menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Olijf geen nieuwe takken of blad

Ga naar meest recente reactie

Veluwseberber

Veluwseberber

Beste lezers,

In augustus 2023 heb ik 3 olijf bomen aangeschaft. Deze stonden bij iemand in de tuin en heb ze uit moeten graven. Vervolgens hebben wij deze in onze eigen tuin geplant. We hebben hier speciaal mediterraanse voor gekocht.

Al snel gingen de bomen achteruit. De bomen lieten de bladeren los en zijn kaal. Op sommige plekjes bleven de bladeren wel aan de boom zitten.

We zijn nu inmiddels bijna 1 jaar verder en merk nog geen verandering. Ik heb zelfs einde februari bij 1 boom de tak gesnoeid in de hoop dat er wat ging veranderen.

Wie kan ons helpen of tips geven ?
Wat is hier precies aan de hand ?

Struiken & Bomen

woensdag 8 mei 2024 - 11:15
Patrikc

Patrikc

Een boom verplanten in augustus, en een boom planten in een ongeschikt klimaat, dat lijkt me een dubbele moordpoging die gelukt is.
woensdag 8 mei 2024 - 13:49
Tuinprins

Tuinprins

Spontaan moet ik denken aan het boek 'Tuinieren voor Dummies' ....
woensdag 8 mei 2024 - 18:14
PeterC

PeterC

Krab eens met je nagel op één van de kleinere takken. Komt daar nog groen tevoorschijn dan is de boom nog niet dood, indien geen groen, dan is de boom verloren.
woensdag 8 mei 2024 - 19:56
Veluwseberber

Veluwseberber

@Peterc
Ik heb uw raad opgevolgd en hiervan een foto toegevoegd. Het oogt levend en groen.

Aan de voorkant heb ik de bomen de niet gesnoeid zoals ik in de achtertuin wel heb gedaan.

Wat raadt u mij aan ?
Ik zal wat meer foto’s uploaden voor een betere beeld.

Struiken & Bomen

donderdag 9 mei 2024 - 09:15
Veluwseberber

Veluwseberber

Dit is de voortuin en hierop is te zien dat er nog wel bladeren aan hangen.

Struiken & Bomen

donderdag 9 mei 2024 - 09:16
Veluwseberber
donderdag 9 mei 2024 - 09:18
Veluwseberber

Veluwseberber

2 maanden na het snoeien.

Struiken & Bomen

donderdag 9 mei 2024 - 09:18
Veluwseberber

Veluwseberber

Toen wij de bomen kochten waren ze in deze staat.

Struiken & Bomen

donderdag 9 mei 2024 - 09:21
Tuinprins

Tuinprins

Je kunt in augustus geen bomen gaan verplanten uit de volle grond. Is in veel gevallen dodelijk.

Bomen uit de volle grond verplant je als ze in ruste zijn. Olijfbomen nooit vlak voor de winter verplanten maar in maart/begin april.

Verder is de vraag hoe lang die bomen er bij de vorige eigenaar al stonden en hoe groot de kluit was die de bomen hadden bij het uitgraven. Hoe langer bomen 'vast' staan, des te lastiger zijn ze te verplanten.

Aangezien de bomen nog groen zien onder de bast zit er nog leven in. Ze kunnen opnieuw in het blad komen of gaan uitlopen op slapende knoppen maar dat blijft gissen. Simpelweg afwachten, er is weinig wat je nu kunt doen. Overigens doen olijfbomen er een hele poos over om af te sterven.

Ik heb ook de indruk dat de bomen tamelijk diep geplant zijn. De wortelaanzet (daar waar de bovenste wortels aan de boom zitten) mag maar iets onder de grond zitten. Te diep planten van bomen is een reden waarom bomen gaan kwijnen. In bovenstaand geval moet de primaire oorzaak echter gezocht worden in het onjuiste tijdstip van verplanten.

Ik zie op Marktplaats regelmatig advertenties voorbij komen waar midden in het groeiseizoen bomen en struiken worden aangeboden. Soms gratis ("wel zelf uitscheppen"). Vaak staan ze bij mensen die niet weten dat je in augustus geen boom uit de volle grond kunt verplanten of te lui zijn om zelf de boom uit de grond te halen en via Marktplaats er gemakkelijk van af willen komen.
Wijze les: bomen en struiken uit de volle grond kun je alleen verplanten als ze in ruste zijn. Doorgaans de periode november-begin april. Mediterrane planten zoals een olijfboom alleen in het vroege voorjaar, je wilt niet dat die een hele winter in natte en koude grond staat.


Gegroet, de tuinprins

donderdag 9 mei 2024 - 10:56
Veluwseberber

Veluwseberber

@Tuinprins

Inderdaad, bij beginsel is het niet goed gegaan door het in de verkeerde seizoen overgeplant. Wij kwamen deze 3 toen nog prachtige olijfbomen op marktplaats tegen. Het was inderdaad zelf uitscheppen. Ik moet u wel zeggen dat hij ze nog niet eens 1 jaar erin had staan. De bomen kwamen vrij makkelijk los. De kloet zou zo’n een diameter van 15cm hebben.

Ik vind dat de bomen ook te diep staan. De beunhaas-hovenier zei dat ze diep moesten staan om te voorkomen dat ze scheef gaan staan als het waait. Zeker op het begin toen ze net geplant zijn.

Gisteren heb ik voeding aangeschaft speciaal voor mediterraanse planten/bomen in de hoop dat het proces weer gezond wordt.

Wat raadt u mij aan over de bomen die ongesnoeid zijn gebleven in de voortuin ? Snoeien of zo laten ?

vrijdag 10 mei 2024 - 09:30
Veluwseberber

Veluwseberber

Gisteren vloeibare plantenvoeding aangeschaft van het merk DCM olijven vijgen & citrus.

Struiken & Bomen

vrijdag 10 mei 2024 - 09:42
dries944

Dries944

Als je niet wil dat bomen scheefwaaien moet je gebruik maken van steunpalen en zeker niet de bomen dieper zetten.
Das de grootste reden waarom bomen niet willen aanslaan na (ver)planten!
Die hovenier kent er blijkbaar niks van en is dan z'n job ook niet waard.
Ik zou ze niet snoeien,das nog meer stress voor die bomen.
vrijdag 10 mei 2024 - 10:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon