menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozen keuzeprobleem

Ga naar meest recente reactie

Feniks

Feniks

In november ga ik nog wat rozen kopen. Ik heb enkel maar plaats voor één (of misschien twee) struik.
Ik twijfel tussen deze: Poustinia, L'Aimant, Apricot Queen Elizabeth, Heritage en de gewone Queen Elizabeth....3 te veel dus
Wat zijn jullie voorkeuren en waarom?
Ik heb denk ik wel allemaal geurende roze uitgekozen, da's wel een voorwaarde, ik weet alleen niet hoe sterk ze écht ruiken. En liefst sterke rozen natuurlijk.
vrijdag 21 september 2012 - 10:47
minouke

Minouke

Poustinia: doen!!! een aanrader.
Bloeit met massa rozen door tot de late vorst.
Nooit ziek.
mooi voor de vaas.

L'aimant: heb ik nog maar van dit jaar dus nog niet veel te zeggen maar heeft toch al wat roest gehad en tot nu toe vind ik ze maar matig.
geurt wel.
Bjorn boy lijkt er erg op en vind ik mooier en sterker.

Apricot queen: heb ik niet maar eens gezien vind ze prachtig.

Heritage: heeft wel enkele jaren nodig om sterke stengels te maken, in het begin hangen de bloemen vaak plat naar beneden.
geurt lichtjes, heeft wat meer zorg nodig.

Queen Elisabeth: sterk en ook wat gevoelig aan ziekte in het najaar.




De beste van die je opnoemt is Poustinia

Bloemen & Planten

vrijdag 21 september 2012 - 12:07
annis

Annis

Waw Chantal dat is wel een mooie die je daar hebt jammer dat ik hem niet even kan ruiken. Ook nog goed voor de vaas wat wil je nog meer
vrijdag 21 september 2012 - 20:02
minouke

Minouke

jawel, de geur is niet fel fel maar toch waarneembaar als je een vijftal staan hebt.
vrijdag 21 september 2012 - 20:14
Feniks

Feniks

En ruikt die Bjorn Boy ook lekker? Hij is alvast mooi....nog meer keuze!


[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 21 september 2012 - 20:15
Feniks

Feniks

Maar Heritage is ook mooi.... maar slap dan?

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 21 september 2012 - 20:17
minouke

Minouke

Bjorn Boy geurt ook goed, ik vind het wel een goede en sterke roos.

Heritage hangt de eerste jaren wat slap maar nadien krijgt ze wel sterke takken en staan de rozen mooi rechtop.
Wel niet te kort snoeien, in de lente 1/3 af en wat compost in voor en najaar rond strooien verrijkt met gedroogde koemestkorrels (of verteerd paarde- of koeienmest)

Ik doe dat wel met al de rozen maar Heritage heeft dat blijkbaar meer nodig vergeleken met andere rozen.

+ de rozenmest vanaf maart tot 1/2augustus

Wat je wel merkt is dat al de rozen pas het 3de jaar op z'n mooist staan, en wat warmte nodig hebben om hun geuren vrij te geven.
Bij koud weer geuren ze veel minder.


Weet je wat ook goed is, doe ik vooral bij de sukkeltjes dat is netelgier geven.
Ze versterken daarvan.

Dit maakt je zo:
Gepikt van Esem

Bij brandnetel denkt men direckt aan het branderig gevoel bij aanraking.Het is dan ook een (on)kruid om niet zonder handschoenen aan te pakken.Maar geen nood brandnetel is ook goed als meststoffen.Ze bevatten veel stikstof en ijzer.Bij het planten van tomaten leg je onderaan de plant in stukjes gesneden brandnetel als meststof.Zo heb je een goede bemesting voor je tomaten.Dan kan je ook nog vloeibare meststof maken met brandnetel maar denk aan de geur.Neem een stuk buis van ongeveer 10 cm. doormeter en één meter lang.Sluit de onderkant van de buis af met een gaas.Je kan de buis ophangen net beugels waarmee je een regenpijp ophangt,en vult de buis met brandnetel.Breng bovenaan een gewicht aan voor de brandnetel een beetje samen te persen zodat het vocht van de brandnetel onderaan kan opgevangen worden.Regelmatig brandnetels bijvullen.Je zet onderaan een emmertje voor het vocht op te vangen,en denk eraan de geur is niet te best.Hang het daarom op een plaats waar je er niet veel last van hebt.Het opgevangen vocht verdunnen met water: 1 op 10,en daarnee kan je je planten bemesten.

Nog meer tips op zijn blog http://users.skynet.be/avondrood/nieuw4.html


Ik doe het gewoon in een gesloten emmer die ik dan een tijdje uit de zon laat staan tot het serieus vies en fel gaat stinken.
zaterdag 22 september 2012 - 09:30
Polplastron

Polplastron

Bij mij is "L'Aimant" echt wel een succes: roest heb ik nog nooit gehad op deze planten. Nochtans komt roest wel voor in mijn tuin dus daar zal het niet aan liggen.

De geur vind ik heerlijk en het uitzicht van de bloemen is ouderwets en toch heeft het iets eigentijds ...

Tja ... over kleuren en smaken valt niet te discussieren hé!
zaterdag 22 september 2012 - 23:34
Feniks

Feniks

Ik heb net de Poustinia en de Bjorn Boy besteld Ik wacht vol ongeduld!
woensdag 17 oktober 2012 - 11:30
minouke

Minouke

ik ben net naar de tuin geweest en Poustinia maakt nog altijd knoppen aan.
woensdag 17 oktober 2012 - 11:51
Boerke

Boerke

Minouke komen die nu nog mooi open met de koude? Of knip je ze af om binnen te zetten.
Bij ons staan er ook nieuwe knoppen en wist niet wat doen. Laten staan of afknippen en binnen zetten?
woensdag 17 oktober 2012 - 12:58
minouke

Minouke

Boerke,
Sommige knoppen staan dik genoeg en zouden nog open kunnen gaan vooral dat ze weer goed weer voorspellen.
Er zijn toch enkele soorten die doorbloeien tot de vorst waaronder Poustinia en Schneewittchen.

woensdag 17 oktober 2012 - 14:20
Feniks

Feniks

Ik mag ze straks gaan afhalen op het postkantoor
Ik weet weeral wat doen vanmiddag
(bij mij staat de fellowship ook nog in knop)
vrijdag 19 oktober 2012 - 11:18
Boerke

Boerke

Minouke,ik heb ze laten staan en zie, ze komen open.En met de warmere dagen op komst misschien nog meer.

Bloemen & Planten

zondag 21 oktober 2012 - 16:28
minouke

Minouke

hier ook Boerke, is dat Marie curie niet op de foto?
zondag 21 oktober 2012 - 19:14
Boerke

Boerke

Ik heb die in een set gekocht van een 15 stuks . De namen stonden er niet bij . Ik heb enkel naar Theerozen gevraagd en liefst verschillende kleuren.
Ondertussen staat ze volledig open.

Bloemen & Planten

zondag 21 oktober 2012 - 20:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon