menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimmer in schaduw en klei

Ga naar meest recente reactie

HappyDeez

HappyDeez

Mijn `voortuin`bestaan uit grint en is erg saai.
Nu heb ik daar een New dawn groeien en die doet het wel redelijk. Maar nu zoek ik er een mooie klimmer bij. Liefst geurend.
Het gaat alleen wel om een plekje waar meer schaduw dan zon is
zondag 15 april 2012 - 18:29
Pieter2

Pieter2

Lonicera periclymenum.

Wilde bosplant, geurend op warme zomeravonden. Zoek wel de echte Lonicera periclymenum (wilde), want de variëteiten geuren niet zoveel.

zondag 15 april 2012 - 18:31
minouke

Minouke

Clematis Hagley Hybrid staat hier ook in tamelijk veel schaduw en zou wel passen qua kleur met de New Dawn.

Maar niet veel zon??? hoeveel zon dan wel ?? want enkele uren per dag geeft toch wel veel keuze.
En als je New Dawn het heel goed doet dan zijn er toch wel meerdere Clematissen die je kunt kiezen.
zondag 15 april 2012 - 19:36
HappyDeez

HappyDeez

Nouuuu ik vind niet dat hij het heel goed doet. Het is te doen zeg maar.
Hoeveel zon precies weet ik eigenlijk niet. Ik zal het eens in de gaten houden.
Ik heb even op de naam gegoogeld. Wonderschoon weer. Haha je maakt het mij moeilijk.
zondag 15 april 2012 - 21:15
minouke

Minouke

een roos heeft een minimum van 5u nodig, New Dawn minder
Als die het niet zo goed doet omdat het te donker is (als dit de reden is) dan zou ik alleen voor schaduwplanten gaan.
maandag 16 april 2012 - 13:46
Feniks

Feniks

En een Clematis Alpina? Geurt wel niet denk ik...
maandag 16 april 2012 - 14:28
HappyDeez

HappyDeez

Ik denk dat ik voor de Hagley Hybrid ga. Ik heb het tuincentrum al even een mail gestuurd met de vraag of deze er is.
Dus komt deze bij de NewDawn. Misschien nog een 3e klimmer erbij?
Even een foto er bij van de roos en waar ik dus de klimmers er bij wil.

Bloemen & Planten

maandag 16 april 2012 - 19:07
minouke

Minouke

Ik heb hier op een plek dat veel schaduw heeft van een haag en een Miscanthus nog een roos Leverkussen samen met clematis Blue Angel en Polish Spirit staan.
Alleen in de lente hebben ze volle zon maar eens de planten hoog nog erg weinig, wel aan de top in de zomer als de zon hoog staat 's middags.

New Dawn en Hagley Hybrid met nog iets blauw zou wel erg mooi zijn.
Een LONICERA PERYCLYMENUM "BELGICA SELECT" zou ook wel mooi zijn, combinatie met dat roodpaars en het lichtroze van de roos.
maandag 16 april 2012 - 19:39
satomi

Satomi

Als rozen het niet goed doen is het misschien een idee om een Hydrangea anomala 'Petiolaris' te planten (klimhortensia). Ook die combineren mooi met Clematis en kunnen veel beter met weinig zon toe.
dinsdag 17 april 2012 - 16:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon