menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeien vlinderstruik

Ga naar meest recente reactie

Pistachio

Pistachio

Kun je hem een jaartje ongesnoeid laten en en het jaar erop toch weer heel kort of moet je echt elk jaar inkorten? De mijne is nu al twee meter hoog ongeveer en er staan al zoveel blaadjes op dat ik het zonde vind om hem nu helemaal kort te wieken.
maandag 19 maart 2012 - 13:49
Bombycilla

Bombycilla

dat kun je rustig een jaartje overslaan
maandag 19 maart 2012 - 14:10
Feniks

Feniks

Bij mij staan er ook al veel groene blaadjes. Toch ga ik hem dit weekend snoeien, hij loopt zo snel weer uit! (en anders zitten de bloemen dit jaat veel te hoog)
maandag 19 maart 2012 - 14:49
Pieter2

Pieter2

Vlinderstruiken bloeien op 1-jarig hout, met uitzondering van Buddleja alternifolia.

Ik snoei ze als volgt:
- Maart: de helft van de takken knip ik op kniehoogte af.
- Juni: Takken met (bijna) uitgebloeide bloemen knip ik op kniehoogte af, waardoor je een tweede bloei krijgt.

Laten staan kan natuurlijk perfect.

maandag 19 maart 2012 - 18:55
Pistachio

Pistachio

Ik vind het niet zo erg dat de bloemen dan hoog komen te staan, ze camoufleren dan het huis van de buren een beetje. Als ik dan volgend jaar wel wil snoeien moet ik de onderste takken wel doorzagen met een zaag want die zijn nu al een goeie 3 cm dik. Kan dat dan geen kwaad?
dinsdag 20 maart 2012 - 11:25
satomi

Satomi

Nee, dat kan je gerust doen, geeft geen problemen. Pak dan wel een goede snoeizaag aub.

Nog even dit: Ik heb 15 jaar lang een Buddleja voor mijn keukenraam gehad die ik ieder jaar terugsnoeide tot een cm of 25/30. En ieder jaar groeide die ook weer uit tot dezelfde hoogte, tot de bovenkant van het raam, zo'n 250 cm. Ik wil maar zeggen, je zult toch wel het zicht camoufleren, of je nu knipt of niet.
dinsdag 20 maart 2012 - 11:46
Feniks

Feniks

Zou ik hem al durven snoeien...vorig jaar had ik dat al gedaan...en anders wordt het midden april, want we zijn 2 weken weg...
vrijdag 29 maart 2013 - 11:59
Bombycilla

Bombycilla

ja hoor! gewoon doen,die vlinderstruiken die ik wel snoei,knip ik in de herfst als bijna bij de grond af
vrijdag 29 maart 2013 - 12:08
sirius

Sirius

Ik heb verscheidene Buddleyas staan (sommige zijn er spontaan gekomen). Ik snoei die meestal einde maart tot kniehoogte maar die bloeien maar laat, meestal in augustus. Een 2e snoei in juni/juli gaat dus niet. ik zou er alle bloeiwijzen uit knippen. en die worden ieder keer zeker 3 meter hoog als 't al niet méér is!
vrijdag 29 maart 2013 - 12:22
Tuinman65

Tuinman65

Ik begrijp Pieter niet goed.
In juni heeft toch nog geen enkele Buddleja davidii gebloeid?

Leo
zaterdag 30 maart 2013 - 19:16
Bombycilla

Bombycilla

Pieter heeft het over bloeiknoppen denk ik
zondag 31 maart 2013 - 00:03
caroline1

Caroline1

ik heb drie vlinderstruiken

toch wacht ik nog even om ze te snoeien
het is nog zo koud

maar wat er zo raar is ?
ik zie geen knoppen, maar allemaal opgedroogde blaadjes ?

is dit bij jullie ook zo?

deze namiddag was ik bij mijn papa en ook bij hem was het ook zo
allemaal verdroogde blaadjes op zijn vlinderstruik
ze zien er zo triest en verdroogd uit
zondag 31 maart 2013 - 23:30
Tuinman65

Tuinman65

Geen probleem Caroline, da's heel normaal.

Leo
maandag 1 april 2013 - 23:20
caroline1

Caroline1

dank je Leo !
kan met een gerust hart gaan slapen nu want was bang dat ze verloren waren
maandag 1 april 2013 - 23:43
Dentom84

Dentom84

Is het eigenlijk een probleem om ze nu te snoeien? Met de aanhoudende nachtvorst? Of is het beter nog te wachten..
dinsdag 2 april 2013 - 12:32
sirius

Sirius

Gisteren 1 gesnoeid, vandaag vermalen voor compost.

Nu zo snel mogelijk nr 2. Als het plots opwarmt, wat nu niet onmogelijk is, dan loopt die mogelijk zo snel uit dat het een noodklus wordt.
dinsdag 2 april 2013 - 13:51
Pistachio

Pistachio

Ik heb de mijne dit jaar toch gesnoeid, eigenlijk meer in de breedte dan in de hoogte omdat hij gans ons terras overgroeide. Voor bepaalde stukken de houtzaag moeten bovenhalen want zat toch met takken van een paar cm dik. Vorige week gedaan. Er staan al veel frisse groene blaadjes op, benieuwd of de takken die ik op kniehoogte afgezaagd heb nog zullen uitschieten ...
vrijdag 5 april 2013 - 13:13
sirius

Sirius

Troost u, dat ding is onverwoestbaar! Er groeide er eentje spontaan, naast het droogrek voor de was. In een mum van tijd was het ding torenhoog zodat die "wasmolen" niet meer kon draaien. De ganse zaak afgezaagd met de boomzaag tot vlak tegen de grond. Maar ieder keer liep die weer uit! Uiteindelijk kreeg ik 'm kapot door met de houthakkersbijl de wortels te klieven en in spaanders te slaan net voor de winter! Maar 'k heb nog maar net m'n rug gedraaid of erstaat ergens anders al een andere! Ik had oorspronkelijk één purpere en op een wip had ik er een bij en plots stonden er nog twee witte bij ook!! Nu probeer ik het te "bewaken" anders staan er overal! En om ze dus weg te krijgen is het een karwei!!!!!!
vrijdag 5 april 2013 - 14:48
Pistachio

Pistachio

Ik vind het een geweldige struik hoor, groeit lekker hoog om de lelijke bouwsels van de buren te camoufleren en de bijtjes en vlindertjes zijn er ook nog blij mee. Die die ik gesnoeid heb was een minischeutje twee jaar terug dat ik kado kreeg van de wind denk ik. Heb ook twee gekochte exemplaren waarvan er één maar matig groeit en de andere heeft het loodje gelegd na de voorbije winter.
zaterdag 6 april 2013 - 18:33
Boerke

Boerke

Niet te vlug zeggen dat hij het loodje gelegd heeft. Bij mij is er ook ene die juist begint te "schieten". Voorheen dachten we ook dat het ermee gedaan was.
Volgende week,met de hogere temperaturen , zal wel veel beginnen te groeien.
zaterdag 6 april 2013 - 21:34
jantje1987

Jantje1987

mijn vlinderstruik straat er triestig bij vind ik
ik zie nog niks van leven in de plant
zou dit nog goedkomen?
woensdag 17 april 2013 - 11:41
Boerke

Boerke

Ik heb ons 3 planten juist gesnoeid. Moest goed opletten want er waren ook bij mij weinig "uitlopers". Ik heb "op veiligheid" gesnoeid. Op sommige plaatsen een oogje(of twee) meer dan normaal. Aan eentje heb ik zelfs nog niets gesnoeid. Vorig najaar aangeplant toen hij nog maar een tiental cm's groot was. Had hem gevonden als scheut in de tuin en ga hem nu laten doen.
Maar het komt wel allemaal goed hoor.
woensdag 17 april 2013 - 11:58
jantje1987

Jantje1987

bij mij waren nog helemaal geen uitlopers en scheuten te zien
hopen dat het goedkomt
woensdag 17 april 2013 - 20:44
caroline1

Caroline1

hey jantje

denk met de warmte en de zon die er nu is ,alles zal goed komen

ik snoeide mijn vlinderstuirk een beetje, gewoon de langste takken eruit en de oude bloemen eruit
hij mag van mij gerust nog wat hoger en dikker worden )
woensdag 17 april 2013 - 22:00
Feniks

Feniks

Ik zal dan wel geluk hebben, bij mij zijn er veel scheuten, en hij is zelfs de hele winter door wat groene blaadjes blijven houden...
donderdag 18 april 2013 - 11:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon