menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Moestuin beginnen

Ga naar meest recente reactie

hobbyhoeveke

Hobbyhoeveke

Ik ben hier nieuw, maar ben wel blij dat ik nu een plekje heb waar ik wat vragen kan stellen. Ervaring haalt het toch nog altijd van de boekjes

Ik wil in onze tuin een moestuin beginnen, het betreft een stukje weidegrond zeg maar, dat vroeger al als moestuin gediend heeft (vermoed ik) maar nu dus volgegroeid is met gras (lang). Hoe begin ik nu het beste om die grond klaar te maken voor de moestuin ? Het is zware kleigrond ...

Kan ik de grond nu nog (laten) omploegen om in het voorjaar iets te planten ? of wat doe ik het best ?
dinsdag 8 januari 2008 - 20:01
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Hartelijk welkom hobbyhoeveken .............ik kan je niet helpen maar.............
hier zitten veel moestuinliefhebbers , die je met raad gaan bijstaan ( 'k wou al zeggen met raad en daad ) maar dat kan niet hé hihihihihi

[afbeelding verwijderd niet-https]

dinsdag 8 januari 2008 - 21:19
andre

Andre

Eerst en vooral hartelijk welkom.

Wat de moestuin aangaat zou ik eerst het gras afmaaien en dan nu laten ploegen. Het zou ook wel geen kwaad kunnen om ook een eens een grondontledig te laten doen. Zo ben je zeker wat er allemaal nodig id in verband met bemesten enz.

Groetjes andre
dinsdag 8 januari 2008 - 23:22
hobbyhoeveke

Hobbyhoeveke

Eerst en vooral hartelijk welkom.

Wat de moestuin aangaat zou ik eerst het gras afmaaien en dan nu laten ploegen. Het zou ook wel geen kwaad kunnen om ook een eens een grondontledig te laten doen. Zo ben je zeker wat er allemaal nodig id in verband met bemesten enz.

Groetjes andre


goed idee, zal ik zeker laten doen. Bij Aveve doen ze dat dacht ik ?
dinsdag 8 januari 2008 - 23:45
hobbyhoeveke

Hobbyhoeveke

heeft iemand ervaring met het zelf ploegen van de tuin met een motoculteur bijvoorbeeld ? Is dat te doen ? Dan mag de grond niet te nat zijn zeker, om te ploegen ? (een boer kan niet in de moestuin met een traktor dus da's uitgesloten )
woensdag 9 januari 2008 - 16:35
JovanDreumel

JovanDreumel

Als de grond nu te nat is, dan moet jer nu niet aan beginnen. Als de grond de neiging heeft onder de voeten uit te dijen, dan wachten tot hij wat opgedroogd is. Om kleigrond te ploegen met een 2 wielige trekker, dan moet je toch al een behoorlijk zware 2 wieler hebben, maar natuurlijk kan het dan met zo'n machine.
woensdag 9 januari 2008 - 18:03
nico95

Nico95

Ik ben hier nieuw, maar ben wel blij dat ik nu een plekje heb waar ik wat vragen kan stellen. Ervaring haalt het toch nog altijd van de boekjes

Ik wil in onze tuin een moestuin beginnen, het betreft een stukje weidegrond zeg maar, dat vroeger al als moestuin gediend heeft (vermoed ik) maar nu dus volgegroeid is met gras (lang). Hoe begin ik nu het beste om die grond klaar te maken voor de moestuin ? Het is zware kleigrond ...

Kan ik de grond nu nog (laten) omploegen om in het voorjaar iets te planten ? of wat doe ik het best ?


als de grond niet te nat is kan je ploegen( best ook mest bijdoen) daarnaa freezen en dan kan je beginnen met planten!
maandag 14 januari 2008 - 19:12
hobbyhoeveke

Hobbyhoeveke

dankjewel voor de goeie raad. Nu nog een tuinaannemer zoeken die dat voor mij kan doen
maandag 14 januari 2008 - 19:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon