)---hond
met : OF klimop
OF soort heidemat. (zo een donker riet)

We willen deze week hierover beslissen.
Indien we kiezen voor klimop zou ik reeds zo snel mogelijk stekjes willen nemen.
Hoe doe ik dit dan het best? (stekjes in water ??)

Indien we voor deze heidematten kiezen (voor ons gemak, geen extra werk)
Hoe lang gaat dit dan mee? 5-10-20 jaar? is dit gevoelig aan tijd/wind/regen?

iemand enig idee van richtprijs per meter voor beide varianten?
(klimop kunnen we natuurlijk gratis hebben)


Alvast enorm bedankt op voorhand

B-B.
woensdag 6 augustus 2008 - 13:18
leeuwtje

Leeuwtje

Hoe groot wordt je tuin?
Teveel compost is namelijk ook niet goed of het moet echt al helemaal goed verteerd zijn. Maar ik zou niet te lang wachten met gras zaaien na het freezen omdat er anders allemaal weer onkruid op gaat komen in de tussentijd.

Verder zou ik voor de klimop gaan. Maar als je nog moet gaan stekken kan het erg lang gaan duren. Misschien een mooie aanbieding zoeken op marktplaats of zoiets dergelijks. Als je toch stekjes wil nemen gewoon in de grond zetten.
Overigens denk ik dat die matten niet zo lang mee gaan en niet zo lang mooi blijven maar dat heb ik zelf nooit geprobeerd of ondervonden.
woensdag 6 augustus 2008 - 18:40
lucky7

Tekst aangepast

Lucky7

hey bennyboy,

je kan er ook van die groene doek tegen zetten wind kan der doorheen. als je beslisgt om klimop te nemen hou dan rekening dat je je palen dieper zet en iets korter bij elkaar.met klimop er tegen is dit een muur als de wind hier op zit. anders gaat deze binnen de kortste keren scheef staan. en denk niet dat dit de bedoeling is.

de groeten uit het oosten
woensdag 6 augustus 2008 - 22:11
BennyBoy

BennyBoy

Jips,
Bedankt voor de antwoorden reeds.
Het gaat toch wel over een oppervlakte van rond de 600a700 m².
Ik heb eens op Livios gekeken en daar kwamen ze ongeveer op een 10 ton uit.

Die groene doek vind ik persoonlijk niet echt zo mooi.
Idien het klimop wordt, zal er zeker rekening mee gehouden worden.

en die Heidematten, is dit dan niet te stevig of komt dit snel lelijk?

greets B.

donderdag 7 augustus 2008 - 07:58
lucky7

Lucky7

hey bennyboy,

die heidematten verweren inderdaad ja dan zijn ze toch nog stevig genoeg na een jaar of twee drie wordt dit gebruikt voor de nesten van de vogels. dan begint hij te lossen van elkaar. de ijzerdraad gaat op sommige plaatsen los. en zo komen de geveederde vrienden aan nest materiaal. het heeft iets maar persoonlijk zou ik het niet nemen.
als je klimop neemt kan je deze wel afwisselen met kamperfolie her en der rode klimop ertussen en hopla je hebt een verschillend kleurenpallet.
dus je hebt keuze op overschot en het wordt er niet gemakkelijker op.

de groeten uit het oosten
donderdag 7 augustus 2008 - 09:59
leeuwtje

Leeuwtje

Zelf heb ik afgelopen september redelijke planten gekocht van hedera bij een kweker. Hoogte 150 of zo en goed vertakt. Ik heb de takken al een aantal keer getopt zodat ze goed zijscheuten gaan maken en mijn gaas begint al aardig dicht te raken. Nog niet helemaal maar misschien aan het eind van het jaar al wel en anders volgend voorjaar.
Ik heb er onlangs ook kamerfoeli en clematissen tussengezet nadat ik deze thuis gestekt had.
donderdag 7 augustus 2008 - 11:46
Esem

Esem

Om klimop mooi te houden is er wel wat werk aan.
Ben je ooit je klimop beu, dan is er weer enorm veel werk om hem kwijt te raken.
persoonlijk zou ik zeker niet voor klimop kiezen.
Er bestaan ook plastiek stroken die door de draad gevlochten word, en je kan dan hiervoor nog klimplanten planten en ze aan je draad laten klimmen.Zoals bv Climatissen en kamperfolie.
Oogt zeer mooi neemt geen plaats in en is arbeidsarm,niet snoeien zoals bij klimop.

Wat je compost betref denk ik wel dt je wanneer je de compost 10 cm dik legt wat voldoende is,toch toekomt met ongeveer 8 ton,en teveel kan comopst kan je niet strooien,of je nu 8 ton of 10 ton gaat gebruiken als alles enkele maanden blijft liggen voor je de grond definitief gaat bewerken groeit er zo wie zo toch onkruid in.


vrijdag 8 augustus 2008 - 00:44
leeuwtje

Leeuwtje

Wij hebben zelf een hekwerkbedrijf en wij plaatsen voor mensen ook wel eens gaas met die plastic stroken erin. Maar het kan mij niet bekoren. Ik vind het gewoonweg afgrijselijk. Maar ja, smaken verschillen. Verder is het een zeer tijdroven klusje om die stroken te bevestigen en absoluut niet mijn hobby. Wil je dat laten plaatsen dan drijft dat tijdrovende klusje toch erg de meterprijs omhoog waarvoor je naar mijn mening dan toch mooier "natuurlijk" groen hebt.

Maar om het woekeren tegen te gaan kun je vast ook wel wat tegen doen. Misschien een rand erlangs of misschien heeft die meneer er wel bestrating achter liggen en daar dus ook geen probleem van
vrijdag 8 augustus 2008 - 01:09
Bartje22

Bartje22

My lijkt klimop ook het beste idee. en het mooiste.

leeuwtje?? hoe stek je de clematissen?? zelf al vaak geprobeerd maar telkens mislukt

Groetjes!
vrijdag 8 augustus 2008 - 08:59
leeuwtje

Leeuwtje

Nou de clematissen heb ik ook geen hoog slagingspercentage (erg laag eigenlijk) maar ik las gisteren in een ander topic dat je deze het beste af kunt leggen. Een tak losmaken en naar de grond buigen. Je kunt hem dan ook buigen zodat de tak op meerdere plekker de grond raakt en je meer kunt stekken. Op de plek waar de tak de grond raakt deze iets inkerven. En dan volgend voorjaar moeten ze geworteld zijn.
De kamperfoelie ging beter.
vrijdag 8 augustus 2008 - 09:08
BennyBoy

BennyBoy

Jips,

Nog eens bedankt voor de antwoorden.
Ik ben ook geen voorstander van die omheining met plastic strooken.
Ik vind dit zo een beetje kunstmatig.

Het zal dus wel degelijk klimop of Heidematten zijn.
Daar zijn we nog niet 100% uit wat we willen.
Msh nemen we wel heidematten en indien ze na een aantal jaren beginnen te verslijten,
kunnen we nog altijd klimop planten.
Zal een beetje afhankelijk zijn wat de kostprijs ongeveer wordt voor deze heidematten en hoelang dit ongeveer meegaat.
Heidematten zie ik wel graag, maar bang dat de mooi struktuur en kleur vrij snel (na een winterperiode) zal verdwijnen en dat het snel een "luizige" boel komt.

ivm. de compost... enkele maanden laten liggenzullen we het nu ook niet doen hoor.
De bedoeling is toch wel om (afhankelijk wanneer omheining geplaatst wordt) in september reeds het gras te zaaien naargelang dat het enorme droogte is ja/neen.


Greets Benny

vrijdag 8 augustus 2008 - 09:55
leeuwtje

Leeuwtje

Je kunt ook de hedera al stekken en dan tegen de heidematten op laten klimmen. Tegen de tijd dat de heidematten lelijk zijn is de hedera volgroeid. En je hebt nu meteen geen inkijk.
vrijdag 8 augustus 2008 - 11:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon