menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hortensia snoeien

Ga naar meest recente reactie

HappyDeez

HappyDeez

Ik heb wat hortensia`s van iemand over genomen. Moet ik ze al snoeien en tot hoe diep?
Het gaat om 2 soorten.
http://img64.imageshack.us/img64/6053/24okt2011014.jpg

Struiken & Bomen

maandag 24 oktober 2011 - 13:32
Plantadvies

Plantadvies

Zowiezo snoeien in het voorjaar. De bloemen beschermen enigzins de nieuwe knoppen tegen de vorst. De andere soort zou je nog even moeten vermelden welke soort dat is.

Plantadvies
maandag 24 oktober 2011 - 21:00
Polleke1515

Polleke1515

Zo wie zo geen enkele hortentia snoeien in de herfst of winter - deze worden gesnoeid in't voorjaar maart - april en dan nog beperken tot het weghalen van de oude bloemen en niet vergeten te bemesten , voorjaar.
maandag 24 oktober 2011 - 22:21
HappyDeez

HappyDeez

Bedankt, ik zet het in de agenda.
dinsdag 25 oktober 2011 - 08:55
HappyDeez

HappyDeez

Mijn handen jeuken, zal ik ze nu dan kunnen snoeien? Of toch beter wachten tot iets verder in maart?
En dan dus alleen de bloemen er uit begreep ik in eerdere berichten...
zaterdag 3 maart 2012 - 09:47
minouke

Minouke

Pas in mei haal ik de uitgedroogde bloemen van de macrophilla's weg.
In maart en april kan nog vriezen en de oude bloemen beschermen toch nog enigszins de nieuwe bloemknoppen.
zaterdag 3 maart 2012 - 10:33
satomi

Satomi

Maar takken van H. macrophylla die zeker dood zijn mag je nu tot op de grond weghalen. Bij oudere planten is het verstandig om, verspreid over de plant, de dikste 3 tot 5 takken te verwijderen ( als er geen nieuwe knoppen opzitten ). Soms nog meer, ligt aan de grootte van de plant. Vaak breken de dode takken af als je er even mee wiebelt.

Laat je nog even weten welke soorten je hebt staan? Dan kunnen we hier gerichter advies over geven.
maandag 5 maart 2012 - 09:25
HappyDeez

HappyDeez

Helaas Satomi ik weet de namen van de hortenia`s niet. Ik heb ze van iemand kunnen overnemen die er verder geen kennis van heeft.
Ik kan je dus alleen de foto`s laten zien die in mijn eerste berichtje staan.
maandag 5 maart 2012 - 13:25
HappyDeez

HappyDeez

De hortensia`s van de foto in mijn eerste berichtje( dus niet de soort onder de link in dat bericht) begint al helemaal uit te lopen.
Maar ik moet dus nog steeds wachten met snoeien. Dan snoei is dus straks al het frisse groen weg?

Struiken & Bomen

donderdag 22 maart 2012 - 12:18
satomi

Satomi

Zo te zien ook een macrophylla. Hieronder de link naar de hortensia startpagina, daar staat een filmpje op hoe deze plant te snoeien en nog veel meer informatie.

http:www.hortensia.startpagina.nl/video/hortensia- snoeien/0/hoe-snoei-ik-een-hortensia-hydrangea-macrophylla/
donderdag 22 maart 2012 - 13:01
HappyDeez

HappyDeez

Ik heb de bloemen nu verwijderd.
Mogen de planten ook nog verplant worden?
Bij sommigen komen alleen onderin blad(foto1). Moet ik dan het resterende hout verwijderen, of zal dat ook uit gaan lopen?

foto1:

Struiken & Bomen

zondag 6 mei 2012 - 09:40
HappyDeez

HappyDeez

foto 2

Struiken & Bomen

zondag 6 mei 2012 - 09:40
HappyDeez

HappyDeez

foto 3. Deze zou ik graag willen verplanten als dat kan.

Struiken & Bomen

zondag 6 mei 2012 - 09:41
deHaan

DeHaan

Zoals de situatie op de foto is, kan je de Hortensia,s bij de grond afknippen.
Uiteraard het nieuwe blad laten staan.
Volgend jaar alleen de dode bloemen weghalen als je dit lelijk vindt.
De hortensia verplanten kan nog wel.
zondag 6 mei 2012 - 12:07
HappyDeez

HappyDeez

Fijn, bedankt voor het antwoord.
maandag 7 mei 2012 - 08:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon