menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Inkeping in boomstam maken

Ga naar meest recente reactie

GuidoM

Tekst aangepast

GuidoM

Ik wil een bankje plaatsen tussen een boomstam (dakplataan) en een muur. Maar die ruimte is net een paar centimeter te krap. Ik wil daarom een inkeping in de stam van de plataan maken zodat de leuning van het bankje daar precies in valt. Die inkeping is dan zo'n drie centimeter hoog en twee centimeter diep denk ik. Maar de vraag is hoe reageert de boom hierop. Ik heb uiteraard wel op internet gezocht maar ik kan eigenlijk niets vinden. Het bankje is van metaal, dus een stuk daaruit zagen in de vorm van de boom is ingewikkelder en bovendien kan het bankje dan niet verschuiven.
donderdag 18 april 2024 - 17:05
deHaan

DeHaan

De boom gaat daar niet blij mee zijn en het is een invalspoort voor ziekte,s
Advies is een bankje maken wat daar past en ruimte laten tussen boom en bankje zodat de boom kan groeien.
donderdag 18 april 2024 - 17:22
leerling

Leerling

Stukje uit de muur kappen.
donderdag 18 april 2024 - 22:37
GuidoM

GuidoM

Aan het bankje en de muur is niet veel te doen, dat bankje is onderdeel van een tuinset en de muur is niet van mij. Die boom wordt elk jaar helemaal kaal gesnoeid en hij groeit opnieuw alsof er niets aan de hand is. Ik had het idee dat de wond van die inkeping dan ook wel kan genezen want het zijn blijkbaar sterke bomen.
vrijdag 19 april 2024 - 11:44
deHaan

DeHaan

Aan het bankje is wel wat te doen, namelijk niet plaatsen of een kleinere nemen.
De wond zal hoogstwaarschijnlijk genezen, maar dan is er weer geen ruimte voor het bankje of in het extreme geval overgroeid de boom het bankje.
Ik raad het af om een stukje uit de boom te halen.
vrijdag 19 april 2024 - 13:19
WiPe

WiPe

In een paar woorden: dit is het stomste idee dat ik hier in lange tijd gelezen heb. Een boom is een levend organisme dat zich moet beschermen tegen plagen en aantastingen. Bewuste en opzettelijke schade door een stuk uit der stam te zagen, is iets wat absoluit vermeden moet wordenu
vrijdag 19 april 2024 - 18:25
leerling

Leerling

Waarom kan je dat bankje niet elders zetten?
Voor de boom misschien?
vrijdag 19 april 2024 - 19:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon