menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe fruitstruikjes beperkt houden

Ga naar meest recente reactie

Hilde1741

Hilde1741

Ik had gedurende twee jaar fruistruikjes in potten staan, maar nu we een tuin hebben hebben we ze in volle grond gezet. Nu is het wel de bedoeling om het niet uit de hand te laten lopen en we vragen ons af hoe we dat kunnen aanpakken.
Het gaat om franbozen, bramen, aalbes en blauwe bes. We merkten dat zelfs de bramen die nog erg pril waren al ferme wortels hadden. Moeten we die dan best elk jaar de wortels afsteken om het beperkt te houden?
zaterdag 25 februari 2012 - 22:05
jdcoster

Jdcoster

Van bramen zeker de wortels niet afsteken. Kijk eens op:
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=1&sid=6&tid=37684&hl=tayberry
Het gaat hier over Tayberry maar de snoei is identiek.
Bramen moet u de plaats geven, of er geen planten. Ze maken ieder jaar weer uitlopers van 3à4 meter. Die van het vorige jaar knipt u weg. Ze nemen plaats in maar worden dus ook niet meer groter.
Lees dat al eens aandachtig. Bij die dame stonden de planten veel te dicht op elkaar en werden ook totaal verkeerd gesnoeid

Frambozen kunt u in het gelid houden met een wortelbegrenzer of eenvoudig, de scheuten die naar uw mening te ver uit de rij boven komen, af steken en herplanten.
Ook hier de scheuten die vorig jaar vruchten gaven weg knippen.

Van aalbessen hou je best maar enkele gesteltakken aan die je ieder jaar na de oogst wat in kort. Er is naar mijn mening niets mis met aalbessen struiken die 1,5 meter hoog zijn.

U koopt best eens een goed boekje over snoeien van fruit.

zondag 26 februari 2012 - 01:13
baloe

Baloe

frambozen in bedwang houden is idd wel een opdracht. Die maken wortelstokken.

Aalbessen is geen probleem. Gewoon via verjongingssnoei kan je die in de grootte houden die je wenst.

Voor de rest kan ik geen ervaringen delen.

zondag 26 februari 2012 - 16:42
guy_fruit

Guy_fruit

Doe GEEN wortelsnoei bij bramen! Beperk het aantal jonge takken tot 4 of 5 stuks per lopende meter. Maak de overblijvende twijgen mooi waaiervormig vast aan horizontale draden en knip de aangebonden twijgen 10 cm boven de bovenste draad af. (= ca 1,70 m hoogte). Zijtakken knip je af op twee knoppen (= ca 10 cm).
Tip:
http://fruitabc.blogspot.com/2012/01/bramen-en-frambozen-snoeien-geeft.html
zondag 26 februari 2012 - 18:43
Hilde1741

Hilde1741

Heel erg bedankt voor jullie reacties ! Onze fruitstruikjes staan naast geleide fruitboompjes die gesteund zijn door palen. Ik denk dat ik aan die palen draden zal vastmaken. Welke draad gebruik ik daar het best voor ?
zondag 26 februari 2012 - 19:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon