menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomatenplanten vrij van ziekten

Ga naar meest recente reactie

Alexandrina

Alexandrina

Hallo,
Ik heb weinig ervaring met het kweken van eigen groeten, maar probeer om tomaten te laten groeien in een serre.
Wat kan ik best doen - liefst zonder gebruik van insecticiden -om de tomatenplanten vrij van ziekten en ongedierte te houden?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
donderdag 15 mei 2014 - 19:53
Druid

Druid

Water geven aan de voet en zeker niet op de bladeren.
(veel meer weet ik er ook niet over )
vrijdag 16 mei 2014 - 01:01
zourky

Zourky

Tomaten plant ik ieder jaar in een serre het zijn er maar een acht en spuit ze niet tegen insecten omdat ze er bijna niet op voorkomen water en voeding het is voor eigen gebruik,ik heb al geweest dat ik er teveel gezaaid had,in de serre een acht en de rest buiten,het is ook al geweest dat die buiten beter waren gelukt dan in de serre dikker en meer maar dat hangt af van het weer en ook maar drie trossen, in de serre laat ik ze groeien tot 5 a 6
veel geluk met de tomaten
Groetjes Richard
vrijdag 16 mei 2014 - 08:05
verbena46

Verbena46

Zet je planten met ruime afstand van elkaar .plm.50-70 cm.
Eenmaal voldoende gegroeid , mag je de onderste paar bladeren wel verwijderen
zodat er geen blad met de grond in aanraking komt d.i.v. met gevaar voor schimmelziektes.
De serre veel luchten.



vrijdag 16 mei 2014 - 14:40
zourky

Zourky

Iets dat ik ook altijd doe de bloemen van tomaten bestuiven omdat in een serretje weinig bijen en hommels vliegen die zorgen voor een goede bestuiving,daarom doe ik het met een bundeltje zachte pluimen in ieder kippenren te vinden geen pluimen van de vleugels maar wel van de zachte van buik of rug,die bind je op een stokje zo bekomt je een kleine plumeau (veren op een stok waar ze mee het stof verwijderen)
wat ook ideaal is had mijn vader vroeger een konijn staart op een stokje en zo kan men om de twee dagen in de namiddag eens licht over de bloemen gaan om de bloem te bevruchten (anders geen tomaten)
Groetjes Richard
zaterdag 17 mei 2014 - 09:11
cetinel

Cetinel

gewoon de tomatenplant trillen aan de bloemtrossen is genoeg hoor,hoeft niet de bloemen me een penseel of wat dan ook te bestrijken..gewon efkes tikken op de bloemtrosjes..
zaterdag 17 mei 2014 - 10:50
Victor44

Victor44

Akkoord met Cetinel en Verbena, gewoon dagelijks trillen en vooral veel luchten!
zaterdag 17 mei 2014 - 16:08
zourky

Zourky

Er zijn trilapparaten, die men tegen de stam kan houden,zelfs wind is al voldoende
maar voor mijn acht planten doe ik het zoals vroeger ik wil geen afbreuk doen aan hoe andere het doen ieder doet het maar op zijn manier (mijn kleinzoon zegt toch dat ik zeg vroeger was alles beter mensen van nu kunnen moeilijk vergelijken met nu en vroeger maar gekookte ham vroeger was toch anders dan nu en ik vind het zo met alles misschien is dat oud worden ?
Groetjes Richard
zondag 18 mei 2014 - 08:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon