menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aloe aristata help

Ga naar meest recente reactie

Thuja49

Tekst aangepast

Thuja49


[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
( Ik denk Aloe aristata die m.i. wel iets meer licht mag hebben). dat dacht Wiebe toen ik eerder een foto plaatste . toen wist ik nog niet dat mn plant te nat gestaan had.
Heb spijtig genoeg ontdekt dat k hem een paar keer teveel gegoten heb waardoor de plant teveel water opgezogen heeft en het blad bleker werd door een veel teveel aan water . waardoor hij gaat rotten hoop dat mijn plant nog te redden valt .
(Blad zit vol water , onderaan de plant zie je dat beter.) Heb al heel wat bladeren verwijderd ,
Zoals op de foto staat hij er nu bij.
Kan ik hem nieuwe grond geven of is dat te laat ??? [afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
groetjes
thuja
zondag 7 september 2008 - 14:13
Paronoto

Paronoto

Niks geen nieuwe grond, haalt niks uit. Maak die koppen volledig los, verwijder alle rotte of aangetaste bladeren onderaan, snij desnoods de stam af tot waar er geen bruine/zwarte plekken meer te zien zijn en zet ze dan bovenop een lege, iets te kleine pot en controleer regelmatig of er geen rot meer optreedt. Verder hoef je enkel maar te wachten tot er sporen van nieuwe wortelvorming te zien zijn EN DAN PAS ga je ze weer opnieuw oppotten in een MINERAALRIJK grondmengsel en zeker NIET in pure bladgrond. Vooruit met de geit en succes!
zondag 7 september 2008 - 15:14
Harry54

Harry54

Ja, mee eens. Uit de grond en goed kijken hoe erg het is. Alles wat zacht (en rot) is wegsnijden en daarna droog -uit de zon, wel in het licht- wegzetten. Inderdaad de wortelhals op een donkere plek, zoals Paul zegt. En dan wachten, wachten, wachten tot er weer wat komt. Niet te zuinig zijn met wegsnijden.
Succes gewenst.
Harry
zondag 7 september 2008 - 15:22
Thuja49

Thuja49

Had die koppen al losgetrokken toen ik er de verdroogde bladeren aftrok , het is toen dat k zag dat ze te nat gestaan hebben
De bladeren zijn niet echt rot maar je voelt dat ze dik van t water staan en zijn heel bleek
De wortels zijn ook niet rot denk ik vandaar dat ik vroeg mag ik verpotten of laat ik ze beter een tijdje bloot om te zien of er nog slechte bladeren aankomen ???( en of de wortels niet rotten ) ???

groetjes
thuja
zondag 7 september 2008 - 15:24
Thuja49

Tekst aangepast

Thuja49

oké thx paronoto en Harry , doe ik meteen .

groetjes
thuja
zondag 7 september 2008 - 15:27
Thuja49

Tekst aangepast

Thuja49

EN DAN PAS ga je ze weer opnieuw oppotten in een MINERAALRIJK grondmengsel en zeker NIET in pure bladgrond.

Ik ben eerder al grond gaan halen bij cactusflower (maakt zelf een grondmengeling voor cactussen )
die mag ik achteraf wel gebruiken zeker ???

groetjes
thuja
zondag 7 september 2008 - 15:41
Paronoto

Paronoto

CITAAT:
">#666666;'>
EN DAN PAS ga je ze weer opnieuw oppotten in een MINERAALRIJK grondmengsel en zeker NIET in pure bladgrond.

Ik ben eerder al grond gaan halen bij cactusflower (maakt zelf een grondmengeling voor cactussen )
die mag ik achteraf wel gebruiken zeker ???

groetjes
thuja


Geen idee hoe de Edward zijne potgrond samenstelt, hopelijk met niet teveel aan blad-of humus oid. Zelf maak ik een mengsel van 3 X 1/3
zondag 7 september 2008 - 17:55
jumperke

Jumperke

Paul,waarom bent U zo tegen teveel aan bladgrond?
Wat gebruikt U dan wel in Uw substraat?

jerko
zondag 7 september 2008 - 18:01
Thuja49

Tekst aangepast

Thuja49


enik die al blij was met mn grond ,
hoor hier zo dikwijls dat de cactusgrond uit de tuincentra niet
goed is omdat er turf inzit . ( dus ik al blij omdat ik dat bij experts kan vinden )

groetjes
[afbeelding verwijderd niet-https]
thuja
zondag 7 september 2008 - 19:05
Paronoto

Paronoto

Paul,waarom bent U zo tegen teveel aan bladgrond?
Wat gebruikt U dan wel in Uw substraat?

jerko

Een "standaardpotgrond" voor IEDERE plant BESTAAT niet....Men past die grond aan in functie van de plant die er zal moet in staan....Er is bvb een fundamenteel verschil tussen hetgeen men zal samen stellen voor Copiapoa's (om maar iets te noemen) of, nog moeilijker, voor Eriosyce, dan voor Notos, Epiphyllums en nog veel meer. Ik ben absoluut NIET tegen bladgrond maar gebruik hem alleen daar waar nodig. Bvb voor de meeste "bladcactussen" ('k heb er zo'n 20tal) is dat een 1/2 goed verteerde bladgrond aangevuld met wat kleigrond uit mijnen hof en grof zand o.i.d. terwijl Lobivia's en aanverwanten (Rebutia etc) een heel ander grondmengsel krijgen...Ziedet een beetje? En ervaring is "the best "pudding to eat"....
zondag 7 september 2008 - 21:32
jumperke

Jumperke

Ahzo,ik heb enkele weken geleden een composthoop aangelegd om voornamelijk bladgrond en groente- en fruitafval op te smijten.
Als dat verteerd is en bruikbaar is zal ik die gebruiken in mijn substraat (gemengd met geraniumgrond)

jerko
maandag 8 september 2008 - 18:45
Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

Ahzo,ik heb enkele weken geleden een composthoop aangelegd om voornamelijk bladgrond en groente- en fruitafval op te smijten.
Als dat verteerd is en bruikbaar is zal ik die gebruiken in mijn substraat (gemengd met geraniumgrond)

jerko

Goed idee maar bedenk dat uw compost GOED VERTEERD moet zijn vooraleer hem te gebruiken. Zelf heb ik er 2, ttz een opgezet verleden jaar en die pas omgedraaid werd begin dees jaar en dan in juni uitgezift. De tweede ligt er nu sedert begin dees jaar en moet nog een winter + 5 maand om op zijn beurt omgedraaid en nadien uitgezift. De grove niet volledig verteerde delen gaan weer de composthoop in enz.
maandag 8 september 2008 - 20:09
jumperke

Jumperke

Ok,dus de compost ligt er bij U ongeveer 18 maand alvorens U hem uitzifd en al gebruikt?
Wat beland er allemaal op?
Mijn bladgrond heb ik verkregen via een vriend (heeft ganse hopen liggen die hij elk jaar langs alle kant gaat 'opzuigen' met zijn bladzuiger) is al half verteerd.
Brengt U tijdens de winter een beschermingslaag vanbovenop de grond of laat U die liggen zoals hij ligt?

jerko
maandag 8 september 2008 - 20:43
Paronoto

Paronoto

Ok,dus de compost ligt er bij U ongeveer 18 maand alvorens U hem uitzifd en al gebruikt?
Wat beland er allemaal op?
Mijn bladgrond heb ik verkregen via een vriend (heeft ganse hopen liggen die hij elk jaar langs alle kant gaat 'opzuigen' met zijn bladzuiger) is al half verteerd.
Brengt U tijdens de winter een beschermingslaag vanbovenop de grond of laat U die liggen zoals hij ligt?

jerko

Veel keukenafval ttz geen gekookte of vet bevattende dingen, koffiedik, bladafval van struiken e.d. Snoeisel, geen takken tenzij fijne in kleine stukken geknipt. Op Google bvb kun je wel ergens iets vinden in de aard van "Hoe maak ik...." Opgepast eikenblad is niet geschikt! In de winter doe ik er niks aan, zeker niet afdekken met plastiek of een zeil = verstikken. Je mag zelfs in de winter verder opvullen, in 't voorjaar den hele boel eens omdraaien.
maandag 8 september 2008 - 21:42
Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

Paul gelooft ook niet in mijne "steengrond" LOL ! The proof of the pudding is in eating it he ..


Zeg Willy, het zou wellicht velen interresseren waaruit uwe "steengrond" bestaat......pure baksteen, verbrijzelde dakpannen, puimsteen enz enz
maandag 8 september 2008 - 21:50
Dany

Dany

CITAAT:
">#666666;'>
Ok,dus de compost ligt er bij U ongeveer 18 maand alvorens U hem uitzifd en al gebruikt?
Wat beland er allemaal op?
Mijn bladgrond heb ik verkregen via een vriend (heeft ganse hopen liggen die hij elk jaar langs alle kant gaat 'opzuigen' met zijn bladzuiger) is al half verteerd.
Brengt U tijdens de winter een beschermingslaag vanbovenop de grond of laat U die liggen zoals hij ligt?

jerko

Veel keukenafval ttz geen gekookte of vet bevattende dingen, koffiedik, bladafval van struiken e.d. Snoeisel, geen takken tenzij fijne in kleine stukken geknipt. Op Google bvb kun je wel ergens iets vinden in de aard van "Hoe maak ik...." Opgepast eikenblad is niet geschikt! In de winter doe ik er niks aan, zeker niet afdekken met plastiek of een zeil = verstikken. Je mag zelfs in de winter verder opvullen, in 't voorjaar den hele boel eens omdraaien.

Paul, wat is er dan zo slecht aan eikenblad? Ik heb enorm veel eikenbladeren en ben nu bezig met ze te laten verteren in blauwe tonnen met een deksel erover zodat ze kunnen rotten. elk jaar giet ik de ton leeg en neem het weer op met mijn grasmachine zodat alles nog eens goed versneden wordt en dan terug in de ton. Ik heb reeds tonnen staan van de jaren 2006, 2007 en was van plan om die van 2006 te gebruiken in 2009.
maandag 8 september 2008 - 23:39
Dany

Dany

Zeg Willy, het zou wellicht velen interresseren waaruit uwe "steengrond" bestaat......pure baksteen, verbrijzelde dakpannen, puimsteen enz enz

Ja dat wil ik ook wel eens weten
maandag 8 september 2008 - 23:41
Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

(Paul, wat is er dan zo slecht aan eikenblad? Ik heb enorm veel eikenbladeren en ben nu bezig met ze te laten verteren in blauwe tonnen met een deksel erover zodat ze kunnen rotten. elk jaar giet ik de ton leeg en neem het weer op met mijn grasmachine zodat alles nog eens goed versneden wordt en dan terug in de ton. Ik heb reeds tonnen staan van de jaren 2006, 2007 en was van plan om die van 2006 te gebruiken in 2009)



Eikenblad bevat veel looizuur en bij gebruik in grote hoeveelheden beïnvloedt dat wel de kwaliteit van uw composthoop. Meet eens (of laat het meten) de zuurtegraad van uw eikenbladspul...
dinsdag 9 september 2008 - 20:29
Paronoto

Paronoto

CITAAT:
">#666666;'>
CITAAT:
">#666666;'>
Paul gelooft ook niet in mijne "steengrond" LOL ! The proof of the pudding is in eating it he ..


Zeg Willy, het zou wellicht velen interresseren waaruit uwe "steengrond" bestaat......pure baksteen, verbrijzelde dakpannen, puimsteen enz enz


het anorganisch gedeelte van grof naar fijn
Gebroken baksteen, taunus kwarts, japanse split, zware puimsteen, aquariumkiezels en twee soorten "brekerszand" heel grof en iets minder grof .. stenen genoeg ?


Mmmm, wat een mengsel...vraag is hoe geraakt ge daar allemaal aan...sommige van die dingen heb ik nog nerges te koop gezien..Bij de metsers? LOL
woensdag 10 september 2008 - 16:04
Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

CITAAT:
">#666666;'>
CITAAT:
(Paul, wat is er dan zo slecht aan eikenblad? Ik heb enorm veel eikenbladeren en ben nu bezig met ze te laten verteren in blauwe tonnen met een deksel erover zodat ze kunnen rotten. elk jaar giet ik de ton leeg en neem het weer op met mijn grasmachine zodat alles nog eens goed versneden wordt en dan terug in de ton. Ik heb reeds tonnen staan van de jaren 2006, 2007 en was van plan om die van 2006 te gebruiken in 2009)



">#666666;'> (Paul, wat is er dan zo slecht aan eikenblad? Ik heb enorm veel eikenbladeren en ben nu bezig met ze te laten verteren in blauwe tonnen met een deksel erover zodat ze kunnen rotten. elk jaar giet ik de ton leeg en neem het weer op met mijn grasmachine zodat alles nog eens goed versneden wordt en dan terug in de ton. Ik heb reeds tonnen staan van de jaren 2006, 2007 en was van plan om die van 2006 te gebruiken in 2009)



Eikenblad bevat veel looizuur en bij gebruik in grote hoeveelheden beïnvloedt dat wel de kwaliteit van uw composthoop. Meet eens (of laat het meten) de zuurtegraad van uw eikenbladspul...


Deze bladeren bevatten idd veel looizuur .. dat vertraagt of bemoeilijkt aanvankelijk het composteringsprocess maar na goede compostering blijft daar niets of niet veel van over, waarom zou men anders in de oude jaargangen van Cactusweelde steeds de onverbloemde lof zingen van "bladaarde" in termen van "het beste is blad van eik of beuk" .. beide dus moeilijk te composteren spul .. er is trouwens heel veel te vinden op het internet over het composteren van deze materialen .. tismaardatgetweetwaartezoeken


Jaja, Internet, heb ik ook al 'n paar keren doorbladerd..maar ook daar al wat meniningsverschillen..het is "des mensen". Ieder zijn gedacht zegt Boma.
U zegt het wel "Oude jaargangen"....we zijn nu al 2008. En ondertussen zijn we al HEEL VER van het oorspronkelijke onderwerp (Aloë aristata) verwijderd..ho een ....enz
woensdag 10 september 2008 - 16:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon