menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pereboom na pereboom

Ga naar meest recente reactie

detuinkabouter

Detuinkabouter

Ik heb een rij van perebomen in leivorm.
Eén ervan is gestorven.
En op ongeveer die plaats heb ik een ander ras gepland.
Maar die doet het blijkbaar niet zo goed.
Ik weet dat het niet zo een goed idee is om een pereboom na een andere pereboom te planten, maar al je een rij in een leivorm wil bereiken lijkt het natuurlijk nergens op als daar een boompje één meter uit de rij springt.

Hebben jullie tips over hoe ik dit boompje het meeste slaagkansen kan geven?
Weet iemand hoe professionele telers dit doen, want ook voor hen is het nogal onpraktisch als de bomen niet mooi in een lijn staan.

Groeten,

maandag 9 juni 2014 - 21:07
Tuinprins

Tuinprins

Als bij professionele kwekers er een zieke boom tussen staat dan wordt die omgezaagd en opgeruimd. Er wordt niets nieuws voor terug geplant. Als er een paar honderd bomen staan dan maakt 1 meer of minder weinig uit.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 10 juni 2014 - 07:11
detuinkabouter

Detuinkabouter

Dag tuinprins,

Bedankt voor je antwoord.
Een boom meer of minder zal voor een plantage inderdaad het verschil niet maken. Dus mogelijks komen de professionele telers inderdaad niet zoveel in de situatie dat ze net op dezelfde plaats weer een pereboom moeten planten.
Maar ik vroeg me af, of een fruitteler misschien al eens een plantage van oude perebomen heeft moeten vervangen door nieuwe. Heb je enig idee of ze dat doen, en zo ja wat ze dan doen?

Via wat gegoogle ben ik op dit artikel
http://mygarden.rhs.org.uk/forums/p/24847/50446.aspx gestoten. (wel in het Engels)
Daar spreken ze van het maken van een put van minstens 60 op 60 en die opvullen met andere grond. Er is ook sprake over het inzaaien met tarwe.
Er is daar sprake van de 'replant disease' of 'sick soil syndrome', waarbij de echte oorzaak blijkbaar niet gekend is http://en.wikipedia.org/wiki/Specific_replant_disease. In het geval van mijn pereboom was de voorganger inderdaad ziek. Maar ik heb ook een appelboom geplant op een plaats waar eerder een andere appelboom stond. Hierbij was de voorganger niet ziek, maar de opvolger doet het toch niet zo bijster goed intussen.

Alle geode ideëen zijn zeker welkom.

dinsdag 10 juni 2014 - 08:28
powerlite

Powerlite

op een plantage bomen staan in rijen.
rijen staan pakweg 3 meter uit elkaar , met ertussen een groenstrook.

Wanneer een pro dus een plantage vernieuwd , dan rooit hij de bomen , en plant hij nieuwe op de groenstrook.

maw alle rijen schuiven 1,5 meter op.
zo staat zonder moeite alle nieuwe bomen op nieuwe grond. de oude plantstroken worden dan ingezaaid met gras.

voor uw specifiek geval zou ik persoonlijk ook een grote put maken , en die vullen met aarde van verderop in de tuin. zorg dat de lagen een beetje correct blijven , dat de goeie grond opnieuw bovenaan komt te liggen.
voor 1 boompje ben je er op een uurke vanaf.
dinsdag 10 juni 2014 - 15:26
detuinkabouter

Detuinkabouter

Powerlite,

Bedankt. Dat klinkt volstrekt logisch.
Je voorstel lijkt me inderdaad het eenvoudigst en het meest praktisch.

Groeten,

dinsdag 10 juni 2014 - 21:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon