menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hout kant

Ga naar meest recente reactie

sarens1

Sarens1

In ons "bomen perkje" ga ik een soort van hout kant aanplanten. Waarschijnlijk ga ik deze menging pakken.gelderse roos
sleedoorn rode kornoelje hazelaar zwarte els vogel kers en zoete kers. Maar hoe kan ik deze best aanplanten? Hier mee bedoel ik hoe meng ik deze het beste het zou ongeveer 3m op 3m zijn. Het is groter en maar er staan al een laurier in een grote es en een kleine. ook 3 vlieren. en op de scheiding met de buren staat een legustum. iemand een idee alvast bedankt
donderdag 4 oktober 2012 - 23:11
Lino

Lino

Wil je al die planten op 3x3 meter zetten?

De gelderse roos alleen al neemt minstens de helft van die oppervlakte in.
vrijdag 5 oktober 2012 - 08:45
Ginkgo

Ginkgo

Beste,

Het is inderdaad een kleine oppervlakte. De normale plantafstand voor een houtkant wordt genomen 1 meter tussen de planten en 1 meter tussen de rijen.

Het beste is zelf 3 rijen te nemen maar vergeet niet dat de houtkant veel breder wordt als 3 meter. De soorten die je aanhaalt zijn goede plantensoorten, let wel op dat sleedoorn een bombastische groeier is, daarmee wil ik zeggen dat deze alles overgroeit wat hij op zijn weg tegenkomt. Kornoelje en Gelderse roos zijn tegenover de andere aangehaalde soorten eerder kleinere soorten dus ik kan aanraden van deze afwisselend met de andere soorten te planten. Gelderse roos - Zwarte els - Kornoelje - Hazelaar enz... Bij de aanplant van een houtkant wordt ook dijkwijls in patronen aangeplant. Dwz, per 4. dus : gelderse roos - gelderse roos - gelderse roos - hazelaar - hazelaar - hazelaar - hazelaar - kornoelje - kornoelje - kornoelje - kornoelje. Dit om een duidelijk overzicht in de houtkant te vrijwaren en overgroeiing tot een minimum te beperken en onderlinge concurrentie beter tot zijn recht te laten komen, esthetisch gezien ga je ook een mooier beeld krijgen aangezien je gegroepeerd aanplant. Maar aangezien de beschikbare oppervlakte is dit waarszchijnlijk niet mogelijk.

succes !

grtz
vrijdag 5 oktober 2012 - 10:59
sarens1

Sarens1

Al bedankt. ja het is niet echt een houtkant maar meer een geïmproviseerde houtkant meer een gemengde haag
vrijdag 5 oktober 2012 - 17:19
Woutdr

Woutdr

als het eerder een gemengde HEG ipv haag is zou ik de hazelaar,zwarte els en zoete kers eruit halen
wel; gelderse roos,sleedoorn, meidoorn,

ik heb beide staan als (zwarte) elzenhaag met hazelaar ertussen maar die zet ik om de 3 jaar af tot de grond, men gemengde haag glederse roos ,sleedoorn,liguster, meidoorn snoei ik om de 3 jaar een BEETJE bij maar deze is op zich al 2-3 m breed met enkele planten op het ( zigzag) rij
vrijdag 5 oktober 2012 - 21:26
sarens1

Sarens1

ooww sorry voor die blunder en bedankt voor het antwoord. nu eerst onze laurier snoeien. en dan is het ver planttijd kijk er al naar uit
vrijdag 5 oktober 2012 - 22:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon