menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verpotten Clivia

Ga naar meest recente reactie

Will84

Will84

Ik wil mijn Clivia verpotten als hij is uitgebloeid.
Hoe groeit een Clivia met zijn wortels, in de hoogte of in de breedte?
Dus eigenlijk is mijn vraag, moet ik een hoge pot halen of juist eentje van deze hoogte maar veel breder?

Bloemen & Planten

maandag 10 oktober 2011 - 12:40
jdcoster

Jdcoster

Clivia heeft lange dikke vlezige wortels. Als je er de grond tussenuit schud en er nieuwe potgrond weer tussen schud, kun je daar mee doen wat je wilt. Door de aard van de plant zou ik geen bredere pot meer nemen. Als er in de huidige pot een drainagegat voorzien is, moet hij volgens mij ook nog niet verpot worden, misschien enkel de potgrond een beetje bij vullen.
maandag 10 oktober 2011 - 14:39
Will84

Will84

Bedankt voor uw reactie.
Er zit geen drainage-gat in de pot, maar dat is toch nooit met potten voor binnen? Maar als het niet hoeft dan doe ik het niet. Maar hij is het afgelopen jaar zo gegroeid dat ik dacht dat het nodig was.
maandag 10 oktober 2011 - 17:23
PeterW

PeterW

Clivia's moet je niet te vaak verpotten; daar houden ze niet van, en als je het doet kun je het beste dezelfde pot weer gebruiken, die moet niet te groot zijn, anders maken ze veel te veel wortel.
maandag 10 oktober 2011 - 18:09
Will84

Will84

Oke, bedankt voor de informatie. Ik zal alleen de grond een beetje aanvullen.
maandag 10 oktober 2011 - 18:12
charelke

Charelke

En zo staat die clivia van mij er nu bij. Deze heeft wel een grotere pot nodig en er vormen zich ook nog zij scheuten aan.

Bloemen & Planten

maandag 10 oktober 2011 - 20:01
Mandy

Mandy

heel mooi.......

Ik heb er ook eentje staan in mijn tuinhuis, maar die maakt alleen maar bladeren.....en als er nieuw blad is valt het oude af, dus het schiet niets op... Is al een jaar of 4 oud, maar doet niet veel..... helaas....
maandag 10 oktober 2011 - 23:03
Hippifan

Hippifan

Geldt die rustperiode ook voor cliviazaailingen? Ik heb ze rond oud en nieuw gezaaid.
dinsdag 11 oktober 2011 - 09:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon