menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Winterbloei

Ga naar meest recente reactie

Wiebe

Wiebe

Met dit mooie winterweer, komt er toch al wat bloei in de kas. Uiteraard Kalanchoe als echte korte dag plant maar ook de eerste Mammillaria's.

Wiebe

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 3 januari 2010 - 13:54
jumperke

Jumperke

Heel mooi Wiebe! Vooral die laatste Mammillaria!

jerko
zondag 3 januari 2010 - 15:00
Wiebe

Wiebe

Die laatste Mammillaria is M stella-de-tacubaya. De middendoorn is niet altijd aanwezig want onderstaande plant is een plant uit hetzelfde zaaisel (P307)

Wiebe

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 3 januari 2010 - 17:43
tjeef

Tjeef

Mooie foto's
Prachtig
dat is iets wat ik nog moet leren.

Jozef
zondag 3 januari 2010 - 18:22
Crazytus

Crazytus

Nooit te oud jozef...!en in jou geval kan dit wel tellen...!!!
maandag 4 januari 2010 - 01:30
jumperke

Jumperke

Wel Jozef, moet ik ne keer afkomen om U wat op weg te zetten om zo te fotograferen?

jerko
maandag 4 januari 2010 - 20:27
Crazytus

Crazytus

Zoals men zegt...Prachtige foto's...Wiebe geef eens wat uitleg over je toestel en zo...en heb je een openbaar album...?
maandag 4 januari 2010 - 22:06
Wiebe

Wiebe

Ik heb geen openbaar album. Maar (op verzoek) een paar opmerkingen over fotografie.

Een belangrijke eigenschap voor het maken van goede foto's is geduld! Een eigenschap die een echte liefhebber van cactussen en vetplanten ook moet hebben dus dat komt mooi uit!

Wees kritisch op je eigen foto's! Dat is de enige manier om betere foto's te leren maken. Als je tevreden bent met elk plaatje wat je schiet, zul je nooit leren betere foto's te maken.

Een foto maak je al voordat je op de ontspanknop drukt. Veel mensen schieten maar raak en kijken daarna of er iets tussen zit maar voor goede foto's kijk je eerst naar compositie, omgeving etc. en als je daar tevreden over bent maak je de opname.

Als je foto's laat zien, laat dan geen 5 of 6 vrijwel gelijke opnames zien maar beperk je tot 1 of 2 (b.v. totaal beeld en detailopname). Ook onscherpe opnames, overbelichte opnames etc. kun je beter niet laten zien.

Een onrustige omgeving leidt af van het onderwerp waar het om gaat. Dus etiketten, witte steentjes op de potgrond, knalrode bloempotten (alleen al vanwege de fotografie gebruik ik bij voorkeur zwarte bloempotten!), andere planten, onderdelen van de kas etc. moet je zoveel mogelijk vermijden. Als ik een 'serieuze' foto maak (niet voor een 'kiekje") haal ik de plant altijd uit de tablet o.i.d en plaats deze op ruime afstand voor een rustige achtergrond (ik gebruik hiervoor zwart fluweel). Ik gebruik altijd daglicht (behalve uiteraard bij een incidentele nachtbloeier) waarbij ik soms d.m.v. een reflectiescherm wat met de belichting kan stoeien. Fotografie is schrijven met licht; ik mag graag een beetje spelen met lichtval (b.v. tegenlicht).

Gebruik altijd een statief! Dat maakt het mogelijk om je beeldopbouw (compositie) goed te bepalen en om langere sluitertijden te hanteren.

Verdiep je in een aantal basisprincipes van fotografie. Ik fotografeer altijd met diafragmavoorkeur omdat ik op die manier de scherptediepte kan bepalen. Eveneens altijd een lage iso-waarde (100/200 asa).

O ja, je hebt ook nog een camera nodig. Je kunt als je bovenstaande suggesties volgt, met veel camera's goede foto's maken. Een telefoon is m.i. bedoeld om te bellen en veel verder dan het maken van kiekjes kom je daarmee m.i. niet. Veel compactcamera's hebben een zgn. macro-stand waarmee je vaak uitstekende macro-opnames kunt maken. Vaak met een verbluffende scherptediepte (wat soms een nadeel is i.v.m. de zichtbaarheid van storende elementen). Een nadeel is dat je vaak erg dicht op het onderwerp moet zitten waardoor je soms last hebt van schaduwwerking.

Ik gebruik zelf een spiegelreflexcamera met macrolens; in mijn geval 60 mm i.v.m. de beperkte werkruimte in kijn kas maar 100/105 mm is vaak prettiger werken.

Wiebe
dinsdag 5 januari 2010 - 19:11
jumperke

Jumperke

Bedoel je dan een fluwelen doek die je als achtergrond gebruikt?

jerko
dinsdag 5 januari 2010 - 20:23
Crazytus

Crazytus

Prachtige uitleg Wiebe,toch wel jammer dat je geen album heeft op het net...!toch mogelijkheden genoeg of nie...!?
Je rept geen woord over je toestel zelf,is het er eentje uit den Aldi...?
dinsdag 5 januari 2010 - 21:34
Wiebe

Wiebe

Bedoel je dan een fluwelen doek die je als achtergrond gebruikt? Ja.

Je rept geen woord over je tostel zelf,is het er eentje uit den Aldi...? Nee, met opzet niet omdat ik heb geprobeerd aan te geven dat de camera niet het belangrijkst is maar een heleboel andere factoren minstens zo belangrijk zijn. Iemand met een hele goede (lees 'hele dure') camera hoeft geen goede foto's te maken als de door mij genoemde aspecten niet worden meegenomen. Er lopen genoeg mensen rond met een dure camera om hun nek terwijl ze nog geen fatsoenlijke foto kunnen maken terwijl anderen met een veel simpeler camera vele betere opnames maken. Maar omdat je het graag wilt weten, ik gebruik een Nikon D60 en D90 camera.

toch wel jammer dat je geen album heeft op het net...!toch mogelijkheden genoeg of nie. Daar heb ik geen enkele behoefte aan!

Wiebe
dinsdag 5 januari 2010 - 23:46
Wiebe

Wiebe

Nog 2 dingen vergeten:

1. Altijd handmatig scherp stellen omdat je zelf wilt bepalen waar de scherpte komt te liggen en niet het autofocus-systeem van de camera (of evt. autofocus, maar daarna camera nog iets naar voren of achteren verplaatsen (ontspanknop licht ingedrukt houden).
2. Bij een zwarte achtergond moet je vaak belichtingscompensatie toepassen nl. minder belichten dan de camera aangeeft (vergelijk sneeuwfoto's waar je ook niet op de belichtingsmeter van de camera kunt vertrouwen maar vaak moet 'overbelichten').

Wiebe
woensdag 6 januari 2010 - 19:03
rivofa

Rivofa

Op zo'n foto's mag je trots zijn !
donderdag 7 januari 2010 - 20:08
Opuntia

Opuntia

Wiebe geeft hier wel eventjes een m.i. zeer goede gratis mini-cursus fotograferen weg.
Hier herken je de perfectionist Wiebe.
Alles zo perfect mogelijk.
Wiebe, komt er nog UV-licht binnen in je kas of ligt er sneeuw op het dak?
vrijdag 8 januari 2010 - 12:20
Crazytus

Crazytus

Volgens mijn bescheiden mening kan het té perfect zijn,Waar om geen steentjes en geen naamkaartjes...? als er iemand in de natuur een foto neemt van een plant die onder een lelijke struik staat gaat de fotograaf toch ook niet eerst die struik verwijderen zekers...!Natuurlijke foto's zijn het mooist kijk,maar eens naar een foto van een mens die niet té perfect genomen is...! Hierbij voeg ik een foto die ik daarnet nam in mijn serre met alles erop en eraan,ook dit is een mooie foto,of niet soms...?

C&S Algemeen

vrijdag 8 januari 2010 - 18:58
rivofa

Rivofa

Crazycactus, die foto van u is ook mooi maar die valt onder" studie foto's "voor mensen die geinteresseerd zijn in cactussen ,die foto's van Wiebe, die vallen onder "kunst".
vrijdag 8 januari 2010 - 19:39
Crazytus

Crazytus

Alles is kunst tegenwoordig...!
vrijdag 8 januari 2010 - 20:46
rivofa

Rivofa

Het begrip "kunst" is voor iedereen anders natuurlijk en over smaak valt niet te twisten maar met die 2 mammi foto's kan die mijnheer Wiebe naar een fototentoonstelling, en nog prijzen winnen ook.
vrijdag 8 januari 2010 - 22:00
Wiebe

Wiebe

als er iemand in de natuur een foto neemt van een plant die onder een lelijke struik staat gaat de fotograaf toch ook niet eerst die struik verwijderen zekers...! In de natuur zijn je mogelijkheden wat beperkter maar tijdens mijn Brazilië-trip ben ik flink aan het 'onkuid-wieden' (grassprietjes, dode takken, etc.) geweest; het is doodzonde om met foto's thuis te komen die onnodig verstoord worden door storende elementen. Ik heb voor één overzichtsfoto bv. een (dode) uitstekende tak van een struik verwijderd omdat ik daardoor een betere (meer evenwichtige) compositie kon krijgen. Oók bij mijn normale 'natuurfotografie' ben ik bezig met het voorkomen van storende elementen in mijn opnames.

Ik heb inderdaad veel foto's in mijn huis hangen; vergrotingen van 30 x 45 in een passend passe-partout en een lijst van 50 x 60 cm. Jouw Lophophora-foto is een leuke illustratie om iets te laten zien maar zou ik nooit als een dergelijke vergroting aan de muur hangen (en ook niet opnemen in een lezing)! Maar als jij er tevreden mee bent, is dat uiteraard prima! Mijn eigen foto die ik eerder heb laten zien van een Austrocactus-zaailing, was ook een dergelijke illustratie maar geen goede foto.

Wiebe
vrijdag 8 januari 2010 - 23:28
AlainFSD

AlainFSD

Antwoord op 08/01/2010 om 23:28
als er iemand in de natuur een foto neemt van een plant die onder een lelijke struik staat gaat de fotograaf toch ook niet eerst die struik verwijderen zekers...! In de natuur zijn je mogelijkheden wat beperkter maar tijdens mijn Brazilië-trip ben ik flink aan het 'onkuid-wieden' (grassprietjes, dode takken, etc.) geweest; het is doodzonde om met foto's thuis te komen die onnodig verstoord worden door storende elementen. Ik heb voor één overzichtsfoto bv. een (dode) uitstekende tak van een struik verwijderd omdat ik daardoor een betere (meer evenwichtige) compositie kon krijgen. Oók bij mijn normale 'natuurfotografie' ben ik bezig met het voorkomen van storende elementen in mijn opnames.

Ik heb inderdaad veel foto's in mijn huis hangen; vergrotingen van 30 x 45 in een passend passe-partout en een lijst van 50 x 60 cm. Jouw Lophophora-foto is een leuke illustratie om iets te laten zien maar zou ik nooit als een dergelijke vergroting aan de muur hangen (en ook niet opnemen in een lezing)! Maar als jij er tevreden mee bent, is dat uiteraard prima! Mijn eigen foto die ik eerder heb laten zien van een Austrocactus-zaailing, was ook een dergelijke illustratie maar geen goede foto.

Wiebe


Overschot van gelijk man !!!

Ik kan elkeen die van plan is om een volgende foto te uploaden aan raden om uw uitleg op te slaan en die héél regelmatig te raadplegen. Ondanks het feit dat we tot op heden niet samen op reis zijn geweest kan ik uw stelling enkel bijtreden.
Gefeliciteerd met uw zeer ter zake doende artikel over fotografie !

Alain

thuiskomend uit de diepvries van BE
Brrr,

mvg,

Oostende
zaterdag 9 januari 2010 - 00:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon