menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Laat je niets wijsmaken

Ga naar meest recente reactie

kvdd

Kvdd

ik lees hier nu een paar weken de berichten,
en wat mij vreselijk stoort is dat hier mensen
godelijke tuiniers blijken te zijn.
ik ben 40 jaar en ben geboren in een tuinbouw ( ne perkoost zoals ze zeggen) bedrijf
lag in de wieg met planten
de groenten voor de markt en de groenten voor eigen keuken stonden thuis altijd ver van mekaar
ik weet uit eigen ondervinding dat het allemaal zo niet simpel is om groentjes zonder poedertjes en zalfjes en chemie groot en gezond te krijgen
als ik tien kooltjes plant en er zijn er 6 of 7 die niet geveld zijn door engerlingen, rupsen, koolvlieg, witte vlieg, natrot enz... enz...
ben ik zeer tevree
tomaten ook
zie hier buitentomaten die al aan het rijpen zijn.
geloof mij echt
buitentomaten die begin augustus rijpen zijn ferm gezonde plantjes.
er zijn kwekers die sommige jaren tot juni moeten stoken om hun serres op temperatuur te krijgen en deftige vruchten te leveren.
en kan hier uren over doorgaan over hetgene dat ik hier lees.
waar zijn we in godsnaam mee bezig.

als je iets gezond en iets puur wil zal je veel tegenslagen kennen.
want dan blijft de grillige moeder natuur heer en meester,
ook in jouw moestuin.
zaterdag 3 juli 2010 - 02:44
pplakke

Pplakke

inderdaad
zaterdag 3 juli 2010 - 06:02
Mandy

Mandy

Je moet gemotiveerd zijn om VEEL TIJD, VEEL ZORG en VEEL HOOP in je groententuin te steken en soms gaat het lekker en soms lukt het niet.

Teleurstellend regelmatig maar ALS het fruit en de groenten WEL geoogst kan worden is het ook enorm GENIETEN
zaterdag 3 juli 2010 - 08:48
Jorg

Jorg

tja kvdd, natuurlijk heb je een punt. Maar niemand post graag zijn mislukkingen op een forum. Als je een beetje logisch nadenkt, ook de beginnelingen, kan je wel snappen dat er ook wel eens iets mis gaat. Iedereen die een moestuin heeft weet dat.
Ervaring kan helpen om invloed uit te oefenen op het resultaat. Maar inderdaad het is de natuur zelf die het laatste "woord" heeft. Ik zeg altijd maar, gebruik boeken en meningen van anderen als naslagwerk en experimenteer zelf wat het beste is voor jou situatie. Moestuin
zaterdag 3 juli 2010 - 14:21
FransNL

FransNL


ik lees hier nu een paar weken de berichten,
en wat mij vreselijk stoort is dat hier mensen
godelijke tuiniers blijken te zijn.
ik ben 40 jaar en ben geboren in een tuinbouw ( ne perkoost zoals ze zeggen) bedrijf
lag in de wieg met planten

.
.
.
tomaten ook
zie hier buitentomaten die al aan het rijpen zijn. geloof mij echt buitentomaten die begin augustus rijpen zijn ferm gezonde plantjes. er zijn kwekers die sommige jaren tot juni moeten stoken om hun serres op temperatuur te krijgen en deftige vruchten te leveren. en kan hier uren over doorgaan over hetgene dat ik hier lees.
waar zijn we in godsnaam mee bezig.


De opmerking over de nu rijpende buitentomaten kan alleen maar richting mij bedoeld zijn. Neemt u mij vooral niet kwalijk dat mijn tomaten inderdaad zo vroeg afrijpen. Het zijn dan ook niet de industrietomaten waar tussen u geboren bent en die vooral geselecteerd zijn op eigenschappen als massaopbrengst (betekent meer eurocentjes) en houdbaarheid ( het duurt nu eenmaal een tijd tussen pluk en aankoop door de consument) . Met de opmerking : geloof mij echt buitentomaten die begin augustus rijpen zijn ferm gezonde plantjes proef ik ongeloof of dit wel kan . Welnu ongelovige ...dat kan. Van mijn acht planten hebben er nu vijf in verschillende gradaties gekleurde tomaten aan hun struik hangen. De eerste rijpe tomaat is zelfs inmiddels al geplukt en verorberd . Speciaal voor u zijn onderstaande foto's vanmiddag zodanig gemaakt dat ze laten zien dat het echt om een actuele foto gaat (Met dank aan het nederlands elftal dat gisteren een mooie prestatie neerzette) .

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Als de (moes)tuin je grote hobby is dan ben je met iets anders bezig dan met massaproduktie zoals die in de tuinbouw . Die kan economisch gezien alleen overleven door massaal gebruik te maken van bestrijdingsmiddelen . Toch kan ook ik niet geheel zonder die poedertjes en zalfjes en chemie zoals je dat zo mooi zegt. Toch lukt me dat voor een groot deel door bijvoorbeeld hulpmiddelen te gebruiken zoals op onderstaande foto's. Worteltjes , sjalot en prei teel ik bijvoorbeeld al jaren onder gaas zodat ik geen last heb van wortelvlieg , preivlieg, preimot,preimineervlieg en ga zo nog maar even door met die enge beestjes . Ook mijn koolplanten beginnen hun bestaan onder gaas .

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

En ja ..soms moet je capituleren en zoiets zie je dan niet op dit forum. De strijd tegen de erwtentrips bijvoorbeeld heb ik opgegeven. Die aantasting kwam ieder jaar terug en ik heb geen zin om te gaan spuiten in een stadium dat er erwten gevormd worden . Dan maar geen erwtjes op mijn bord , dus ook niet die melige bolletjes uit de tuinbouwindustrie waarvan ik weet dat die gegarandeerd bespoten zijn. Over een jaar of twee probeer ik het wel weer opnieuw , hopende dat de beestjes dan uit mijn omgeving vertrokken zijn.

Een 'amateur' kan best mooie prestaties neerzetten wat zijn moestuin betreft , daar hoef je beslist geen beroepstuinder voor te zijn . Een belangrijk uitgangspunt is kwaliteitsmateriaal gebruiken en daarnaast zijn de 'groene vingers' zoals men dat noemt onmisbaar. Je moet een plant kunnen aanvoelen, in een zeer vroeg stadium kunnen zien of er wat fout dreigt te gaan , want als het al daadwerkelijk fout gegaan is door een aantasting of een niet geheel juiste verzorging bijvoorbeeld , ben je gewoon te laat.
zaterdag 3 juli 2010 - 18:41
Matabish

Matabish

Ik ben zo fier als een gieter op mijn kleinschalige prestaties!
Met een bostuin die absoluut géén groenten laat groeien, ben ik maar met een moestuintje op mijn terras begonnen, alles in potten!
En bij elk klein succesje glunder ik!
Neen wij zijn géén goddelijke tuinieren, maar wij verheugen ons over elk gewin en wanneer we verliezen tegen de natuur...
dan herbeginnen we gewoon, dàt is het mooie eraan, de natuur leert je geduld en beloont je daarvoor!!
Bovendien hebben wij dit tuinadviesforum waar wij elkaar véél méér leren dan wat je ooit in een boek of encyclopedie kunt leren!
Dus ik zou zeggen, heb wat geduld en kom hier vaak eens kijken, dan leer jij ons binnenkort allerlei!

Hartelijke groeten,
Matabish.
zondag 4 juli 2010 - 00:25
Victor44

Victor44

Wat ik niet begrijp is dat er steeds commentaar moet geleverd worden wanneer iemand een goed resultaat neerzet Dit resultaat komt er ook niet vanzelf maar door vroeger te zaaien of zoals men kan zien sommige groenten te beschermen tegen uitwendige factoren zoals insecten,weersomstandigheden enzovoort Ik weet dat Frans zijn tomaten een paar weken vroeger zaaide dan ik die van mij (waaronder enige van zijn soort) dus weet ik dat ook ik binnen een veertien tal dagen buiten vruchten rijp zal hebben van deze planten
Mijn rijpe tomaten momenteel komen uit de tunnelserre,en ook daar zie je het verschil tussen de vroege en late rassen ,al werden deze allemaal dezelfde dag gezaaid en uitgeplant toch zijn sommige al rijp en andere vruchten nog een heel stuk later en dus nog groen
groeten [afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 4 juli 2010 - 13:50
greener

Greener

Ik quote de topicstarter:

ik lees hier nu een paar weken de berichten,
en wat mij vreselijk stoort is dat hier mensen
godelijke tuiniers blijken te zijn.

Hier kan ik maar één ding op zeggen: Als je je stoort, zegt dat wat over de mensen hier, of iets over uw groene vingers?
Ik kan alleen maar melden dat ik zelf ook wat tomatenplanten in de achtertuin heb gezet (toen het nog veels te koud was) en de vruchten ook reeds beginnen af te rijpen.
Dit alles zonder chemische troep en met 1x een biologische tomatenmest te hebben gegeven.

Succes!
zondag 4 juli 2010 - 14:20
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Die toppic starter weet ik zelf niks van. Hij is jaloers dat het bij ons wel lukt en bij hem niet.

wij hebben bijna ook tomaten en wij spuiten er zelf nks op ook neit tegen de plaag. komkommers ook gegeten radijsjes komen aan vollate sla ook.
AArdbijen ook en wij geven NIKS van vet of andere gemiche dingens

Nu jij
zondag 4 juli 2010 - 14:40
Mandy

Mandy

Mijn tuin is een totaal ecologische tuin..... dus niets geen vergif komt erin......
Dat betekent wel dat er harder met de handen gewerkt moet worden ( lekker) en dat je continue alert moet zijn op onkruid en beestjes etc etc..... Maar DAT is een belangrijk onderdeel van tuinieren.... Je leert op die manier je grond en planten goed kennen...
En het resultaat is vaak uitstekend, heel vaak goed en soms dus teleurstellend en inderdaad dan is het forum broodnodig en meestal hoor je dan wel wat je fout hebt gedaan. Dus de volgende keer gebruik je die ervaring weer en als het DAN goedgaat...... is het volop genieten en trots zijn op jezelf....

Het belangrijkste is dat we allemaal genieten van het bezig zijn in de natuur en van de eventuele opbrengst
zondag 4 juli 2010 - 15:07
Mandy

Mandy

Mijn grootvader is nu 87 jaar en heeft een groot aardappelteeltbedijf in Devon England .
Dat is inderdaad niet te vergelijken met HOE ik tuinier ( gelukkig niet)....
Maar als ik hem vertel wat ik allemaal laat groeien is hij trots en hij geniet van mijn verhalen.....
Ook als ik vertel van de mislukte keren zaaien bv of hoe ik het afgelopen jaar heb lopen "klunzen" met mijn vijver en " het enge bos" dan zie ik hoe hij ook daarvan geniet....... en probeert mee te denken..... heel fijn allemaal....
zondag 4 juli 2010 - 15:12
Matabish

Matabish

Och... we kunnen beter jaloezie opwekken dan medelijden! ---toch?
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 4 juli 2010 - 15:21
Mandy
zondag 4 juli 2010 - 16:13
Gina

Gina

Op ons tuincomplex wordt er ook aleens geklungeld, door iedereen.
Maar bij 1 persoon lukt echt alles, mooie enorme opbrengsten en nooit iets ziek of enig ongedierte, en beweert biologisch te tuinieren.
Toen ik vorige week door de warmte bij het opgaan van de zon mijn serre ging water geven, was ik verbaasd wat ik zag.
De persoon met altijd goede resultaten en nooit enige tegenslag van wat ook, was zijn groenten aan het bespuiten, ik rook een bijtende doortastende geur, er stond op de gemeenschappelijke tafel een plastic bidon met een groot doodshoofd op...................betrapt op heterdaad.
Hij bood mij aan dat ik zou zwijgen tegen de rest en hij mijn groenten dan zou meespuiten.
Heb het spelleke meegespeeld en uitgehoord wat het was en vanwaar het kwam.
Dit verboden spul kan je bij een boer uit de buurt onder de toog kopen.
Wachttijd 6 weken!!!!!!
Spuiten met gasmasker, hij dit zonder.
zondag 4 juli 2010 - 20:33
greener

Greener

Biologisch of niet, iedereen doet het op zijn manier.
Als iemand trots wil zijn door te zeggen dat iets biologisch is geteeld, terwijl dit niet waar is moet hij zelf weten, ik ga daar geen minuut van wakker liggen.

Verder ben ik van mening dat als je iemand niet geloofd omtrent zijn teeltwijze je hem daar persoonlijk op kan aanspreken (mocht je dit uberhaupt willen...)
Ik vind het zelfs niet eens de moeite om er een topic aan te wijden.

Sebas
ps: iedereen is ten alle tijden welkom om mijn teeltwijzes in het echt te aanschouwen
zondag 4 juli 2010 - 22:18
Nootje77

Nootje77

Waarom toch jaloezie ?

ik teelt dit jaar voor het allereerst groenten, en wel in potten ... Nu is niet alles al even goed gelukt, maar ook hier hangen al kleine tomaatjes aan de planten, maar ze rijpen voorlopig nog niet. Al kan het nu niet lang meer gaan duren want het zijn kleine tomaatjes en sommigen hebben hun grootte al helemaal mee.
ook heb ik vandaag de eerste aubergine geteelt. Niet erg groot, maar ziet er wel goed uit.
Mijn peultjes kan ik haast niet bijhouden, zou ze alle dagen kunnen plukken, ik moet er echt vaak eten. De aardbeien doen het minder goed, maar ook daar geen klagen hoor, van deze beginner.

So what als de ene vroeger vruchten heeft dan de ander ? Zou dat niet eerder liggen aan de ligging van de tuin, de lichtinval, de meststoffen, de tijd die men erin steekt en dergelijke ? Waarom iemand bekritiseren ?
zondag 4 juli 2010 - 22:31
Matabish

Matabish

Och Nootje,

dat ís zelfs geen jaloezie!
Dat zijn gewoon individuen die alle forums aflopen om er discussies uit te lokken!
Zij kikken er op een stok in een hoenderhok te gooien en dan de reacties af te wachten!
Je ziet toch wel dat, éénmaal de discussie uitgelokt is, er geen enkele reactie meer komt!!!
Het is niet de eerste keer dat het op ons tuinforum gebeurt en het zal zeker niet de laatste keer zijn.
zondag 4 juli 2010 - 22:38
kvdd

Kvdd

ow ow ow

ik wijs hier niemand met de vinger he
en nee ik schuim niet alle forums af om discusies uit te lokken
verre van
en ben gewoon met de kinderen eens een weekendje naar zee geweest zonder pc
probeer gewoon de mensen duidelijk te maken dat het niet nodig is u ongelukkig te voelen als hun tomaatjes nog niet beginnen te blozen
vind het wel vreemd dat er hier zijn dat zo snel in hun gat gebeten zijn
mijn reactie zou zijn "ja heb dit jaar wel veel geluk met mijn tomaten, heb al andere jaren gekend"
en het is niet met de tomaten alleen
want anders voelen er zich weer geviseerd

sorry als ik "verkeerd" begrepen werd
zondag 4 juli 2010 - 23:23
Matabish

Matabish

Tja Kvdd, je hebt je wel een beetje ongelukkig uitgedrukt in je eerste berichtje hoor!
Normaal dat de leden zich verdedigden tegen dat 'goddelijk'-zijn, toch?
Maar als we je verkeerd begrepen hebben is het je vergeven.
Ben, eerlijk gezegd, blij dat je niet tot die 'ruziestokers' hoort die de forums aflopen.
Daarvan hebben we er al meerdere gehad, dus...

Dan wil ik je nu toch nog [afbeelding verwijderd niet-https] wensen op ons leerrijke en,
ondanks dit misverstand, gezellige tuinadviesforum.
En laat ons veel van elkaar leren!

Warme zomergroeten,
Matabish.
zondag 4 juli 2010 - 23:40
FransNL

FransNL

Met alle respect voor het antwoord van Matabish maar ik zie het toch iets anders. Niemand zit op dit forum te wachten op de nu ineens 'begripvolle' mededelingen van topicstarter dat men zich niet ongelukkig hoeft te voelen als de tomaatjes nog niet gaan 'blozen' . Zijn topic werd duidelijk gestart met een heel andere intentie.Niet zoals hij nu letterlijk zegt "probeer gewoon de mensen duidelijk te maken dat het niet nodig is u ongelukkig te voelen als hun tomaatjes nog niet beginnen te blozen ".
maandag 5 juli 2010 - 00:15
Mandy

Mandy

Ik vind het fantastisch als ik al die mooie foto's zie van mede- forummers die zulke mooie groenten en fruit hebben, zelfs al lukt het een en ander bij mij dit jaar niet zo best..... Niets geen jalouzie...... ik zie dan dat het kan en dat de ander hoogstwaarschijnlijk meer ervaring heeft en ik probeer het het volgend jaar weer opnieuw.......... vol goede moed......

Maar ga alsjeblieft door allemaal met die mooie foto's zetten en vertellen wat er wel en niet gelukt is, veel te leuk om dat allemaal te lezen en te zien.....


In de tuin werken is zo ontzettend heerlijk voor ontspanning......

WIJ GAAN LEKKER DOOR MET GENIETEN
maandag 5 juli 2010 - 10:05
Invadoria

Invadoria

Iedereen doet zijn zin zolang het anderen maar niet stoort...

Maar ik geef toch geen gevaarlijke stoffen aan mijn moestuin. Zulke producten gebruik ik zelfs nog niet voor onkruid, dat wieden we hier. Willen mensen dat wel gebruiken, geen probleem, zolang het maar niet in de buurt van mijn tuin is. Want als ik dat begin te gebruiken kan ik evengoed mijn groeten en fruit altijd in de winkel gaan kopen. 't Zal waarschijnlijk dan zelfs nog minder gevaarlijk zijn dan hoe de meeste mensen met gevaarlijke producten omspringen.

En natuurlijk als je geen producten gebruikt loopt er al eens iets mis in de tuin...maar dan leer je gewoon hoe het volgend jaar niet moet.

Aan allen die biologisch groentjes in hun tuin kweken: DOE ZO VOORT EN GENIET ER VAN!
maandag 5 juli 2010 - 10:23
kvdd

Kvdd

fransnl : met welke intentie is deze topic dan gestart volgens u ??

en tuinfairy u schreef
Kan er niets aan doen, maar ik heb hetzelfde gevoel als Frans.Maar ik heb inmiddels wel zoiets van "Man als jij het beter kan en nooit een mislukking hebt, ga je gang maar laat ons met rust.

ik denk dat je de topic eens moet herlezen want ik schreef:

als ik tien kooltjes plant en er zijn er 6 of 7 die niet geveld zijn door engerlingen, rupsen, koolvlieg, witte vlieg, natrot enz... enz...
ben ik zeer tevree

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=1&sid=14&page=1&tid=31757

en hier vind je foto's van mijn buitentomaten en mijn mislukte paprikas genomen en geplaatst op 19/06/2010

dus ik kan het niet beter daar gaat het hier juist over
maandag 5 juli 2010 - 11:00
Mandy

Mandy

Stuur maar een buitje naar het zuiden ..... heel graag
maandag 5 juli 2010 - 11:44
Gorre

Gorre

Ik heb nu voor het 2de jaar een groententuin en ik werk 6 op 7 dus heb ik enkel de zondag tijd om er in te werken

Nu verleden jaar had ik een mooie opbrengt van tomaten , pepers , paprika , courgetten en sla

Nu dit jaar heb ik ook meloenen , komkommers en pompoenen bij gezaaid en op alle planetn beginnen de vruchten te komen

Ik gebruik enkel biomest van bij aveve en niks van sproeimiddelen

Het enige dat ik om de 2 avonden doe is water geven op droge dagen en enkel de zondag trek ik wat onkruid , wat schoffelen , en bij de tomaten de dieven wegdoen

Ik ben dus het levende bewijs dat je ook een groetentuin kan hebben als je niet veel tijd hebt
De dag dat ik meer tijd heb zal ik zeker veel meer soorten groeten zetten

En zonder dit forum was er zeker heel veel mislopen in mijn tuin waarvoor nog steeds mijn dank

Groeten
Sven
maandag 5 juli 2010 - 12:25
hugo

Hugo

FransNL, ik kan je alleen maar 100% gelijk geven,,

en aan de topic-starter, ook ik heb wel eens mindere opbrengst, maar daaraan kan je al een heel deel aan veranderen door als volgt te handelen: heb je 20 planten nodig, zaai er dan 40 en haak de beste eruit, de rest gaat op de composthoop,, deze geselecteerde planten plant je uit en je zorgt meteen voor de nodige bescherming (gaasdoek, net, of anders) hierdoor schakel je voor 90% mislukking uit, verder is het een kwestie 'in het oog houden' en 'ondervinding',, na 30 jaar moestuinieren en als kleinzoon van een echte ouderwetse landbouwer heb ik ook nog wel eens een mislukking, maar nooit een volledig mislukte oogst,, zie mijn topic 'de moestuin'

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=1&sid=14&page=1&tid=34468

als ik over de expressweg rij en ik zie wat die landbouwers en fruittelers daar allemaal uitspoken met bespuitingen, dan weet ik het wel,, het is wel zo dat je dit overdag niet ziet gebeuren maar 's morgens om 5h als er niemand het ziet

mijn neef is tomatenteler in katelijne-waver (volledig computergestuurd), wat mij betreft smaken die tomaten gewoonweg naar rapen

mijn schoonbroer is medevennoot in een zaaifirma in D..... (doen niets dan planten zaaien voor de proffessionele teelt,, een slazaadje is zo'n 2mm dik (dit is een zaadje omgevn door allerlei fubgiciden, pesticiden en meststoffen), (pillenzaad) deze worden machinaal gezaaid met duizenden per dag,, en het rare is dat die, zonder uitzondering , allemaal gelijktijdig opkomen en allemaal even groot zijn,, iets wat mij nog nooit is gelukt

ik ga in ieder geval gewoon voortdoen zoals ik al jarenlang bezig ben, en zolang ik volledig kan voorzien in eigen behoefte en nog een deel weggeven ben ik dik tevreden

groetjes
maandag 5 juli 2010 - 14:15
Gina

Gina

@Greener,
Normaal zou ik daar ook niet van wakker liggen hoor.
Maar op ons complex staan mijn stukjes grond kris-kras door elkaar naast die van hem, dus hij spuit onbewust een stuk van mij en een ander mee.
Van mij een rij prei en een rij bloemkool, die eet ik niet meer, alsook de frambozen, want die zijn gemeenschappelijk.
Dit vliegt door de wind iets verder.
Ik geef mijn groenten ook aan mijn kleinkindjes, en die wil ik juist groenten zonder gif voorschotelen.

En dit is niet alles, heb nog meer ontdekt maar dit is on-topic.

Het is niet dat ik "hier" iemand van iets wil beschuldigen, het is maar wat ik op dit moment meemaak.
maandag 5 juli 2010 - 18:15
Jorg

Jorg

en dan vragen of je het aan niemand wilt vertellen. Te mooi
maandag 5 juli 2010 - 18:48
Mandy

Mandy

Terwijl jezelf in de overtuiging bent gifvrije groenten te kweken is er toch een deel bespoten... Fraai hoor...... een woord: ZIEK
maandag 5 juli 2010 - 20:56
Gina

Gina

Ga vandaag naar de gemeente, eens zien dat zij iets kunnen doen of ingrijpen.
maandag 5 juli 2010 - 21:51
Nootje77

Nootje77

Nou ik blijf toch nog altijd een goddelijke tuinster hoor Ik ontdekte maar liefst 4 bloemen aan mijn aubergineplant vandaag, de eerste tomaatjes zijn aan het afrijpen en mijn eerste paprikaatje in open lucht is intussen 5 cm groot! Woohoo !
vrijdag 9 juli 2010 - 05:43
Mandy

Mandy

Fijn nootje.

Ik denk dat het "goddelijke weer" van de laatste tijd ook zijn steentje heeft bijgedragen.....

Vooral bij de aubergines en paprika's .... die zie je groeien...... heerlijk.....

En nu maar hopen dat ze mooi en groot zullen worden.... Succes.....
vrijdag 9 juli 2010 - 08:53
kvdd

Kvdd

beste ernestine,

ik denk dat ik duidelijk genoeg geweest ben met deze topic.
en als je die goed leest weet je dat het hier niet gaat over beterweterij
maar over hoe (biologish) men soms kweekt

en had dit al gezegd

ik wijs hier niemand met de vinger he
en nee ik schuim niet alle forums af om discusies uit te lokken
verre van
en ben gewoon met de kinderen eens een weekendje naar zee geweest zonder pc
probeer gewoon de mensen duidelijk te maken dat het niet nodig is u ongelukkig te voelen als hun tomaatjes nog niet beginnen te blozen
vind het wel vreemd dat er hier zijn dat zo snel in hun gat gebeten zijn
mijn reactie zou zijn "ja heb dit jaar wel veel geluk met mijn tomaten, heb al andere jaren gekend"
en het is niet met de tomaten alleen
want anders voelen er zich weer geviseerd

sorry als ik "verkeerd" begrepen werd

MVG
vrijdag 9 juli 2010 - 12:36
FransNL

FransNL

sorry als ik "verkeerd" begrepen werd

Dan heb je wel een bijzonder ongelukkige openingstitel en teksten voor dit topic gekozen kvdd. Van een topic dat als titel heeft laat je niets wijsmaken , start met :

ik lees hier nu een paar weken de berichten,
en wat mij vreselijk stoort is dat hier mensen
godelijke tuiniers blijken te zijn.


en op het eind dit laat zien :

en kan hier uren over doorgaan over hetgene dat ik hier lees.
waar zijn we in godsnaam mee bezig.


kun je nu eenmaal dit soort reacties verwachten.

Zullen we nu maar niet meer kibbelen ?




vrijdag 9 juli 2010 - 13:03
kvdd

Kvdd

1 keer per week vind je dat niet iets teveel !!

gewoon een vraagje he

MVG
vrijdag 9 juli 2010 - 14:51
FransNL

FransNL

Voor er weer misverstanden ontstaan ... TuinFairy en Marjoleine hebben het hier over het kweken in potten en bakken. Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor soort mest je geeft . Ik heb bijvoorbeeld voor de lol een paprikaplant , ananaskers en meloenpeer in een pot gezet. Deze planten krijgen bij mij ook iedere week vloeibare mest. Gewoon de simpele algemeen verkrijgbare vloeibare meststof die in water moet worden opgelost.

Dit weer in tegenstelling tot mijn in de vollegrond staande tomaten. Daar gebruik ik een korrelmest die ik een beetje onder de grond schoffel. Die lost maar langzaam op tijdens watergeven of een regenbui. Deze mest geef ik dan ook maar een keer of drie in het gehele groeiseizoen van de tomaat. En wat voor de tomaten geldt geldt ook voor een heleboel andere bij mij in de vollegrond staande planten , al is de mestbehoefte natuurlijk heel verschillend. Aardappelen krijgen bijvoorbeeld maar eenmalig wat van mij , en dan ook nog maar een beetje.
vrijdag 9 juli 2010 - 15:12
kvdd

Kvdd

ik de groententuin 1 maal per jaar + om de twee jaar zeewierkalk
tomaten, komkommers gourgettes 1 keer in 3 weken gewone koemest in korrel
vrijdag 9 juli 2010 - 16:57
Nootje77

Nootje77

De mijne staan ook in potten en krijgen 1x per maand speciale tomatenmestkorrels en ook gewone verpulverde meststof, zoiets algemeens. Ik voegde ook al een paar keer extra potgrond toen. Heb een heel goeie opbrengst moet ik zeggen en nu er hier en daar een blos komt op de tomaten ben ik natuurlijk helemaal blij !

vrijdag 9 juli 2010 - 22:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon