menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boerenjasmijn planten

Ga naar meest recente reactie

Kruidentuin

Kruidentuin

Hallo tuinliefhebbers,


Ik heb gisteren een boerenjasmijn ( Philadelphus Lemoinei ) gekocht en hem direct geplant op een plaats tegen een houten hekwerk. Heeft er iemand ervaring met deze soort boerenjasmijn? Hoe kan ik hem het beste verzorgen? Ik heb hem in universele potgrond geplant met organische mest en veelvuldig water gegeven.
De bedoeling is ernaast nog één te planten maar ik vraag me af of dat wel zo goed is? De totale plaats is ongeveer 2 m breed.
Wat raden jullie aan? Hem alleen te laten staan of een tweede te planten. Twee boerenjasmijnen van dezelfde soort of een ander soort boerenjasmijn of eventueel toch een andere soort struik?
Het hekwerk is wel maar 1,5 m hoog dus de struik mag best niet veel hoger worden.

Graag jullie ervaringen of raad?

Groetjes

Katie

maandag 26 maart 2007 - 08:47
hugo

Hugo

reken maar dat zo'n boerenjasmijn 3 meter hoog en breed kan worden,, zou er dus geen meer naast zetten en als je plant: iets dieper planten dan hij al stond om goede nieuwe grondscheuten te krijgen;; snoeien vlak na de bloei,,

groetjes
maandag 26 maart 2007 - 10:55
Kwest

Kwest

Hallo Kruidentuin,

Je beschikbare plaats van 2 m zal gauw gevuld zijn met 1 struik. Belangrijk is dat de struik goed wordt gesnoeid, zoniet wordt ie te houterig en krijgt minder bloemen. Daar je hem nu nog maar net geplant hebt, zou ik hem dit jaar nog niet snoeien. Snoeien zoals Hugo zegt, na de bloei. Neem een flink deel van de oude takken die gebloeid hebben weg tot aan de basis. Zo krijg je een altijd jonge open struik.
woensdag 28 maart 2007 - 12:29
linde

Linde

Hallo Kwest,
Weet je dat heel zeker van dat snoeien? Ik heb twee verschillende boerenjasmijnen en op beide foro etiketten stond niet snoeien!
dinsdag 8 mei 2007 - 18:58
Kwest

Kwest

Hoi linde,

Absoluut, een niet gesnoeide boerenjasmijn krijgt op den duur een wirwar van verhoute takken.
Hier is een artikel te lezen over de snoei: http://www.neerlandstuin.nl/struiken/boerenjasmijn.html

dinsdag 8 mei 2007 - 19:19
Esem

Esem

Ik heb ook de boerjasmijn staan
Wel meerdere maar om aan te geven dat ze wel degelijk mogen gesnoeid worden.
De philadelphus coronarius aurea bontblaadig blad(geel blad met witte bloemen)
en snoei hem in vorm, kijk maar hoe mooi hij nu staat en is in het voorjaar gesnoeid.
Vlug een foto van de jasmijn gemaakt

Gr Esem,

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 8 mei 2007 - 19:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon