menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boomgaardje aanleggen

Ga naar meest recente reactie

bartos

Bartos

ik heb een stuk tuin afgezet waar onze hond vrij rondloopt. de tuin is aan beide zijden van betonplaten gescheiden van de buren. aan de voorzijde waar wij em betreden is een oud boerenhekken en achteraan is over de hele breedte een stalletje. ik dacht ideaal om dit ongebruikt stuk tuin wat boomgaardachtig te maken
de tuin is ong 12 meter diep en 5 a 6 meter breed.
de buren hebben geen last van overhangende takken, ene kant is een kippentuin(met helaas hele oude appelbomen waar niemand de vruchten van plukt )ziektes?)en andere kant een boer. achter de stal is het weiland .

ik wil hier wat fruitbomen zetten.
ik denk aan kersen,krieken, pruimen, en appels en vijgen en eventueel een zachte eetpeer. geen kleinfruit want de hond zal dat vernielen (rotweilertje van 3 jaar)
dus de bomen ga ik zoiezo moeten beschermen tegen knagen.
de pruimen en vijgen zet ik vooraan de appels tussenin en de kersen achter.
de appels mogen eetappels zijn die goeie appelmoes geven want de meeste zullen we invriezen. ik ben een slechte snoeier van fruitbomen. ik heb reeds leifruitbomen geprobeert in een vorige tuin en had nooit fruit.ik had er al boeken met snoeitips bijgehaald, ik kreeg enkel bloesem.


mijn vraag,heb ik hier plaats genoeg voor? welke appels, peren,dienen weinig snoei
welke stamhoogte neem ik best voor de kersen die achteraan komen

bestuift een kriek een kers???(kriek is zure kers dacht ik?) want anders heb ik twee kersen en twee kriekenbomen nodig wat waarschijnlijk plaatstekort oplevert.

hoogstammen laagstammen?
woensdag 10 december 2008 - 18:24
monique251

Monique251

Hoi Bartos,

Om met je laatste vraag te beginnen:
Hoogstammen moeten 8 tot 10 meter uit elkaar geplaatst worden
Halfstammen 4 tot 6 meter
Laagstammen (struikvorm) ongeveer 3 meter uit elkaar.
Denk om de bestuiving (gebrek aan goede bestuiver is waarschijnlijk ook de oorzaak van het uitblijven van vruchten aan je leifruit, of je had een vroegbloeier die vorstschade opliep)
Er zijn redelijk wat soorten die zelfbestuivend zijn en misschien weet je buurman met de kippentuin nog welke appelsoort er in zijn tuin staat waardoor je gebruik kunt maken van de bestuivings eigenschappen van zijn bomen.
Denk ook na over de rijptijd van de vruchten, je hebt er immers niets aan als de vruchten rijp zijn als jij in de zomer op vakantie bent.
Een goede kweker kan je alle informatie geven over bestuiving, bloeitijd en rijptijd die je nodig zult hebben.
Meer informatie over fruitbomen kun je ook vinden op de site van de Noordelijke Pomologische Vereniging (www.npv-pomospost.nl)
Groet, Monique
donderdag 11 december 2008 - 09:22
krist

Krist

bestuiving is inderdaad heel belangrijk.

een goeie raad : doe net zoals ik en ga je boompjes rechtstreeks kopen bij een kweker. Hij weet perfect welke soort bomen bij elkaar passen en hoe je ze tov elkaar moet planten (oa windrichting voor bestuiving)
donderdag 11 december 2008 - 10:01
bartos

Tekst aangepast

Bartos

bestuiving is inderdaad heel belangrijk.

een goeie raad : doe net zoals ik en ga je boompjes rechtstreeks kopen bij een kweker. Hij weet perfect welke soort bomen bij elkaar passen en hoe je ze tov elkaar moet planten (oa windrichting voor bestuiving)


dat ga ik zeker doen,

ik zal dus de kersen op een 3meter van elkaar zetten,dat is kort,,, maar zo hadden mijn ouders er ook twee staan toen ik nog thuis woonde(krieken). die zijn van ouderdom kapot gegaan. die waren toch wel 5meter hoog, de stammen (telkens een drietal)splitsten vanop de grond zodat je er als kind zo in kon klimmen,,laagstammen dus. daar kwamen tientallen emmers krieken af toen ik jong was. heel de gebuurte kwam er plukken

de appelen zal ik sterk moeten snoeien, of als leibomen gebruiken,
en de vijg en pruim ergens in de voorste hoeken.
komt goed
donderdag 11 december 2008 - 13:42
VTO

VTO

Beste,

Indien je uw kersen op 3 meter van elkaar wilt zetten koopt u best soorten die geënt zijn op een laagstam (GiselA 5) Deze boompjes worden zo'n drie vier meter maximum. Gisela 6 groeit hoger, GiselA 3 lager (maar nog niet zo courant te verkrijgen) Het voordeel van deze laagstam is dat je ze kunt overkappen of een net overspannen zodat u een maximale pluk haalt.

Wanneer u een reeks appelen zet koopt u ook best laagstammen (geënt op een M9 of een M106,...)

U spreekt van sterk snoeien. Sterk snoeien bevordert de groei. Groeibevordering beperkt de bloei. Zoals hiervoor aangehaald leivormen die bloeien geven normaal vruchten indien ze juist bestoven zijn en niet zijn afgevroren.



Groeten,

VTO http://www.houtwal.be/
woensdag 31 december 2008 - 19:06
bartos

Bartos

ok, ik ben al wat wijzer aant worden, thanks
vrijdag 9 januari 2009 - 19:07
the666bbq

The666bbq

als je moet opletten voor knagen dan moet je misschien de hond eens onder handen nemen
Ik heb een bullmastiff (zal zeker niet kleiner zijn dan de rotweiler) en het enige wat die doet met het kleinfruit is af en toe (uni)lateraal bemesten en hij heeft een rustkuil gegraven in de schaduw van één de frambozensoorten (gelukkig is de schaduw zijde aan de buitenkant van de tuin).

Met een beschikbare ruimte van 12 op 6 zou ik zeker geen hoogstammen zetten. Je moet minstens twee (geschikte) soorten zetten en die zouden dan alleen maar in elkaar groeien en voor een groot stuk bij de buren gaan wonen (waar je waarschijnlijk ook alleen miserie van krijgt).

Neem je halfstammen, reken dan ook maar dat je die 12 op 6 vrij goed vol hebt staan en dat je dus op heel dat stuk kan gaan schaduwtuinieren, wat niet de meest eenvoudige vorm van tuinieren is...

Ik zou in jouw geval misschien toch opteren voor leivormen. Als je met de boeken erbij gesnoeid hebt in je vorige woonst dan zal je dat waarschijnlijk keurig gedaan hebben want je had wel degelijk bloesem (goed gesnoeid) en bloesem geeft alleszins kans op vrucht. Dat je uiteindelijk geen vrucht had heeft waarschijnlijk meer te maken met het feit dat er geen bestuiving is opgetreden (onvoldoende overlap van verschillende soorten die mekaar kunnen bestuiven). Laat je bij je keuze van de leibomen dus eventueel bijstaan door de experten, het heeft geen zin een aantal rassen te kiezen die je zelf 'leuk' vindt als die uiteindelijk niet met elkaar in zee willen gaan. Soms kan het volstaan om er één superbestuiver tussen te zetten die ruim overlapt om goede resultaten te hebben. Maar misschien hebben je buren ook al fruitbomen staan en dan heb je al potentiële kruisbestuivers.

Doe jezelf in elk geval een plezier en denk eraan dat je geen conference peer of jonagold appel moet nemen - niks mis met die vruchten maar ze gooien je er wel mee dood "in de winkel" dus het mag eens wat anders zijn. Dat betekent ook dat je waarschijnlijk naar een kweker moet gaan (heel goed) want de meeste plantensupermarkten (ovovo, extratuin, broco, gimmi,...) zijn vooral goed in het verkopen van de meest banale fruitsoorten.

Met wat goede zorgen en een goede standplaats zou je meer dan voldoende vruchten moeten kunnen oogsten van een paar leibomen; een hoogstamboom is een zeer mooie boom en kan een paar honderd kilo vruchten per boom geven maar de meeste daarvan zullen rot onder de boom belanden bij de meeste zaterdagnamiddag-tuinders en daar heb je dan ook niks aan (want die wespen vinden ze dan ook weer maar niks).
vrijdag 16 januari 2009 - 10:05
York

York

Ik weet niet zo veel af van fruitbomen, maar stel mij toch een vraag bij je bericht.
Je schrijft dat de buurman zieke appelbomen heeft. Is dit dan niet gevaarlijk voor jou bomen?
zondag 18 januari 2009 - 16:05
yourt

Yourt

beetje late reactie, maar voor de googlers dan maar...

De conference is zowat de beste bestuiver die je kan hebben, en is ook nog eens zelfbestuivend. Bij de appels zijn Jonathan en Elstar goede bestuivers. Schrijf die populaire appels niet zomaar te snel af.
woensdag 24 juni 2009 - 22:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon