menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomatenplanten vrij van ziekten

Ga naar meest recente reactie

Alexandrina

Alexandrina

Hallo,
Ik heb weinig ervaring met het kweken van eigen groeten, maar probeer om tomaten te laten groeien in een serre.
Wat kan ik best doen - liefst zonder gebruik van insecticiden -om de tomatenplanten vrij van ziekten en ongedierte te houden?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
donderdag 15 mei 2014 - 19:53
Druid

Druid

Water geven aan de voet en zeker niet op de bladeren.
(veel meer weet ik er ook niet over )
vrijdag 16 mei 2014 - 01:01
zourky

Zourky

Tomaten plant ik ieder jaar in een serre het zijn er maar een acht en spuit ze niet tegen insecten omdat ze er bijna niet op voorkomen water en voeding het is voor eigen gebruik,ik heb al geweest dat ik er teveel gezaaid had,in de serre een acht en de rest buiten,het is ook al geweest dat die buiten beter waren gelukt dan in de serre dikker en meer maar dat hangt af van het weer en ook maar drie trossen, in de serre laat ik ze groeien tot 5 a 6
veel geluk met de tomaten
Groetjes Richard
vrijdag 16 mei 2014 - 08:05
verbena46

Verbena46

Zet je planten met ruime afstand van elkaar .plm.50-70 cm.
Eenmaal voldoende gegroeid , mag je de onderste paar bladeren wel verwijderen
zodat er geen blad met de grond in aanraking komt d.i.v. met gevaar voor schimmelziektes.
De serre veel luchten.



vrijdag 16 mei 2014 - 14:40
zourky

Zourky

Iets dat ik ook altijd doe de bloemen van tomaten bestuiven omdat in een serretje weinig bijen en hommels vliegen die zorgen voor een goede bestuiving,daarom doe ik het met een bundeltje zachte pluimen in ieder kippenren te vinden geen pluimen van de vleugels maar wel van de zachte van buik of rug,die bind je op een stokje zo bekomt je een kleine plumeau (veren op een stok waar ze mee het stof verwijderen)