menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Coniferen in containers -> Welke grond?

Ga naar meest recente reactie

Buru

Buru

Dag Vrienden van de tuin,

Ik heb een aantal kleine coniferen staan (Thuja Plicata, Tsuga Heterophylla, Pseudotsuga Menziesii en Sequoadendron) in P9 potjes. Hier stonden ze in een mengeling van Turf, Tuinaarde en Perlit.

Ik zou deze nu echter graag verpotten naar 3-5L potten. Welke potting mix kan ik hier best voor gebruiken?

Momenteel maak ik gewoon een mengeling van Turf en Universele tuinaarde (verhouding 3/5) maar ik vrees dat dit het water misschien teveel vast zal houden?

Enige advies?

Alvast bedankt!

Groeten,
Olivier
woensdag 30 november 2016 - 12:36
pplakke

Pplakke

ik heb ook sequoiadendron gezaaid eerst in zaai en stekgrond dcm.
dan hebben ze in een pot met tuinaarde gestaan .
maar als ze een jaar of twee zijn mogen ze normaal in de tuin.
als ze te lang in pot staan kan de wortel niet omlaag groeien.

Struiken & Bomen

woensdag 30 november 2016 - 15:23
pplakke

Pplakke

tuinaarde

Struiken & Bomen

woensdag 30 november 2016 - 15:26
pplakke

Pplakke

zo groot zijn ze nu

Struiken & Bomen

woensdag 30 november 2016 - 15:29
Buru

Buru

Dag Pplakke,

Ze zien er zeer gezond uit! Knap werk.
Ik weet echter nog geen finale standplaats (kan ook nog een paar jaar duren). Dus zoek ik de beste mix.

Groeten,
Olivier
woensdag 30 november 2016 - 17:34
WiPe

WiPe

Probleem in potten is niet dat de wortel niet omlaag kan groeien, de diepte waarop boomwortels groeien, wordt doorgaans zwaar overschat. Maar wanneer boen in pot staan, krijg je draaigroei in de wortels. Draaigroei leidt tot wurgwortels en een slechte verdeling van de stabiliteitswortels, wat nadelig is voor de stabiliteit van de volwassen bomen.
woensdag 30 november 2016 - 19:37
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

precies om die reden koop ik liefst kleine boompjes.
het toeval wil deze week ging het in het programma edge of alaska op discovery channel.
over dode bomen (deadwood forest) die ze gingen kappen.
wel daar stonden dode bomen naast levenden .
waren gestorven van ouderdom en die blijven zelfs jaren na hun dood rechtop staan.

hier zie je vaak op tv dat een boom omwaait die zelfs nog leeft.
aan de wind liegt het in elk geval niet.
want een orkaan met 280km wind per uur zie je hier nooit.
zou dit dan liegen omdat hier geen steenslag in de grond zit .
en de boom dus nooit evengoed als in alaska kan verankeren in de bodem ?

als het die dingen niet zijn blijven dus over.
te lang in pot gestaan of misschien zelfs gewoon verplant als de boom al 3 meter is.
want in vlaanderen zie je niet anders dan dat ze bomen van 3 meter hoog aanrukken.

dat kan je nooit doen zonder enige vorm van schade aan de wortels zou je denken.
zou ooit iemand daar al een vergelijkings test over hebben gedaan of ze dan sneller omwaaien ?



woensdag 30 november 2016 - 21:36
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Het feit dat bomen verplant geweest zijn veranderd niks aan de stabiliteit. Draaigroei kan daar soms invloed op hebben. Niet altijd. Dat bomen omwaaien heeft vaak ook te maken met aantastingen. Wat je ook niet mag uit het oog verliezen is dat bij bomen in tuinen en straatbomen elke boom moet renderen, terwijl er in Alaska niemand maalt om het feit dat een boom afsterft of omwaait. Dat geeft een andere benadering en een subjectief oordeel.
donderdag 1 december 2016 - 16:58
Tuinprins

Tuinprins

Het zijn toch vaak dezelfde boomsoorten die bij ons omwaaien. Robinia staat vermoedelijk wel op nummer 1. Ook zijn er geënte boomsoorten die op de entplaats kunnen afbreken (o.a. Liquidambar). Verder is het zo dat straatbomen te maken kunnen krijgen met graafwerkzaamheden wat de stabiliteit van een boom kan aantasten. Tot slot is het zo dat straatbomen vaak op matige grond staan en dus mogelijk minder vast staan dan bomen die op goede grond staan.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 1 december 2016 - 20:55
WiPe

WiPe

Wat ook een rl speelt is dat bomen in een bos beschut worden door de andere bomen. Daardoor vallen zelfs dode bomen minder snel om.
donderdag 1 december 2016 - 21:11
pplakke

Pplakke

al goed dat de invloed van verplanten dan toch niet zo sterk is.
die straatbomen snap ik soms ook niet goed waarom ze die planten.
als ze nutsleidingen graven dan graaf je al een halve kant wortels af.
zo is er een baan in brussel (brabanconnelaan)waar men niet beter op heeft gevonden .
dan te beplanten met metasequoias in piepkleine vakjes tussen rijhuizen .



https://www.google.be/maps/place/Braban%C3%A7onnelaan+78,+1000+Brussel/@50.8498128,4.3859495,17z/data=!4m5!3m4!1s0x47c3c35e467d13bf:0xf3cab23a0efcb745!8m2!3d50.8500926!4d4.3858833
vrijdag 2 december 2016 - 05:21
WiPe

WiPe

De reden waarom is simpel: om op zijn minst een beetje groen in de straten te hebben. Wat is het alternatief? Geen bomen in de straat? Er is daar zeker ruimte voor verbetering. Zo kunnen gemakkelijker bereikbare ondergrondse ruimtes gemaakt worden waarin kabels gelegd worden. dat houdt kabels en leidingen goed gescheiden. En er kan een drukverdelende fundering onder de verharding geplaatst worden zodat de wortels kunnen uitgroeien zonder de verharding op te drukken. Geen idee of ze dat in de Brabançonnelaan al dan niet gedaan hebben. Als ze het gedaan hebben, zijn die kleine boomspiegels maar het topje van de ijsberg. Maar het hoe dan ook is een dergelijke straat geen ideale omgeving voor bomen. Zelfs met de nodige verbeteringen is dat niet erg duurzaam. Maar als je moet kiezen tussen weinig duurzaam groen dat met een aantal kunstgrepen op een redelijke manier kan overleven en geen groen, wat moet je dan kiezen? Al met al zijn Metasequoia's geen slechte keuze voor bomen in de verharding. Waar ik vroeger woonde stond een rij grote Metasequoia voor de deur. Op het moment dat er daar wegenwerken aan de gang waren, ben ik gaan kijken (en foto(nemen) van de wortels die onder de verharding zaten. Dat ware er veel meer dan ik verwacht had. Ik heb de boom zijn wegkwijnen omdat er volop gepompt werd om de bouwput droog te houden. De boom heeft het wonderwel overleefd. Nu jaar later heeft die zich helemaal hersteld. Niet dat ik daarmee wil zeggen dat dat allemaal geen kwaad kan, integendeel zelfs, maar Metasequoia kan echt wel wat hebben.
vrijdag 2 december 2016 - 10:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon