menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Clivia wil niet bloeien

dm

Dm

Ik heb al jaren een clivia. Hij staat in de veranda: veel licht, geen direct zonlicht, winter tot ong. 18°, in de zomer staat de veranda open en staat hij enkel onder het dak.
Het eerste jaar boeide hij maar sindsdien (al misschien wel 6j. geleden) niet meer. Ik heb al vanalles geprobeerd: koudere winter, wat minder licht, meer en minder water, meer bemesting en ook minder. Niets helpt. Hebben jullie raad?
vrijdag 7 september 2007 - 13:47
annis

Annis

Hier heb ik en stukje gevonden over de Clivia en zijn bloei. Misschien heeft u hier iets aan.

Na de bloei is het aangewezen om de bloemresten te verwijderen. Het laten in zaad komen van een St. Jozefsbloem, zoals die ook gemeenzaam genoemd wordt, vergt te veel reserve van de plant. Maar hoe bekom je die bloemen? De optimale verzorging staat en valt vooral bij de factor water. Een Clivia verdraagt in geen geval stilstaand water in de pot. Dit werkt enkel het afsterven van de wortels in de hand. Niettegenstaande moet deze wel rijkelijk voorzien worden van water, maar een volgende gietbeurt dient niet te geschieden vooraleer de bovenste kluitrand wat uitgedroogd is. Zeker van september tot ongeveer januari is het belangrijk om deze kamerplant de nodige rust te geven. Voedsel is geen probleem, daarvoor is er de functie van de wortels. Rusten betekent ook een lagere temperatuur voorzien. Hierdoor is er quasi geen verdamping en dient er maar zeer matig gegoten te worden. 8 tot 10° C. is al voldoende om een goede overwintering te hebben. Bij hogere temperatuur mag ook maar dan moet het gietpatroon hiertoe aangepast worden.
Die winterse rust waarbij de plant op een laag pitje gehouden wordt, veroorzaakt bij de Clivia een prikkeling. Zeg maar een "ik wil mij in stand houden" prikkel. Als reactie hierop ontwikkelt ze dan een bloemstengel om vervolgens een bloem te ontwikkelen en zich kunnen uit te zaaien.
Op dit cruciale punt wordt door velen een elementaire fout gemaakt. Men ziet een bloemstengel komen en gaat direct gieten, bijvoeding geven en ... de prikkel wordt té vroeg onderbroken en u hebt een bloemstengel van enkele centimeters met een onbeduidende bloem.
Wacht zeker tot de bloemsteel een lengte heeft van ruim 15 cm en begin dan, stelselmatig meer te gieten. Eens de plant aan de eigenlijke bloei en groei begint kan u gieten zoals hoger vermeld en ook 2 wekelijks wat voorzien in bijvoeding. Gezien de zeer broze en vlezige wortels zijn te sterke concentraten van bemesting uit den boze. U zou hier enkel wortelverbranding veroorzaken. Vanaf de eerste tekenen van het uitlopen van de bloemstengel moet u wel zorgen voor een gevoelige verhoging van de kamertemperatuur.


Vlak na de bloei kan u desgewenst de Clivia verpotten. De eerste jaren mag dit vrij frequent gebeuren, naarmate de plant ouder wordt tracht u best het verpotten steeds langer uit te stellen. Zonder hierbij evenwel de aandacht voor de rijkheid van de grond uit het oog te verliezen.
Naast 'de truc met het water' is er nog een tweede factor die het goed voelen van de plant in de hand werkt: een vaste standplaats. Hoe minder deze van plaats veranderd wordt, zelfs ronddraaien om zijn eigen as, hoe beter dit is. Daarnaast is een goede standplaats ook een lichtrijke plaats, zonder evenwel achter glas in de middagzon te moeten vertoeven. De ochtendzon daarentegen doet wonderen.


vrijdag 7 september 2007 - 14:00
dm

Dm

Bedankt Annis.
heel erg bedankt voor je hulp.
De eerste uitgebloeide bloem heb ik uitgeknipt. Een nieuwe bloeiaanzet heb ik zelfs niet meer gezien, draaien of verzetten doe ik ook niet maar misschien krijgt hij wel te weinig water.
Vanaf de lente ga ik stilaan meer water geven en zal hem nogmaals verpotten, ik kan het maar proberen.
vrijdag 7 september 2007 - 14:24
annis

Annis

Graag gedaan DM
vrijdag 7 september 2007 - 14:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon