menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bladverlies leiboom fagus sylvatica

Ga naar meest recente reactie

hakke77

Hakke77

Hallo,

vraag:

In voorjaar 2010, 6 leibeuken geplant, stamhoogte 2 meter, met als voornaamste bedoeling inkijk weg te nemen door aangrenzende appartementsgebouwen.
Men vertelde ons bij de boomkwekerij waar we ze aankochten dat leubeuk in de herst en winter meestal zijn dor, bruin blad kan behouden, waardoor dit zeker geen probleem zou zijn.
Nu, in tegenstelling van de info die we kregen, verliezen 5 vd 6 leibomen vanaf begin november al hun bladeren. Opvallend de leiboom met de dikste zijtakken verliest zijn bladeren niet. De bladverliezende leibomen zijn volgens mij ook niet "ziek" ofzo want ze groeien in lente en zomer trouwens perfect waardoor we dan een mooi groen scherm krijgen.

Mocht iemand hier een antwoord of tips voor hebben, en: snoeitips, stimuleren vd groei van deze leibomen,... altijd welkom!

alvast bedankt
maandag 2 april 2012 - 18:52
Tuinman65

Tuinman65

Is het Fagus sylvatica of Carpinus betulus?

Leo
maandag 2 april 2012 - 23:16
hakke77

Hakke77

Hallo Leo,

Het is 100 pct zeker Fagus sylvatica (groene beuk).

groetjes
H.
dinsdag 3 april 2012 - 10:07
Polplastron

Polplastron

Enkel jonge beuken of jonggehouden beuken (door snoei) behouden 's winters hun blad. Wellicht ligt hierin ergens het probleem. Met een stamhoogte van 2 m zullen de bomen zich misschien "volwassen" voelen hé!

Misschien kan je wel eens een foto posten zodat we kunnen zien hoe dicht deze bomen vertakt zijn?

Groeten,

Pol
dinsdag 3 april 2012 - 12:30
hakke77

Hakke77

Foto van in december.
Rechts: bladhoudende boom.
Niet alle bomen staan er op: maar de rest hetzelfde als de linkse...
groeten,
H.
dinsdag 3 april 2012 - 13:16
satomi

Satomi

H. , er is geen foto te zien. Nog maar eens proberen.
dinsdag 3 april 2012 - 13:18
hakke77

Hakke77

Tweede poging

Struiken & Bomen

dinsdag 3 april 2012 - 13:53
Polplastron

Polplastron

Ligt het aan mij of ziet die rechtse er gewoon veel beter vertakt uit? Ik denk dat daar mee een oorzaak te zoeken is...
dinsdag 3 april 2012 - 15:17
Tuinman65

Tuinman65

Zoiets komt wel vaker voor Hakke. Ik vrees dat hier weinig aan te doen zal zijn.
Moeraseiken als leibomen en geschoren als een haag hebben we enkele jaren geleden ergens geplant met de bedoeling ook in de winter een afscherming te hebben.
Sommige houden hun blad, andere dan weer niet.

In de zomer is het wel een schitterende haag op stam.
Hoe het komt weet ik ook niet. Beuken en eiken worden gekweekt uit zaad, dus niet alle planten zijn gelijk.
Misschien heeft het daarmee wat te maken

Leo
dinsdag 3 april 2012 - 23:23
WiPe

WiPe

Beuken houden alleen hun blad in hun jeugdfase cq jonge bomen houden hun blad de hele winter vast, oudere bomen laten hun blad (meestal) aan het begin van de winter al los.

Omdat haagplanten door te snoeien in een constante jeugdfase gehouden worden, houden beukenhagen hun blad de hele winter vast.
De leeftijd waarop beuken hun blad los beginnen te laten is sterk variabel; waar de ene boom al op jonge leeftijd alle blad laat vallen aan het begin van de winter, kan dat bij een andere boom pas op veel latere leeftijd gebeuren. Bomen die gezaaid worden hebben allemaal lichtjes verschillende kenmerken.

Alleen als je bomen gaat enten kun je daar een uniformiteit in verkrijgen, maar het zou me verbazen als bomen om die reden geënt zouden worden.

Volgens mij heeft Leo 100 % gelijk en moet de reden van deze verschillen gezocht worden in het feit dat het zaailingen zijn.
woensdag 4 april 2012 - 13:17
hakke77

Hakke77

ok, bedankt voor de info!
donderdag 5 april 2012 - 15:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon