menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onmisbaar in de moestuin

Ga naar meest recente reactie

Calliope

Calliope

Ik ben wel nieuwsgierig: Wat is voor jou onmisbaar in de moestuin?

Wie weet doe ik nog ideeën op, ik ga mijn moestuin nl uitbreiden


Voor mij onmisbaar: sla!
vrijdag 25 februari 2011 - 21:49
marero

Marero

mijn klein houten krukske om op uit te rusten als mijne rug het weer begeven heeft en tomatjes
vrijdag 25 februari 2011 - 21:50
Detuinenindemen

Detuinenindemen

snijbiet!!
vrijdag 25 februari 2011 - 21:51
Rita1960

Rita1960

bieslook en peterselie..
vrijdag 25 februari 2011 - 22:21
Calliope

Calliope

Marero

Snijbiet is een goede! Veel goede dingen over gehoord, maar nu nog niet gezaaid ivm ruimtetekort. Bieslook en peterselie staan nu ook op het lijstje. Leuk om te lezen wat voor jullie onmisbaar is!
vrijdag 25 februari 2011 - 22:31
Mandy

Mandy

Knoflook en runnerbeans ( snijbonen )
vrijdag 25 februari 2011 - 22:32
Gehenna

Gehenna

boontjes
vrijdag 25 februari 2011 - 22:34
an

An

fruitboompjes, en ook de sla en aalbesjes en aardbeien.
komkommer,meloentjes.peultjes,paprika en tomaten,
meer kan ik echt niet kwijt dit is al eigenlijk te veel van het goede,in
mijn stads tuintje.
vrijdag 25 februari 2011 - 23:03
squarefoot1

Squarefoot1

sla tomaten komkommer paprika radijsjes hmmm lekker
zaterdag 26 februari 2011 - 09:04
lentemode

Lentemode

En een sterke rug,
en water,
en toefen snijbloemen tussen de groenten en kruiden,
en tijd, en liefde...

Groetjes,
Mia

en postelein
en schorseneren
en pastinaken
en pompoenen Butternut
zaterdag 26 februari 2011 - 09:20
lydia2

Lydia2

paprika, tomaten, courgette

maar vooral veel prei en selder, beiden voor de soep

groeten

Lydia

zaterdag 26 februari 2011 - 15:08
Calliope

Calliope

Wat een leuke soorten staan er tussen. Ik heb nu een hele kleine moestuin en moest dus altijd rekening houden met de ruimte (of beter: het tekort ). Maar nu... Ik ga denk ik ook een groot deel gebruiken voor pompoenen en sierkalebassen.

Daarnaast ga ik natuurlijk boontjes, sla, aardbeien, courgette, andijvie, radijsjes, komkommers zaaien.

@ Batdah: Waar bestel/haal jij je zaadgoed? Ik ken de soorten niet die je noemt.

@ Lentemode: de soorten die jij noemt zijn voor mij echt onbekenden. Ik denk dat ik die in de komende jaren wat ga proberen.
zaterdag 26 februari 2011 - 15:12
Sarah

Sarah

Onmisbaar voor mij:
Sla, boontjes, tomaten, komkommers, frambozen, bramen aardbeien en aalbessen, zeker onmisbaar. Daarnaast nog veel semi onmisbaar.
zaterdag 26 februari 2011 - 15:18
Dietmar

Dietmar

* Tomaten
* Paprika's
* Selder
* Prei
* Spinazie
* Courgette

* Ne goeie thermometer in de serre en een goei waterpomp.

Voor de rest een goei frisse pint bier & goei weer
zaterdag 26 februari 2011 - 15:26
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

wat voor mij onmisbaar is in de moestuin:

Tomaten
komkommer
sla
andijvie
boontje
En de frambozen
Voor de kleur: Een bloemetje hier en daar.

Groeten
Cedric
zaterdag 26 februari 2011 - 15:35
guy_fruit

Guy_fruit

Onmisbaar voor mij:
tomaten
paprika & pepers
courgette
groenlof en roodlof (radissio rosso)
struikbonen
sla en rucola (notensla)
aardbeien
en natuurlijk ook druiven, kleinfruit, steenfruit en pitfruit!

Guy
zaterdag 26 februari 2011 - 15:44
greener

Greener

Wedstrijdpompoenen en reuzetomaten

Sebas
zaterdag 26 februari 2011 - 17:47
marero

Marero

ahjaa mijn jarrebezen, wie van de noorderburen weet wat dat is? en mijn frambozen was ik ook vergete
en kgaan vant jaar van die gekleurde snijbiet proberen ook, ben es curieus naar wat da ga smaken
zaterdag 26 februari 2011 - 18:02
annemiek123

Annemiek123

voor mij in de tuin:
tomaten, paprika, sugarsnaps, courgette en al mijn fruitbomen/struiken
zaterdag 26 februari 2011 - 19:26
Mandy

Mandy

Klopt... mijn buurman noemt aarbeien ook jarrebeezen


.
zaterdag 26 februari 2011 - 19:39
Calliope

Calliope

Oh lekker, sugarsnaps! De roodlof heb ik al wel in huis, maar ik heb het nog niet gezaaid; geen ruimte afgelopen jaar. Ik ben daar erg benieuwd naar hoe die soort groeit en smaakt.
zaterdag 26 februari 2011 - 22:12
marero

Marero

grijze roodbloeiers?????? explain please
zaterdag 26 februari 2011 - 23:47
Mandy

Mandy

wollen wanten zijn jonge tuinboontjes
zondag 27 februari 2011 - 11:16
Mandy

Mandy

Onmisbaar is ook bij mij de patisson
zondag 27 februari 2011 - 11:17
Mandy

Mandy

En minstens 10 verschillende soorten aardappeltjes natuurlijk ( om het hele jaar van te kunnen eten/ genieten......
zondag 27 februari 2011 - 11:19
Rita1960

Rita1960

en niet te vergeten, de pastinaak en de schorseneren..
zondag 27 februari 2011 - 15:28
Mandy

Mandy

En heel veel mint....... zo lekker bij de nieuwe aardappeltjes zo dadelijk......
zondag 27 februari 2011 - 17:43
Mandy

Mandy

Zojuist even de aardappeltjes gecheckt!! prima.... Ben nu bijna op de helft.... dus ik kom weer lekker uit dit jaar....mmmmmmmmmmmmmmmmmmm
zondag 27 februari 2011 - 17:44
Hilde1741

Hilde1741

Boontjes, tomaten en paprika's, maar zeker ook de lekkere frambozen uit Nederland Ze hebben de winter goed overleefd Sebas !
zondag 27 februari 2011 - 18:48
Calliope

Calliope

Zijn peultjes en sugarsnaps niet hetzelfde?

Hoe bewaar je aardappelen het hele jaar door?


Ha, er gaat een wereld (letterlijk en figuurlijk) voor me open! Ik heb nu eindelijk de ruimte om alle lekkere groentes te proberen!
zondag 27 februari 2011 - 19:31
Mandy

Mandy


Peultjes zijn een erwtenvarieteit waarvan de erwt nog niet rijp is. en de sugarsnap is veel dikker, boller en het erwtje dat erin zit is er al.......


Aardappelen bewaar je het beste , althans ikzelf, in de kelder... koel en donker....
zondag 27 februari 2011 - 19:44
Rita1960

Rita1960

Nee, peultjes zijn niet gelijk aan sugarsnaps.. peultjes oogst je best in een eerder stadium.. en sugarsnaps zijn een andere soort en kun je in een later stadium oogsten..

bewaren aardappelen koel en donker....


en wel alles proberen he, maar best niet alles tegelijk. (is erg intensief)

groetjes,
Rita
zondag 27 februari 2011 - 19:45
spicegirl

Spicegirl

mmmm, ik heb al weer helemaal zin in het moestuinjaar!
Voor mij onmisbaar: bonen (genoeg om het hele jaar van te eten), aardbeien, pompoenen, sla, heel veel sla, tomaat, komkommer, aardappels, bieten, prei.
zondag 27 februari 2011 - 20:56
Calliope

Calliope

Nee, zeker niet allemaal tegelijkertijd. Eerst maar eens kijken of ik met de zaden die ik heb de tuin kan vullen. De bijzondere soorten waarvan ik nog geen zaden heb, komen daarna wel.
zondag 27 februari 2011 - 21:19
lentemode

Lentemode

Enne... waar vinden jullie zakjes sugarsnaps ?

Keek al bij enkele tuincentra en nog niks gevonden...

Hellep !
Ze moeten bijna de grond in ...

Groetjes,
Mia
zondag 27 februari 2011 - 22:33
an

An

ik hoorde bij diana's moestuin
dat je daar sugarsnaps kan kopen
zondag 27 februari 2011 - 22:44
an

An

http://www.freewebs.com/ruudendiana/
dit is de site van haar.
ik had het geloof ik gehorrt dacht ik van Annemieke123
zondag 27 februari 2011 - 22:46
Calliope

Calliope

Ik heb ze ook in huis. Volgens mij gekocht bij de Welkoop. Of bij Vreeken.
zondag 27 februari 2011 - 22:58
an

An

ik heb ze niet gekocht want ik heb er geen plek voor meer ,
zijn toch verschillende soorten bonen,?
ik plant alleen mijn peultjes nog waar ik super blij mee ben en voor de aardig heid zaai ik sperciboontjes in pot (voor de meiden)
maandag 28 februari 2011 - 08:34
an

An

Ik heb bij de aldie toen een zakje gehaald met sperciboontjes,
voor 0,40 cent en die zaai ik in een pot (ruime pot 1 zaadje per pot)
zaai maar 2 potten ,en dan laat ik ze daar verder in groeien tot dat er sperciboontjes aan komen,
vorig jaar ben ik ze vergeten te zaaien (want ik vergeet de tijd steeds wat wanneer wel en niet kan zaaien)
en het jaar daarvoor had ik 2 potten gezaaid met 2 plantjes voor het idee want Anouk had het jaar daarvoor een school tuintje en ze vond het zo leuk en ik dacht dat kan ik wel in pot proberen zie wel of er wat aan komt.
de opbrengst viel me tegen 6 sperciboontjes per plant maar Anouk super blij zo van hee mam er zitten sperciboontjes aan ,

Als ik het niet vergeet wil ik het nog een keer proberen ,en hopen op een betere opbrengst, anders doe ik het niet meer ,(dat zeg ik nu,maar volgend jaar heb ik weer de kriebels om het te proberen,ik zoek eigenlijk eentje die goed opleverd,bij de supermarkt zijn ook al weer zaden te koop,en ik weet niet of die van de aldie heel goed is ,en wie er op het forum nog meer vandit soort zaden heeft gekocht bij de Aldie en wat hun ervaring is kwa opbrengst,)

heb me hoop nu gevestigd op de peultjes,die gaan tegen de schutting de volle grond in wanneer dat mag (moet ik even op zoeken op het forum)dat wordt me trots samen met me paprika's en tomaten .(hoop alleen dat ik niet weer die aard.ziekte over me tomaten heenkrijg en alles kan weg gooien)
want sla is me alleen de eerste keer gelukt en vorig jaar ook niet (veld sla wel maar kroppen lukten vorig jaar niet het jaar daarvoor wel had toen een hele balkon bak vol met klein duimpje sla hele mooie kropjes maar vorig jaar lukte weinig hiervan en dan beweren ze dat sla zo makkelijk is om te kweken zelfde geld voor radijs en bietjes en worteltjes ga het dit jaar nog en keer proberen maar als het niet lukt schrap ik het .(zeg ik wel nu maar volgend jaar heb ik weer die rot kriebels om het te proberen )
andijvie heb ik ook geprobeert maar die schoot alleen maar uit(die had ik ook in potten waar ik bv mijn appelboompje toen in had staan en toen ipv een kale grond had ik andijvie gezaaid (dacht ruimte)anders is het toch kaal, maar dat lukte niet schoten uit.
maandag 28 februari 2011 - 09:34
annemiek123

Annemiek123

Ik vind de sugarsnaps zooo veel lekkerder dan peultjes, lekker zoet en groot, je kunt ze zo rauw van de plant snoepen, heerlijk, en al lekker vroeg zaaien. Erwtjes vind ik zonde...na het doppen houd je bijna niets over, en bij sugarsnaps eet je de peul gewoon mee op , wel even de draden verwijderen.
Vorig jaar had ik de hoge soort, die werd zowat ruim 2 meter, dit jaar heb ik de delikett en die blijft lager. Allebei had ik ze inderdaad bij diana's moestuin vandaan, maar dat zijn kleine verpakkingen, 25 zaden ofzo, voor mij is dat genoeg, want ik zaai ze in potten en dat werkt prima!
maandag 28 februari 2011 - 09:49
Mandy

Mandy

Jonge erwtjes zijn zo vreselijk lekker.......... veel zaaien-- veel oogsten



.
maandag 28 februari 2011 - 17:23
marero

Marero

allee weeral bijgeleerd, ik dacht ook dat peultjes en sugar snaps hetzelfde waren, mijn peultjes zitten al in de grond in de reuze pot onder de pruimeboom"ahum...in wording" en 3 jarrebezenplantjes, ben es curieus
maandag 28 februari 2011 - 17:45
Mandy

Mandy

Ik stik van de vogels in mijn tuin mar zodra de erwtjes de grond ingaan steek ik er wel een heleboel ouwe takken schuin overheen totdat ze een cm of 40 zijn.......en dan gaat het uitstekend.......
maandag 28 februari 2011 - 17:55
an

An

over wat voor erwtjes hebben jullie het?
en wat voor soort?wist niet dat je die blaadjes ook kon eten,
maandag 28 februari 2011 - 17:59
Borsalino

Borsalino

Mijn benzine waterpomp, drank voor de groenten.

En voor de rest alles in de tuin, teveel om op te noemen.
maandag 28 februari 2011 - 18:03
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Hallo,

ook nog de aardbeitjes Voor de Ice-Cream ,
En natuurlijk de pompoenen Want wat is er nu lekkerder dan een verse pot pompoenen soep in de winter?

Groetjes

Cedric
maandag 28 februari 2011 - 20:14
an

An

Hoi Marianne, kan dat van elk soort erwtje wist ik niet ik,en van welk soort kan je dat dan eten,zoals jij doet.
maandag 28 februari 2011 - 20:29
an

An

HOI Marianne ,jij bedoel groene erwten in zo'n ponds pak nee toch die bedoel je toch niet.
deze week gaan bij de peultjes de volle grond in,ga anders bij de supermarkt wel even kijken in dat zaairek naar spercibonen,,ik zoek een laag rasje die in een potje te kweken is van ongeveer 20 cm doorsnee,wat een leuke op brengst heeft,
kan hier niet zoveel meer kwijt.
hoop dat mijn aardbeien het goed gaan doen dit jaar vorig jaar was slecht ,zal ze even mest gaan geven vandaag of morgen even op het pak lezen wanneer (speciale aardbeien mest)
en moet even kijken wanneer meloenen gezaaid moeten worden,binnenshuis wie weet dat?
dinsdag 1 maart 2011 - 08:32
Sarah

Sarah

Anders groeien ze maar voor de helft
dinsdag 1 maart 2011 - 17:08
an

An

ja wij hebben ze in zakken wat voor plant komt daar uit en hoe zien die erwten er dan uit ,ik heb er nog nooit van gehoort want ik eet die niet waarvoor gebruik je ze dan,

ja en ik koop zeker geen split erwten want dan splitsen mijn plantjes zich nog en dan heb ik nog niks en net wat sarah zegt je krijgt maar een half plantje dan heb je nog niet veel
dinsdag 1 maart 2011 - 17:18
Mandy

Mandy

Wat is er tegen om een zakje zaad van erwtjes te kopen?????





.
dinsdag 1 maart 2011 - 19:10
ev121a

Ev121a

Mijn voornaamste gebied is mijn koude kas daarvan kan ik alles eten bijna het hele jaar. Daar staan in de winter sla, kolen en vanaf maart kan ik er eruit halen
en zaaien spinazie,raapstelen,sla allerlei soorten in de zomer tomaten, uien ,
pepers,paprika,kokommers wortellen die ik in januarie zaai.
Het voor z aaien van boontjes, erwten, tuinbonen,en eenjarige bloemen .
Omdat het een koede kas is zaai ik in januarie ,februarie en maart .
thuis op een slaapkamer op het zuiden zaai ik alles wat op een bepaalde temperatuur gezaaid word.

Daarom kan ik de kas niet missen en kan op tijd beginnen met zaaien.
Dit jaar ga ik vroege boontjes in de kas zetten]

Groenten

dinsdag 1 maart 2011 - 19:24
an

An

Hoi Mandy we maakte een grapje over dat ik geen split erwten moest kopen anders krijg ik maar een half plantje om dat de erwt gesplitst is.

en Eva wat ziet dat er goed uit zo wil ik het jaar ook wel door,
i.p.v de winkel super ziet er heel goed uit.

groetjes an
woensdag 2 maart 2011 - 08:41
Mandy

Mandy

Dat begreep ik wel An....


En Tuinfairy, daar heb je wel gelijk in........zal ook eens gaan neuzen in de shop.....
woensdag 2 maart 2011 - 20:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon