menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Toen en nu

Ga naar meest recente reactie

livarno

Livarno

Ben vorig jaar verhuist en heb nu eindelijk een moestuin. Leek me altijd al leuk, maar het is nog leuker dan ik dacht. Kan er echt uren in doorbrengen.

Hier druk bezig de gazonzoden uit te kloppen (waarna ik ze op de houtwal heb gegooid). Dit was ongeveer in april. Daarna heb ik de tuin omgespit.
[afbeelding verwijderd niet-https]


... en dit is het geworden (augustus)
[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 3 november 2009 - 18:54
Mandy

Mandy

Ha, Livarno, ik herken het plaatje exact. Dat heb ik ook gedaan toen ik hierheen verhuisde. Eerst een 120m2 gras weggestoken, opgestapeld achter in het bos , vervolgens omgespit, mest erdoor gedaan en dan het heerlijkste: zaaien...... Wat heb je allemaal uit je groententuin gekregen dit jaar?????
dinsdag 3 november 2009 - 19:55
livarno

Livarno

Hallo Mandy

eh...nou meer de makkelijke groenten hoor. Ben begonnen met aardappelen (Parel). .... ging goed tot op het laatst...toen begon het loof te verkleuren en plakkerig te worden.... denk aardappelziekte? was toen ook nogal een natte periode. Maar heb het loof er af gehaald en de aardappelen nog een paar weken laten zitten. En die waren gelukkig nog niet aangetast. Kistje vol van geoogst.

Verder spercieboontjes (Prelude en Odeon); beide goed gelukt. Rode bieten (kogel); wat kleine bietjes gebleven omdat ik ze eigenlijk te laat en te dicht op elkaar heb gepoot. IJssla.... dit duurde erg lang voordat het kroppen werden...en had last van de 'engerling'(zoals ik elders op het forum al aangaf).

Eetbare kalebassen, die staan er nog...maar denk dat ze niet voldoende rijp zijn geworden...durft het niet aan om ze op te eten.
Verder winterwortel(staat er ook nog) met afrikaantjes ernaast/tussen. Vind het zo grappig om bloemen tussen groente te zetten....vrolijk gezicht en nog nuttig ook.

Andijvie heb ik (te laat denk ik) gepoot. Wil niet groeien. moet ik er nu eigenlijk uit halen en op de composthoop gooien. En er staat nog boerenkool.....hm ...ook te klein om te oogsten. Zou dat nu nog groeien?

Bloemkool is mislukt.... wou niet groeien. En oh ja...chinese kool... heb het niet gegeten, want er zaten (ik weet niet waardoor) veel gaten in het blad. Maar de kippen zijn er wel dol op.

Groenlof... lukte wel...groeide hard. .... maar mmm. vind dat niet zo lekker eerlijk gezegd...nogal bitter. (wilde gewoon eens iets proberen wat ik niet ken)

En voor de kleur Oostindische kers gezaaid aan de rand.

Pff..wat een verhaal... maar heb er al wel heel veel van geleerd hoor... zoals niet teveel in een keer zaaien. Op voldoende afstand van elkaar verspenen. Op tijd poten/ zaaien. etc

En jij? Wat heb jij geoogst? Heb je ook een foto van je tuin?


dinsdag 3 november 2009 - 20:21
Mandy

Mandy

Je bent wel hard bezig geweest en je hebt lekker veel gezaaid.
Ik had de grond eerst ingedeeld in stukken vanwege de wisselteelt want zoals je waarschijnlijk wel zult weten mag je nooit groenten en aardappelen meerdere jaren op dezelfde plaats zetten ivm ziektes ed.
Ik had een stuk voor aardappelen, diverse soorten- witte, rode, paarse, gele bv, dan sla, wortels, pastinaken, spinazie, tuinbonen, zwarte boontjes, bruine bonen, snijbonen, komkommer, knoflook, uien, aardbeien, courgettes, koriander enz, Nu nog staan:boerenkool, rode kool, brocoli, winterspinazie, andijvie, en ik heb een apart stuk voor rode en zwarte bessen. En niet te vergeten tomaten heb ik ook heel veel gehad. Daar liggen nu stapels bakjes van in de vriezer, lekker voor in de pasta. dat is het geloof ik. Ik heb heel veel kunnen oogsten, mijn aardappeltjes liggen in de kelder, knoflook en ui heb ik ook wel voor een heel jaar en de rest haal ik elke dag vers van de tuin.... Het grootste deel is al weer gespit, de trench voor de snijbonen wordt ook alweer voller en voller , nu nog mest eroverheen en het is klaar voor volgend jaar.....
dinsdag 3 november 2009 - 20:46
livarno

Livarno

Nou denk dat jij dan ook heel hard bezig bent geweest. En als ik het zo hoor veel meer geoogst dan ik. Wisselteelt doe ik ook aan. Ben nu al druk met een plan voor volgend jaar.
Is alles gelukt bij jou of heb je ook nog last van ongedierte of zo gehad?

en uh die komkommer...gewoon buiten?en courgette ook?
Doe je ook aan combinatieteelt? Ik heb er dit jaar niet zo opgelet, maar wil ik volgend jaar wel doen.
dinsdag 3 november 2009 - 21:05
LauraK

LauraK

Wat een mooi en heerlijk plekje heb je daar gecreëerd, Livarno!
Ik kan me heel goed voorstellen dat je daar met veel plezier tuiniert én geniet!

Wat een lief tuinhuisje staat erbij, en de hekjes passen perfect in dat sfeertje.
Knap gedaan!

Groeten van Laura.
dinsdag 3 november 2009 - 21:24
Mandy

Mandy

Komkommer en courgette gaan uitstekend buiten, hebben wel veel water nodig en veel extra mest..... Geen last gehad van beestjes, ook niet bij de wortels, staan een stuk hoger dan de rest en het vliegje vliegt alleen maar laag over de grond. Geen slakken, niets eigenlijk. Spinazie had ik naast hooggroeiende boontjes gezet, dus niet te veel zon en dus schoot het ook niet door en kon ik heel veel oogsten, lekker rauw in de sla bv.
1 Rabarder ben ik kwijtgeraakt, die verschrompelde met de dag, helaas....
Bedoel je met combinatieteelt bepaalde groenten en planten die je juist wel of juist niet bij elkaar moet zetten?
dinsdag 3 november 2009 - 21:25
livarno

Livarno

Laura,
Bedankt voor de complimenten. Ben ook heeeeeel blij met mijn plekje. Kan er uren vertoeven Wil volgend seizoen op een andere plek nog een kruidentuintje proberen. En ja ..ik hou van het sfeertje wat je op deze foto ziet....

Off topic Wat voor rassoort is die poes op je avatar? Ziet er wel lief uit.

Mandy,
knap hoor dat je zo'n goede oogst hebt. Is volgens mij niet alleen een kwestie van geluk (met het weer enzo) , maar het scheelt als je let op goed combinaties en ieder plant geeft wat het nodig heeft (dus dat moet je dan net weten)

en wat ik bedoel met combinatieteelt... is het bij elkaar plaatsen van kruiden /groenten die elkaar gunstig beinvloeden bijv ui bij wortels houdt de wortelvlieg op afstand, afrikaantjes ertussen ter bestrijding van bodemaaltjes etc.
En idd niet bij elkaar zetten als ze elkaar ongunstig beinvloeden.
Het is bijna een onoplosbare puzzle als je overal rekening mee wilt houden. Maar ik vind het wel leuk om daar wat mee bezig te zijn.

(Moes)tuinier jij al lang? Vorig jaar was mijn eerste jaar.

Groetjes allebei !
Anja
dinsdag 3 november 2009 - 22:05
Mandy

Mandy

Ik heb een heel goed boek van Alan Thitchmarch over groenten kweken, daar heb ik veel uitgehaald.
Ik probeer ook inderdaad te letten op de combinatieteelt, daar heb ik een heel A4-tje van maar ik moet eerlijk zeggen dat het mij afgelopen jaar maar in beperkte mate is gelukt.
Eerst alles al in groepen verdelen en dan nog een opletten wat wel en niet naast elkaar moet. Moeilijk hoor.
Maar ik gebruik volgend seizoen mijn schema van vorig jaar opnieuw, maar dan alles 1 plaats opschuiven.
En dan nog wat extra dingen erbij.
dinsdag 3 november 2009 - 22:58
Matabish

Matabish

Ik zit hier lekker te genieten van jullie interessante moestuinbabbel!
'k Moet zeggen dat jullie het allebei héél goed gedaan hebben ...dat beloofd voor volgend jaar!

Bewonderende groetjes,
Matabish.
woensdag 4 november 2009 - 00:25
annis

Annis

Je hebt het mooi voor elkaar en de foto doet me denken aan een plekje in Engeland waar ik voor 2 jaar terug was. Het huisje en de omheining zijn een prachtige combinatie.
Zelf heb ik geen moestuin maar als het ooit zover komt zal het er net zo als bij jouw uitzien.Ik vind het prachtig.

@nnis
woensdag 4 november 2009 - 08:38
minouke

Minouke

Prachtige moestuin ben ook op zoek om er iets van te maken, want dit is toch wel een voorbeeld hoe mooi een moestuin kan zijn
woensdag 4 november 2009 - 13:55
livarno

Livarno

Lein,
Beetje late reactie van mij, maar had je over het hoofd gezien. Is idd veel werk... Veel spierpijn gehad, maar het is de moeite meer dan waard.

Mandy,
Wisselteelt en combinatieteelt kan ook best lastig zijn vind ik. Dit omdat soms een plant uit een andere familie gunstig combineert. Dus volgens wisselteelt mag je dan bijv in een vak alleen schermbloemigen zoals bijv wortel plaatsen, maar tegelijk zou ui goed zijn om er bij te zetten tegen de wortelvlieg. En ui komt uit de lookfamilie. Tja wat doe je dan? Ui in het aangrensend vak? Dan sjoemel ik dus ook wel eens. Maar je kan trouwens ook veel combineren met kruiden.
Ben best benieuwd hoe jou tuin er uit ziet !

Matabish, geniet (en als je zin hebt babbel) maar lekker mee hoor. Ik ben soms wat lang van stof geloof ik....maar ja... vind het zo leuk dat ik mensen tref die ook in tuinen geinteresseerd zijn.

Annis, Minouke,
Tnxs voor de lovende woorden. Kan maar een ding zeggen. Als jullie zelf in de gelegenheid zijn om een moestuin(tje) te houden dan ZEKER DOEN!

De foto is een leuk plaatje maar het geeft nog niet aan hoe ontzettend leuk het is om te zaaien en te poten en dan ieniemini plantjes zien uit te groeien tot mooie grote gezonde planten. 's Ochtends vroeg, in de zomer dan ligt te tuin er het mooist bij vind ik.


Groetjes
Anja
woensdag 4 november 2009 - 18:40
Matabish

Matabish

Livarno en Mandy... ga hier eens kijken.
http://www.tuinadvies.be/combinatieteelt_groenten_planten.htm

Hier vinden jullie zeker nog interessante weetjes voor de moestuin!!

Warme groetjes,
Matabish.
zaterdag 7 november 2009 - 01:50
livarno

Livarno

He Ernestine, hoezo met weemoed? Heb je een tuin gehad of zo...en nu niet meer ? Zit nog niet zo lang op dit forum .... dus weet nog niet zoveel van de mensen hier

En vervolgfotos... ja hoor. Op dit moment valt er niet zoveel te beleven in de tuin, maar kan nog wel es snuffelen of ik nog iets van deze zomer heb..

Matabish... tnxs voor de link. Heb deze lijst al eens geprint en in mijn "tuinmap' gestopt (alles wat ik interessant vindt print ik uit en stop ik in een map die in de zomer in mijn "tuinhutje" ligt). Echt heel handige lijst. Tof dat je aan ons dacht !!

Groetjes
Anja
zaterdag 7 november 2009 - 18:58
Mandy

Mandy

Bedankt Matabis voor het lijstje van combinatieteelt. Ik heb ook zo'n A4-tje. Maar ik blijf het moeilijk vinden bij het plannen om ook dat nog in te vullen.

bv Mijn aardappelveldje was best wel groot , maar volgend seizoen heb ik waarschijnlijk niet genoeg vervolgmateriaal, dus het schuiven is wel leuk maar het past niet zo goed....... ik kom dus zeker op mijn nieuwe aardappelveld plaats te kort, dat is duidelijk, moet ik vast weer een stuk gras afsteken



zaterdag 7 november 2009 - 19:47
Matabish

Matabish

@ Ernestine,

je kan altijd een berichtje naar iemand sturen via het tuinadvies, kijk maar in het profiel.
Niet iedereen wil graag zijn e-mail adres op het forum zetten, dat is een vrije keuze!

Groetjes,
Matabish.
zaterdag 7 november 2009 - 20:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon