menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Druiven witte ziekte

brackepieter

Brackepieter

Hallo,

Sommige van mijn druiven (soort is frankenthaler) hebben een soort van schimmel. Je kan het best omschrijven als een witte "vacht". Mijn buur zegt dat dit kwaadaardig is en men dat de "witte ziekte" noemt.

Wat kan ik hier tegen doen? Moet ik überhaupt iets doen of laat ik het zo?

Dank voor reactie.

Pieter
zaterdag 23 juni 2012 - 22:20
guy_fruit

Guy_fruit

Een aantasting van echte meeldauw, in de volksmond witziekte genoemd.
Vooral oude druivenrassen zijn vatbaar.
Preventie:
Regelmatig voorbehoedend behandelen met bijvoorbeeld spuitzwavel. Ook het stuiven van stuifzwavel op de bladeren is goed om de ziekte te voorkomen.
Aangetaste plantendelen kan je best wegsnoeien, want dit product werkt niet genezend.
Als je helemaal niets doet, dan gaat waarschijnlijk de volledige plant aangetast worden en dan zal je niets kunnen oogsten.
Tip:
http://fruitabc.blogspot.be/2012/05/echte-meeldauw-bij-druiven-witziekte.html

Mvg,
Guy
zondag 24 juni 2012 - 21:17
jdcoster

Jdcoster

Meeldauw zal het meest voorkomen in serres waarvan de verluchting te wensen laat.
Grote ramen, boven EN onder in de serre, om een goed luchtspoeling te bekomen zijn noodzakelijk. De ramen (deur) ook altijd laten open staan.
Er moet ook een voldoende grote afstand zijn tussen het glas en het bladerdak. Wanneer de bladeren het glas raken treedt soms verbranding op en de soms ontstane condens geeft aanleiding voor meeldauwaantasting.
Tijdig de nieuwe zijscheuten verwijderen opdat ze het glas niet zouden raken is ook belangrijk.
Spijts alle goede zorgen treedt de meeldauw in een natte junimaand als deze, soms toch nog wel eens op. Dan is zwavel inderdaad een oplossing.

maandag 25 juni 2012 - 13:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon