menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaai- en andere vermeerderingsmethodes

Ga naar meest recente reactie

Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

Maken we van deze Topic een VASTE TOPIC waarin men alles wat met het vermeerderen van planten te maken heeft kan samen bundelen? Kunnen we tevens de reeds "uitgeplozen" onderwerpen er in onder brengen om alle kopbrekend opzoekwerk voorgoed uit te sluiten?Of maken we gebruik van Alains Topic (Alles over zaaien) die we dan qua naam en bestemming aanpassen ?
Laat u horen.
zaterdag 15 december 2007 - 14:58
stekeltje

Tekst aangepast

Stekeltje

èèn vaste topic voor zaaien; substraten; vermeerderen lijkt me aangewezen
en èèn samengevoegde vaste topic voor zaden en planten te koop of te ruilen /weggeven ook
zaterdag 15 december 2007 - 15:09
Paronoto

Paronoto

We zulllen er NOOIT uit geraken, ieder zijn goesting blijkbaar. Mij niet gelaten, ik insisteer niet meer. Allé, het moet toch mogelijk al wat al over zaaien bijeen"gememd" werd te groeperen in die vaste Topic? Idem voor alle voorgaande supplementaire Topics over weeral andere algemene onderwerpen?Of gaan we hierover ook nog maar ne keer over en 't weer "memmen"?
zaterdag 15 december 2007 - 17:46
Tomby

Tomby

Ik snap Paronoto met zijn nieuwe topic maar ik zou eerder getiteld hebben: andere vermeerderingsmethodes, ofzoiets aangezien voor zaaien een apparte topic voor gepinned staat. Als men stekken en enten enzovoort onder zaaien ga zetten gaan er velen nog altijd afkomen met dezelfde vragen omdat het tussen alle zaaimethodes enzo gegooid is (warreboel).
Het hoofdprobleem blijft nog altijd de afwezigheid van sub-topics wat Alle problemen met een vingerknip zou opgelost hebben. Maar toch vind ik dat er voldoende gepinde moeten bijkomen (specifieke) anders is het een warreboel plan. Hiervoor is wel overleg nodig denk ik voor er mensen er de brui aan geven ondertussen ze zeker een hele nuttige bijdrage kunnen leveren aan deze veranderingen.
misshien moeten we maar eerst een topic openen om de ideeën van gepinde topics van iedereen te vergelijken.

Groeten Tom
zaterdag 15 december 2007 - 20:18
Ferdinand

Tekst aangepast

Ferdinand

Ik denk dat Tom hier een opening heeft gemaakt.
Trouwens op het Duits hybridenforum ( http://www.hybridenforum.com/) werken ze ook ongeveer zo. Mischien kan er eens naar gezien worden.
Zo kan eventueel een vaste hoofd topic gemaakt worden voor vermeerderings methoden, die dan onderverdeeld wordt:
bv, zaaien, grondstoffen, scheuren, ziektebestrijdings middelen enz...
Allee laat eens jullie mening horen.
Fernand
zaterdag 15 december 2007 - 21:00
stekeltje

Stekeltje

dat zou te doen zijn
zaterdag 15 december 2007 - 21:51
Alain1

Alain1

Ik wil gerust verschillende topics aanmaken (wat ook in mijn achterhoofd zit), maar eerst heb ik er bewust slechts 2 aangemaakt nl ZAAIEN en SUBSTRATEN. Dit om ook eens te zien hoe erop wordt gereageerd.
Ik zie dat er verschillende malen naar gekeken is door mensen maar er staat eigenlijk buiten ik en Jumperke nog niets op .... Ik kan moeilijk het ganse forum gaan afschuimen om te zoeken wie wat en hoe geschreven heeft ... Dat is een fulltime-job + overuren!!!
Eens jullie ook reageren op die vastgepinde Topics, kan ik na een x aantal tijd een beknopte samenvatting maken (met natuurlijk een verwijzing naar jullie naam).
Ik kan ook alles uit een boekske gaan overnemen en plaatsen maar dat is niet mijn bedoeling. Dus plaats maar uw ervaringen, weetjes, tips ed neer.
Verder had ik inderdaad ook nog mogelijk vastgepinde topics , zoals eerder vermeld, in mijn hoofd :
Alles over zieke planten + bestrijdingsmiddelen, winterrust, watergift, enten, tips bij geslachtsherkenning, ...

zondag 16 december 2007 - 05:35
kurt

Kurt

Eens zien of ik het goed begrepen heb.
Er wordt gekozen voor een vastgepinde topic met als titel: vermeerderingsmethoden

Als je die opent, krijg je netjes de onderverdeling van zaaien, grondstoffen, scheuren, ziektebestrijdingsmiddelen,... en dat telkens met een link naar de losse topic waarin dan alle info wordt verzameld over dat onderwerp.

Voordelen van dit systeem:
1. Je hebt bovenaan op het cactusforum minder vastgepinde onderwerpen waardoor je niet naar beneden moet scrollen om te zien of er roodgekleurde (nog niet bekeken) topics zijn.

2. Goede nette en overzichtelijke structuur voor beginners die voor het eerst komen en voor alle anderen.

3. Als er dan antwoorden of berichten worden bijgeschreven in een subrubriek (die losse topics zijn), dan verschijnen die losse topics eveneens telkens bovenaan in de lijst van roodgekleurde (nog niet bekeken) topics. Dus beter te volgen voor iedereen zonder dat je als alledaags forumbezoeker dagelijks in die vaste topic moet gaan zien.


Ik probeer hier eens een voorbeeldje te maken van hoe dat er dan ± zou kunnen uitzien:

Stel dat dit hieronder de inhoud is van die vaste topic vermeerderingsmethoden

Alle info over zaaien http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=10&tid=13171

Alle info over grondstoffen http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=10&tid=13170

Alle info over scheuren http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=10&tid=5452&hl=scheuren

Alle info over ziektebestrijdingsmiddelen http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=10&tid=678l




Deze topic zou ik eventueel naast het vastpinnen bovenaan ook nog eens kunnen op slot steken zodat men op deze hoofdtopic zelf geen reacties kan plaatsen. Dit wederom om het net en overzichtelijk te houden.

OPGELET: De bovenstaande links zijn momenteel uiteraard gewoon fictief. Indien jullie ermee akkoord gaan, dan kan ik er echte aanmaken.

Graag jullie reacties en ook vermelden welke subrubrieken er dan in terug moeten kunnen gevonden worden. (zaaien, ziektes + bestrijding, substraten, scheuren, enten,...)

Mvg,
Kurt
zondag 16 december 2007 - 09:53
Wardje

Wardje

het idee van subcategorieën onder bvb vermeerderen is voor mij het meest logische. Zoals we al een tijdje bezig zijn en zien op enkele duitse forums (beslist eens gaan kijken). Zoals Fernand aangaf, het bevordert de overzichtelijkheid ten volle. Eenmaal de structuur op poten staat, is het aan de leden om op of in te vullen. Ik heb zelf ook al soms een hele tijd moeten zoeken achter bepalde zaken en als die dan mooi onderverdeeld zijn, dan is het zoeken al heel wat beperkter. Als bovendien elk die een bijdrage in de onderverdeelde rubrieken opent,een gepaste en treffende titel pakt, wordt het zoeken mijn inziens nog gemakkelijker. Dus ik ben gewonnen voor het idee van de subrubrieken. Wat betreft het opvullen van de nieuwe topics en het feit dat er daar momenteel nog niets of weinig in staat het volgende. En opgepast : hier wil ik niemand treffen, het is alleen mijn gedacht die ik kwijt wil. We moeten leren aanvaarden dat niet iedereen heel veel tijd achter z'n computer zit en het internet afschuimt achter alle nieuwtjes. Daarmee bedoel ik dat we nietmogen verwachten dat er op een bepaalde topic of reactie ,binnen het uur of zelfs dezelfde dag al opnieuw reactie komt. Ik zie het bij mezelf. Ik ga nog steeds werken (zoals velen onder u allicht), als ik al eens thuis ben (ssst, dat mijn vrouw het niet hoort , anders is 't van ...weer) dan heb ik vaak nog andere zaken te doen dan achter mijn pc te zitten. Dus laten we met z'n allen wat verdraagzamer, wat toleranter zijn, dan ziet de wereld er al een stuk beter en aangenamer uit. En hoe optimistisch we ook mogen zijn, de wereld gaan we niet veranderen, de mensen en hun karakter ook niet. We nemen elke vogel zoals hij of zij gebekt is. Oef : dit moest er eens uit. Ik beleef heel veel plezier aan de 4 forums waar ik ingeschreven ben en zou dit HEEL GRAAG zo houden.
Allemaal nog een prettige zondag gewenst.
zondag 16 december 2007 - 11:12
Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

Hallo allemaal,

Mijn antwoord kun je al raden, ik ben al den helen tijd aan het pleiten voor een meer overzichtelijk systeem dat eindelijk eens wat meer orde brengt in de huidige warboel van de massa topics waar niemand nog aan uit kan. De idee van Kurt is goed en moet alleen nog praktisch goed op poten gezet worden want eens goed gestart moet het blijven dienen.Ik zie het als een soort bibliotheek met één Hoofdtopic die een titel moet krijgen (Culturgids ?) die ALLES omsluit en waarin subtopics zijn ondergebracht zoals 1- Vermeerderingsmethodes (zaaien/verspenen-stekken) -- 2 Subtraten/ Voeding 3- Ziekten/Plagen/Bestrijding - 4- Enten (onderstammen, technieken e.a.). Ik wil er best veel tijd aan besteden om in alle voorgaande Topics de meest evidente info te gaan opspeuren en over te hevelen naar een van die "schuiven".
Ik meen dat, eens dit systeem gerealiseerd is EN gerespecteerd wordt (!), het voor iedereen gemakkelijker en aangenamer wordt. Is dit te hoog gegrepen?

zondag 16 december 2007 - 15:39
stekeltje

Stekeltje

Zoiets moet te doen zijn hè, mijne zegen heb je
zondag 16 december 2007 - 16:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon