menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stamrozen oculeren

Ga naar meest recente reactie

rit_

Tekst aangepast

Rit_

Hallo iedereen, dit is mijn eerste en hoogst waarschijnlijk mijn laatste niet.
Ik ben dit jaar gestart met mijn opleiding groenmanagement aan de hogeschool en hoop hier ook in de toekomst mensen te kunnen helpen en interssante weetjes te vinden in dit forum.

Ik heb deze woensdag de rozentuin van Coloma bezocht met een gids.
Daar groeien stamrozen en we kregen de uitleg hoe ze een knop van een roos enten op een onderstam. Dat is allemaal duidelijk maar hij sprak ook over uitschieters aan de bodem(tussen stam en wortels).

Betekent dit dat de stam geplant wordt op de wortels van rozen en terug een knoop van rozen op die stam?

Ik kom er niet uit hoe het in elkaar zit met die stam en die wortels.

Had ikda maar aan die gids gevraagd op dat moment... Maar ja komt nu nog maar bij me op omdat ik aan het praten was met iemand anders erover.

Als iemand weet hoe het in elkaar zit laat het alsjeblief weten. Alvast bedankt.
zaterdag 4 oktober 2008 - 16:37
Rita1960

Rita1960

Bedoelde hij misschien de uitlopers van de wilde roos waarop de geente roos is gezet??

groetjes,

Rita
zaterdag 4 oktober 2008 - 22:44
rit_

Rit_

Nu zegt je eiglijk het antwoord op mijn vraag

Ik twijfelde tussen:
-de stam erop enten en dan nog eens die knop van de roos die moet groeien op die stam enten.
-een boom laten groeien regelmatig zijdelings snoeien tot je wortel en stam tesamen hebt en dan die knoop van deroos die moet groeien erop enten.

Het is dus weldegelijk het eerste volgens jou?

Merci voor het antwoord
zaterdag 4 oktober 2008 - 23:08
Rita1960

Tekst aangepast

Rita1960

Nee, dat bedoel ik niet. Ben even door je op het verkeerde been gezet. Ben ervan uitgegaan dat je enten bedoelde. Maar in je onderwerp staat oculeren.

Oculeren is een knop van een roos "vastzetten" op een wilde onderstam, door middel van een sneetje, waarbij -volgens mij- de rest van de wilde plant blijft bestaan. Verder weet ik hier niets van.

Rozen enten: Men neme een (1) onderstam van een wilde roos. Op deze onderstam wordt de ent van de gecultiveerde roos gezet.
Dus je krijgt 1 onderstam van een wilde soort en daarop dus de nieuwe roos die je wilt zien.

Het geval wil dat de onderstam, dus van de wilde roos, zo'n groeikracht kan hebben dat deze zelf takken gaat produceren. Dit zijn de uitlopers en dienen verwijderd te worden.
Deze uitlopers ontstaan altijd onder de entplaats. ( zien er vaak ook anders uit. doorniger en ook de bladvorm- kleur is vaak afwijkend)

Nu moet je voor jezelf uitmaken over welke methode de gids het had in de rozentuin.

groetjes,

Rita
zondag 5 oktober 2008 - 08:04
rit_

Rit_

het gaat wel degelijk om de laatste optie.

Bedankt.
zondag 5 oktober 2008 - 13:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon