menu
Tuinadvies

Wens je deel te nemen aan onze community?

Registreer je hier GRATIS! of login
  • Minouke Heeft iemand ervaring met lavameel in de tuin? ik heb het voor de eerste keer gekocht en ga het morgen op een deel van de tuin uitstrooien om te testen.
    Ben benieuwd in elk geval het ziet er nogal stoffig uit.

    dinsdag 28 mei 2024 - 18:42

    LT

    Neen, nooit gebruikt

    dinsdag 28 mei 2024 - 19:28

    Kristine 16

    Gebruikt Joukje Smeding dat niet?

    dinsdag 28 mei 2024 - 23:23

    Tekst aangepast
    Minouke

    Ik heb haar een berichtje gestuurd Bedankt Kristine

    woensdag 29 mei 2024 - 06:37

    Rosetteb

    Ik gebruik lavameel tegen de buxusmot maar verder niet in de tuin.

    woensdag 29 mei 2024 - 08:09

    Kristine 16

    Graag gedaan, Chantal.

    woensdag 29 mei 2024 - 08:52

    Minouke

    Bedankt Rosette.

    woensdag 29 mei 2024 - 10:17

    Marianne v

    Hier heeft lavameel indertijd niet geholpen tegen de buxusmot .....

    woensdag 29 mei 2024 - 13:46

    Minouke

    Dat is spijtig want dat beestje zit hier ook sinds dit jaar. Dan maar hopen dat die vervelende heermoes er wel last van zal hebben.

    woensdag 29 mei 2024 - 14:16

    LT

    Gevonden:

    Alhoewel het strooien van lavameel een aanpak van de lange adem is, is het wel de enige effectieve manier ter bestrijding van heermoes. Je kunt de bodem ook bedekken met landbouwplastic of vijverfolie. Dit zal de groei van heermoes doen remmen.31 mei 2023

    woensdag 29 mei 2024 - 14:33

    LT

    Hier ook last van heermoes...Het proberen waard

    woensdag 29 mei 2024 - 14:37

    Minouke

    Bedankt Lou, bedekken met folie enz. zal moeilijk gaan want de heermoes zit overal tussen de planten. Naar wat ik ook nog over gelezen heb is dat het +/- 3 jaar zou duren met lavameel.

    woensdag 29 mei 2024 - 15:14

    Marianne v

    Ervaring met heermoes : zo diep mogelijk uittrekken en blijven volhouden! Na tien jaar nog de helft van de oorspronkelijke plaag, nu 25 jaar na het begin : nog een tiende ! Het bewijs dat hier de aanhouder wint , als hij een heel lange adem heeft

    woensdag 29 mei 2024 - 15:53

    Minouke

    25 jaar??? daar heb ik geen geduld voor en dan de leeftijd... dan ben ik 94 jaar

    woensdag 29 mei 2024 - 16:08

    Tekst aangepast
    Marianne v

    Sorry ,Minouke, wij zijn aan onze tuin begonnen dik 30 jaar geleden , zelf toen als dertigers , dus ik begrijp je , ik zou daar ms nu ook niet meer de tijd kunnen voor nemen. Maar uittrekken was het enige wat erop zat; onze grond was oorspronkelijk landbouwgrond, verdicht, en na enkele jaren begon er overal heermoes op te schieten. Begonnen met uittrekken , op een gegeven moment werden we er moedeloos van en dan maar eens geprobeerd met spuiten : een fles over het heermoes en daarin gespoten , en toch waren veel vaste planten mee kapot. Ze herstelden zich het jaar nadien wel , maar het heermoes ook. Sindsdien zijn we rigoureus blijven uittrekken en het is sedert enkele jaren echt veel minder.

    donderdag 30 mei 2024 - 14:07

    Minouke


    Wij wonen hier nu 16 jaar en heb wel het zevenblad kunnen indijken. Dit jaar zie ik ze weer meer opkomen. Een ander plaag hier is dan ook de haagwinde.
    Dat houdt ons soepel hé

    donderdag 30 mei 2024 - 14:39

    Marianne v

    Zevenblad invasie ook meegemaakt maar oppervlakte was beperkt ; groeide wel tussen de narcissen. Was onder een tuinmuur door gekomen van bij de buren...
    Enkele jaren telkens narcissen uitgegraven om alle zevenbladworteltjes uit te halen en na een zevental jaar waren we dat toch kwijt...
    Hagewinde hebben we tot nu toe gelukkig niet want dat is ook zo eentje waarbij ieder stukje achtergebleven wortel terug groeit he

    donderdag 30 mei 2024 - 15:48

    Minouke

    In mijn vorige tuin had ik die 3 ambetanteriken niet, alleen het kruipend boterbloempje. Ook wel een plaag zulle maar in iets minder mate.

    donderdag 30 mei 2024 - 16:51

    Status
  • Verbena46 schreef een reactie op de foto van Inique.


    Reactie
  • Jeanine S schreef een reactie op de foto van Kroelie.


    Mooi werk hoor !

    Reactie
  • Jeanine S heeft een nieuw topic toegevoegd.

    Papaver

    Ik heb papaver gezaaid, zeer goed opgekomen Ik plantte ze maandag uit en ze zijn volledig verdwenen ? Iemand enig idee ?

    Lees meer

    Topic
  • Plant
  • Minouke schreef een reactie op de foto van Joukje Smeding.


    Ook Geranium nodosum moet je in het gareel houden. Je vind ze terug in heel de tuin. Mooi zijn ze wel maar te is teveel hé.

    Reactie
  • Louisa S schreef een reactie op de foto van Minouke.


    Reactie
  • Louisa S schreef een reactie op de foto van Kroelie.


    Reactie
  • Louisa S schreef een reactie op de foto van Inique.


    Reactie
  • Louisa S schreef een reactie op de foto van Joukje Smeding.


    Reactie
  • Joukje Smeding schreef een reactie op de foto van Joukje Smeding.


    En oh jee, nadat de slakken mijn zaaistekjes hadden opgegeten heb ik met een kwade kop mijn overige zaad in de tuin gemieterd. En ja die slakken heb ik aardig onder controle denk ik zo . Want wat een resultaat. Chaos misschien? verbena bonariensis Kattensnor en cosmea.

    Reactie
  • Joukje Smeding heeft een nieuwe foto toegevoegd in het album Mijn tuinfoto's.

    Vorig jaar lui geweest en nu staat mijn tuin vol met deze tuingeraniums. De groencontainer zit al voor een derde deel vol.

    Tuinfoto
  • Laad meer items

Planten toevoegen

Ontvang maandelijks gratis tips, weetjes en klussen voor de planten in uw tuin.

Voeg planten uit uw tuin toe

Volg ons op Facebook

Nieuwste topics in het forum

Jeanine S

Papaver (1)

donderdag 30 mei 2024 - 15:53
CeeGee

Rhododendron bloeit nooit - waarom? (1)

donderdag 30 mei 2024 - 13:41
Kirsten Lathouwers

Walnotenboom dode takken, weinig blad, gooit vruchten af (2)

donderdag 30 mei 2024 - 12:17
Marianne v

Boeketten (4)

donderdag 30 mei 2024 - 12:08
Potjiekos

Grote Serre: installateurs (2)

donderdag 30 mei 2024 - 11:37
Roeliee

Bijenburcht (2)

woensdag 29 mei 2024 - 18:45
Niquevr

Aanleg border (4)

woensdag 29 mei 2024 - 18:15
Bloempje93

Vraag over identiteit plaagplant (0)

woensdag 29 mei 2024 - 17:45

Toon meer items

Partners

Edialux
Terug naar boven icoon