menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Citroenboom nog te redden?

Tara92

Tekst aangepast

Tara92

Ik heb afgelopen zomer een hele leuke citroenboom gekocht bij Tuinland,
speciaal in een grote pot zodat hij jaren kan leven en groeien.
In de zomer deed hij het fantastisch en nu ziet hij er morsdood en ellendig uit.
Valt hij nog te redden?

Ik woon in een appartement op de 6e verdieping met een balkon met glas zonder afdak of beschutting voor schaduw, dus net een kas. Het waait wel vaak maar achter het glas zou de citroenboom daar niet zo veel last van moeten hebben. Mijn olijfboom en rozen vinden het fantastisch en bloeien als een malle. Ik heb zelfs grote olijven aan mijn olijfboom, terwijl hij pas een paar jaar oud is. Voor de meeste planten en bloemen is het te heet in de zomer en vol in de zon 3/4 van de dag, dus die heb ik bewust niet meer.

Dus waarom heeft mijn citroenboom het zo moeilijk gehad?
Ik heb totaal geen groene vingers, dus ik heb behalve vorst, sneeuw, regen geen idee wat er aan mankeert. Opzich zit ik vrij ver van de grond dus qua vorst zou het mee moeten vallen toch? Hij zit in een pot met speciale grond voor citroenbomen en heb hem voeding gegeven in de zomer. Ik heb geen mogelijkheden hem binnen te zetten want ik heb vloerverwarming en geen ruimtes zonder verwarming. Ik weet dat hij dat niet fijn vindt. Of is dit toch beter dan buiten? Er zit wel een gat in de onderkant van de pot voor waterafvoer, maar misschien teveel regen? Is het dan een optie om meer gaten in de onderkant te boren voor extra waterafvoer?

Valt hier nog iets aan te redden of is hij echt permanent morsdood? Zo nee, wat kan ik doen om hem weer ietsje levend te krijgen? En zo ja, wat moet ik doen als ik een nieuwe plant om hem de winter te laten overleven?

Mocht het gewoon geen goede plant zijn voor op mijn balkon, zijn er dan nog alternatieven behalve olijf die een beetje tegen deze condities kunnen en die het hele jaar buiten kan staan?

Bedankt voor degene die de tijd neemt om dit vragenvuur te beantwoorden!

Struiken & Bomen

maandag 8 april 2024 - 19:03
Tara92

Tara92

Close up foto

Struiken & Bomen

maandag 8 april 2024 - 21:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon