menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Steviaplant overwinteren.

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

afgelopen zomer een steviaplantje gekocht,buiten gezet en voor de rest verwaarloosd wegens heel druk met de laatste loodjes aan de bouw,gezondheidsproblemen +mama die plotseling heel erg ziek werd.
wat houd die "verwaarlozing" in?
hij/zij/het...kreeg water als ik zag dat het droog stond,
een afgebroken topje had ik terug in de pot gestoken,die blijkt nu geworteld te zijn
verder stond die dus gewoon buiten te staan,paar keer omgevallen,scheefgegroeid maar nog steeds in leven...
heb hem gisteren in huis(veranda) gehaald,het stekje apart opgepot,de plant(die nu ongeveer 30 cm of iets meer,hoog is)uit de pot gelicht en opnieuw opgepot zodat die nu weer rechtstaat.
en nu wil ik die eigenlijk snoeien om de winter door te brengen....
"het" bestaat uit 2 "stengels" met allemaal blaadjes aan(verkleurde en gehavende maar ook groene)
de stengels zijn nogal stug en hard,verhout?
mag ik die met snoeischaar redelijk kort afknippen en binnen in vorstvrije ruimte zonder verwarming overwinteren,of moet ik er van af blijven,niks snoeien en wel warm zetten??
en de blaadjes,mogen die er eventueel ook af(ken iemand met suikerziekte,wou eigenlijk aan hem geven,de goeie blaadjes dan)
dus mag dat eigenlijk kort en kaal weggezet worden voor de winter?? heb wat rondgezocht maar niet veel kunnen vinden over de verzorging in de winter.
thanks!!
dinsdag 25 november 2008 - 12:30
monique251

Monique251

Wat ik er over kon vinden is dat de plant binnen moet overwinteren (warm) maar dat er voor een goed resultaat wel een daglicht lamp boven moet hangen die 14 tot 16 uur per dag voor licht moet zorgen.
Lijkt me erg veel moeite en kostbaar om de plant dus de winter door te krijgen.
Wellicht hebben anderen nog meer informatie.
Groet, Monique
donderdag 27 november 2008 - 21:07
Fons

Fons

Hier staat stevia gewoon in de serre matig licht bij min. temp. van +3°c, de plant in droge omgeving houden en potgrond licht vochtig houden. Bij ziekte behandelen met schimmelwerend middel.
donderdag 27 november 2008 - 23:30
cetinel

Cetinel

denk dat ik ze dan maar ga binnen halen en op een lichte niet verwarmde ruimte binnen ga overwinteren
bedankt voor de antwoorden!!
zaterdag 29 november 2008 - 13:49
bloemenkoningin

Bloemenkoningin

Hallo, bloeit de stevia ook? Ik ben op zoek naar de steviaplant maar hier in de buurt kan ik hem niet kopen. Zaden misschien wel via een website? Ik zit met suiker problemen en een blaadje werkt net als suiker in de thee.

Groetjes Marion
maandag 19 januari 2009 - 12:16
Aileen

Aileen

Ik zou persoonlijk niet gaan snoeien zo.

Alleen bij het uit de grond halen van wortels durf ik in de winter beginnen werken met mijn kruiden en planten. Maar snoeien is en blijft bij de meeste planten een don't tijdens de winter.
maandag 19 januari 2009 - 17:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon