menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat doen die kwekers

Ga naar meest recente reactie

Tarragon

Tarragon

Sinds januari ben ik - zoals enkelen ook wel weten - aan het planten geslagen en heb ik een aantal zaadjes gezaaid en braafjes liefdevol verzorgd.

Maar als ik nu op de markt rondloop bij de plantjesstand, en ik vergelijk wat men daar aanbiedt met wat ik heb, dan valt het contrast ernstig tegen.

Om maar één voorbeeld te noemen... mijn paprikazaadjes zijn uitgegroeid tot mini-plantjes van een centimeter of 5, met "al" vier echte blaadjes, terwijl de plantjes op de markt goed 30 centimeter hoog zijn en een rijkdom aan blaadjes tentoonspreiden.

Ik ga er heel sterk vanuit dat ik goed zaadgoed heb, dat goede kiemkracht heeft en goede groeikracht. Voor water en voeding is gezorgd.

Dus welke truukjes gebruiken die gasten om zo'n mooie plantjes te krijgen in - naar ik toch sterk vermoed - dezelfde tijd?
dinsdag 19 april 2011 - 14:03
jdcoster

Jdcoster

Mijn hongaarse paprikaplantjes zijn zijn nu ongeveer ook zo groot en ik ben er heel gerust in dat ik daar van zal kunnen beginnen oogsten vanaf eind augustus en dat wel tot eind oktober.
De plantjes in de handel zullen zeker al een maand vroeger voldoende grote vruchten geven maar kosten ook veel duurder. Een flink deel van de prijs is voor de stookolie die daarvoor gebruikt werd... .
Eenjarige bloemen die men zelf zaait halen die anderen uit de kwekerijen ook nog wel in en zullen zelfs nog wat doorbloeien als de anderen al gestopt zijn, en dat is ook interessant.
Vooral geen minderwaardigheidscomplexen krijgen dus.
dinsdag 19 april 2011 - 15:19
LauraK

LauraK

De broer van een vriendin van mij zei vroeger altijd: vroeg rijp, vroeg rot. Ik geloof
niet dat hij daarmee op zaailingen van wat voor plantjes dan ook doelde ,
maar daar gaat het wel voor op. Veel leuker om het hele groeiproces
(nog steeds van die plantjes, hè?!) te volgen, en dan lang plezier te hebben van de
bloemen, vruchten e.d.!

Groetjes van Laura.
dinsdag 19 april 2011 - 15:43
timtamtom
dinsdag 19 april 2011 - 20:22
Tarragon

Tarragon

In feite gaat het hier helemaal niet om een spelfout, maar wel een stijlfout.
Wie moet hier nu op zijn fouten gewezen worden, Timtamtom?

Toen ik jouw leeftijd had, was ik ook zo.
Maar ik leerde iemand kennen die op gebied van schrijven een regelrechte ramp was. Hij kon echter wel een computer uit elkaar schroeven en elk onderdeeltje losmaken, alles onder elkaar husselen en dan de machine weer ineenknutselen, nog onderdeeltjes overhouden en het mormel aan de gang krijgen en zelfs beter doen werken dan voorheen.
Op gebied van elektriciteit, elektronica en computers was die man geniaal, maar een zin "zonter VouDen skraivenn" kon hij niet.

Was ik dan beter dan die man omdat ik kon spellen en hij niet?
Ik kan geen computer bouwen.

We leren mensen te waarderen om wat ze kunnen. Niet om wat ze niet kunnen.
Ik ben erg blij dat ik hier mensen vind die tips geven om mij verder te helpen bij mijn "eerste pasjes" op tuingebied. Dat ze foutjes schrijven, daar kijk ik grootmoedig overheen. Als ik de spelling van anderen wil verbeteren, meld ik me aan bij een taalforum

Aan iedereen bedankt voor de bemoedigende woorden.
Ik probeer nu wat geduldiger te zijn
dinsdag 19 april 2011 - 21:44
jdcoster

Jdcoster

Het krioelt hier vaak van de taal-, stijl- en spelfouten. Ook ik erger mij daaraan en probeer me steeds helder uit te drukken in onze standaardtaal.
Dit soort uitschuiver noemt men een pleonasme jonge vriend. Ik heb helemaal geen probleem met die opmerking, alleen ... als we ieder tekstje onder de loep gaan nemen zal ons dat erg ver leiden.
Opmerkelijk is het dat jij daar op let. Ik zie beroepshalve dagelijks veel jonge mensen en weinigen daarvan hechten belang aan een correct taalgebruik, mijn hoed af voor jou.
dinsdag 19 april 2011 - 22:07
Mandy

Mandy

Zo heb ik gister ook op de markt gestaan........ maar ik weet dat mijn nu nog hele kleine tomaatjes helemaal zonder enig spuitmiddel zullen opgroeien en het is zo goed om dat te volgen..... elke dag water, af en toe voeding en dan daarna het grote werk van opbinden, dieven etc. en dan ben je toch maar heel trots als je het eerste tomaatje, rood en nog warm van het zonnetje kunt plukken en proeven.....mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
dinsdag 19 april 2011 - 23:25
Matabish

Matabish

@ Timtamtom,

als je een citaat opent mag je niet vergeten het ook te sluiten, anders gooi je de ganse schikking van de topic overhoop!
woensdag 20 april 2011 - 00:08
Dietmar

Dietmar

De plantjes die je op de markt koopt zijn in beter condities opgekweekt als de gene die de gewone hobbykweker ze inkweekt. Betere temperatuursregeling, eventueel nog CO2 mestgave, bijbelichting,enz.... vraag dat maar is aan een marktkramer
woensdag 20 april 2011 - 00:21
timtamtom

Timtamtom

Sorry, sorry, sorry, sorry!
woensdag 20 april 2011 - 07:12
timtamtom

Timtamtom

Ik zal het niet meer doen hoor.
woensdag 20 april 2011 - 07:13
Matabish

Matabish

al doende leert men hé Timtamtom... wij hebben het ook allemaal moeten leren hoor!
Nog een weetje...als je boven je berichtje op 'wijzig' klikt kan je je eigen berichtje veranderen, da's soms ook makkelijk.
[afbeelding verwijderd niet-https] Matabish.
woensdag 20 april 2011 - 15:16
timtamtom

Timtamtom

Het lukte me eerst niet om op wijzig te klikken!
Maar nu ineens wel
woensdag 20 april 2011 - 15:31
timtamtom

Timtamtom

Ik heb hem maar helemaal weggehaald.
woensdag 20 april 2011 - 15:32
Tarragon

Tarragon

Inmiddels zijn we anderhalve maand verder, en ja, jullie voorspellingen zijn - althans gedeeltelijk - uitgekomen.

De zaaipaprika's zijn weliswaar nog steeds niet zo groot als de plantjespaprika's, maar ze produceren inmiddels wel ook hun eerste bloempjes. Ik was zo verrast, als ik het gisteren opmerkte.

En de tomaatjes hebben inmiddels allemaal goeie stevige stengels. De Mini-zaaitomaatjes staan in volle bloei en produceren hun eerste piep-maar-dan-ook-werkelijk-PIEPkleine tomaatjes.
En de Saint-Pierres blaken van gezondheid en beginnen nu te bloeien.

Inhalen, dat denk ik niet, maar bijbenen, jo... dat gaat wel in orde komen.
Ik heb nu weer iets meer vertrouwen.

Daaaaaankewel!
vrijdag 10 juni 2011 - 12:54
Mandy

Mandy

Fijn......

Ik vind het altijd zo'n machtig gezicht als een klein iel tomaatje opeens een stevige stam schijnt te krijgen, dan is het iele ervanaf en wordt een een mooi stevig geval... en dan gaat het heel snel... bloempjes, tomaatjes etc etc.....
vrijdag 10 juni 2011 - 12:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon