menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zand

Ga naar meest recente reactie

Dany

Dany

Heeft er iemand ervaring met grof rijnzand vb. van de Gamma in zijn cactussubstraat, indien negatief welk zand koop je dan best om te mengen in je substraat ?
donderdag 17 mei 2007 - 03:18
Harry54

Harry54

Ik koop zogenoemd brekerzand bij de Nederlandse firma Welkoop. Harry
donderdag 17 mei 2007 - 03:22
Dany

Dany

Wat bedoel je juist met brekerszand, ik ken dat niet, misschien heeft dat in België een andere naam
donderdag 17 mei 2007 - 03:25
Harry54

Harry54

Men heeft mij verteld, dat het zand is aangespoeld door golfslag op stranden ed. Het is vrij scherp; voelt hard en stenig aan. Zal kijken of ik daar morgen een foto van kan maken. H
donderdag 17 mei 2007 - 03:35
Dany

Dany

Dat is vriendelijk
donderdag 17 mei 2007 - 03:36
maurice2

Maurice2

hallo dany

Brekerszand is hier bij ons gewoon grove rijnzand die ze in de bouw gebruiken.Dit is ook te koop in doe het zelf zaken hier in belgiê

maurice2
donderdag 17 mei 2007 - 03:41
Dany

Dany

Dus het grof rijnzand van de Gamma of de Brico is dan ok om toe te voegen aan het substraat.
Harry en Maurice bedankt voor de info
donderdag 17 mei 2007 - 03:45
stekeltje

Tekst aangepast

Stekeltje

Danny,bij ons noemt dat : scheldezand 005
donderdag 17 mei 2007 - 04:03
Marco

Marco

Dus het grof rijnzand van de Gamma of de Brico is dan ok om toe te voegen aan het substraat.
Harry en Maurice bedankt voor de info


Moet dat zand dan eerst nog gewassen / gespoeld worden alvorens het te gebruiken voor het substraat ?
donderdag 17 mei 2007 - 04:07
Pieter

Pieter

Tot voor twee jaar gebruikte ik redelijk veel grof rijnzand (grof metserszand) in m'n mengsel. Overwegend goeie ervaringen mee gehad, maar nen mens blijft soms verderzoeken hé en intussen gebruik ik het niet meer...
donderdag 17 mei 2007 - 04:25
Angus

Angus

ik doe een beetje Rijnzand van de Brico ( ) in mijn mengsel
donderdag 17 mei 2007 - 04:31
Angus

Angus

@ Pieter: is er een bepaalde reden voor die stopzetting of gewoon om eens iets anders te proberen???
donderdag 17 mei 2007 - 04:32
Pieter

Pieter

Eigenlijk vooral om iets anders te proberen
donderdag 17 mei 2007 - 17:36
Dany

Dany

Wat was dat dan als ik zo vrij mag zijn omdat te vragen en wat zijn je ervaringen ermee?
donderdag 17 mei 2007 - 17:43
Pieter

Pieter

Bimskies, maar dan die onzuivere zoals bij ons in de club en momenteel ook in Wijnegem. Vroeger gebruikte ik dat zand, samen met wat van die zuivere bimskies zoals vroeger in Wijnegem en veel leem. Bij het verpotten hadden alle planten een enorm wortelgestel. Voordeel van dat mengsel was dat er heel weinig moest gegoten worden (veel leem). Momenteel gebruik ik leem + onzuivere bimskies + desgewenst een beetje potgrond. Op deze manier hebben de planten wel sneller dorst, maar vormen drupplekken in het serredak een minder groot gevaar.
donderdag 17 mei 2007 - 22:12
Dany

Dany

Bedankt voor de info, ik ben van plan omdat rijnzand bij die onzuivere bimskies te doen + wat leem + wat kiezeltjes+wat lava + wat cactusgrond en ik zal ook eens kijken om in Boom aan die gemalen baksteen te geraken.
vrijdag 18 mei 2007 - 02:33
Pieter

Pieter

amai Dany, en koop je misschien best maar eens een nieuwe betonmolen ook
vrijdag 18 mei 2007 - 04:23
Dany

Dany

Ik meng dat altijd met de hand en in kleine hoeveelheden en op het gevoel af
vrijdag 18 mei 2007 - 05:05
Pieter

Pieter

Ja ik ook hoor, maar 6 componenten... Ik vond het gewoon wat veel
vrijdag 18 mei 2007 - 05:07
Ferdinand

Ferdinand

Danny

Er is een firma die uitstekend zand levert, zeer zuiver en van een fijn kaliber. U moet heel gemakelijk aangeraken begrijp je. Vroeger kon ik er ook gemakelijk aangeraken. Begrijp je.....

Fernand
vrijdag 18 mei 2007 - 05:09
Dany

Dany

Danny

Er is een firma die uitstekend zand levert, zeer zuiver en van een fijn kaliber. U moet heel gemakelijk aangeraken begrijp je. Vroeger kon ik er ook gemakelijk aangeraken. Begrijp je.....

Fernand

Tegenwoordig wordt ook alles in de privé aangekocht en het zand zit niet direct in mijn omgeving en specialiteit, maar toch bedankt voor de tip
vrijdag 18 mei 2007 - 05:16
arensink

Arensink

Brekerzand heeft inderdaad een mooie grove korrel. In Nederland wordt het in 25 kg. zakken verkocht en gebruikt om de voegen van de bestrating mee in te vegen.

Arjen.
vrijdag 18 mei 2007 - 05:57
stekeltje

Stekeltje

in de buurt is hier een firma van bouwmateriaal waar je de scheldezand(brekerszand) kan kopen en tis goed spul
vrijdag 18 mei 2007 - 05:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon