menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wit poeder

Ga naar meest recente reactie

sprietje

Sprietje

Hallo,

Ik heb een wit poeder ontdekt aan de wortels van mijn muntplant. Is dit een schimmel? Voor de rest ziet de plant er nog ok uit...

Dit is een foto van de stengels/wortels aan het aardoppervlak:

Bloemen & Planten

maandag 8 augustus 2011 - 15:37
sprietje
maandag 8 augustus 2011 - 15:38
PeterW

PeterW

Dit is inderdaad een schimmel, maar ik denk niet dat ie de plant zelf zal aantasten.
maandag 8 augustus 2011 - 15:58
Pieter2

Pieter2

Het zit toch niet OP de plant?

Ik heb last van echte meeldauw op mijn herfstasters. Iemand enig idee hoe je zoiets biologisch kan bestrijden?

maandag 8 augustus 2011 - 19:03
sprietje

Sprietje

Nee 't zit niet op de plant. Dat heb ik onlangs gehad met de plant monarda beauty of cobham. Ik heb er met een 'biologisch' middel op gespoten zodat het niet zo overzetten naar al mijn andere planten... En nu is dat stabiel...
dinsdag 9 augustus 2011 - 08:07
cornelia

Cornelia

Je hebt van eco-style wel een middel voor preventie van meeldauw maar mijn Monarda's zitten nu toch opeens wel vet en vrolijk onder de meeldauw.
Ik wou ze dus dit weekend ook maar eens gaan afknippen maar dan zit ik dus met zo'n depressieve lege plek.
En vorig jaar ging het nog zo goed.

Batdah, wil je me eens zeggen hoe ik ze goed kan stekken ? Dan weet ik dat in het vervolg.

Bloemen & Planten

dinsdag 9 augustus 2011 - 22:56
cornelia

Cornelia

Ha dat klopt, ik laat ze ook altijd doorgroeien want ik kan er soms domweg de schaar niet inzetten. Ik vind ze uitgebloeid eigenlijk ook nog erg mooi.

Dus na de winter uitlopers stekken en dan de achtergebleven wortels etc. gewoon helemaal uit de grond halen. Is ook meteen het "wandelen" opgelost waardoor ik nu dus met een "Monarda mix" zit ipv zoals ik ze vorig jaar gepland had op kleur en hoogte etc. Monarda mix is best goed uitgepakt maar m.n. bij de soorten met net de zelfde kleur maar b.v. andere hoogte of net andere bloem weet ik niet meer wie nu wie is.

Bedankt voor het advies.
woensdag 10 augustus 2011 - 08:34
sprietje

Sprietje

twas ook van Eco-style dat product. 'eco' maar op de bijsluiter staat dikwijls dat je in een straal van 10meter drinkbaar water en zo moet afdekken...
daarom dat ik het dus tussen haakjes zet...

Ik ga de tips van hierboven ook eens uitproberen!
woensdag 10 augustus 2011 - 15:37
Kriskras

Kriskras

De vogelwachter schreef:

typisch Eco-style

Ja, ze laten het aardig afweten wat verantwoorde schimmelbestrijding betreft. Mij dunkt omdat de Boerenbond vreest anders zijn gifspul niet kwijt te geraken.

De producten van Pireco geven wel een goed ecologisch alternatief, ze zijn in de aanschaf wel vrij duur. Maar zoals met zovele zaken blijken die op termijn het goedkoopst te zijn.

Het enige nadeel van het Picero-materiaal is dat het stinkt als de pest. Binnenhuis bewaren is echt geen optie. Wie de stankt wil vermijden kan zich het product in de vorm van "zetpillen" aanschaffen die 10 cm onder de grond moeten worden verstopt.

http://www.deboomdokter.be/blad-schimmels-37-ctg.htm

en ook

http://www.deboomdokter.be/mucoter-bodemschimmel-1491-prd1.htm
vrijdag 12 augustus 2011 - 12:40
Kriskras

Kriskras

Schreef de vogelwachter:

ps je aankondigingen mag je wat mij betreft achterwege laten zijn flauw en klinken nogal uit de hoogte

En hoe moet men dan verwijzen naar een bericht van bijvoorbeeld drie antwoorden voordien zonder te stellen van wie en vanwaar het origineel komt? Iets in de zin van "zoeken jullie het zelf maar uit?" De manier waarop moet worden geciteerd is zo al een rommeltje genoeg (en dit heeft niets te maken met WC3 zoals sommigen beweren.
Een goed systeem zorgt zelf voor zowel de naam van de geciteerde als het citaat. En als dat niet kan, dan moet men er maar het rariteitenkabinet bijnemen.

Terloops, u stelt:


De producten van Pireco geven wel een goed ecologisch alternatief
... maar u stelt tevens

heb er zelf slechte ervaringen mee

Ietwat moeilijk om volgen....
vrijdag 12 augustus 2011 - 17:32
moetje1951

Moetje1951

Ik dacht dat een birdwatcher iemand is die vogels bekijkt of bestudeert? Een vogelwachter ken ik niet, dit totaal off topic!
Er betaan heel wat effectieve huis- en keukenmiddeltjes om allerlei plagen te voorkomen. Alleen meeldauw is een lastige! Google maar eens naar de site van TV5 monde.
zaterdag 13 augustus 2011 - 20:04
Gehenna

Gehenna

Ik heb hier iets serieus 100% ecologisch (met een grove zoutkorrel) tegen meeldauw en roetdauw.
Ik ben het nu al een paar dagen aan het gebruiken en geen klagen over. Geen geurhinder, onschadelijk voor de planten bij correct gebruik en helemaal onschadelijk voor insecten. Geen mondmasker en geen handschoenen nodig. Hoeft helemaal niet gescheiden van voedingswaren gebruikt of bewaard te worden.
Maar zoals met veel eco producten is het een werk van lange adem. Je moet echt wel een beetje geduldig zijn.
Het is ook ideaal om samen met de schimmel de bladluizen te bestrijden.
Ik ben er in elk geval héél tevreden over.
Er kan geen enkel, maar geen enkel ander product tegenop!

Het is kostelijk (in tijd) dat wel. Zeer kostelijk
dinsdag 16 augustus 2011 - 10:21
Feniks

Feniks

In de praktijk laat men alles uitbloeien en gaat dan pas knippen..meestal is het dan ook gedaan met de hergroei....maar als je nu knipt staat over 2 weken alweer een fris gewas...(wel met de grond gelijk maken en geen stompen laten staan)

Ik heb hetzelfde probleem met mijn Monarda's, ik kwam terug uit vakantie en dankzij het vochtige weertje staan ze helemaal onder de schimmel....Kan ik ze nu nog helemaal terugsnoeien?
woensdag 17 augustus 2011 - 12:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon